Centrum Edukacji Daltońskiej Plandaltonski.pl

Po co nam kompetencje? – Piotr Grocholiński

W teorii system nauczania ma nas przeprowadzić przez wszystkie szczeble edukacji, przekazać niezbędną wiedzę i umiejętności, abyśmy w przyszłości mogli objąć satysfakcjonujące stanowiska oraz rozwijać tak zwaną karierę. Niestety często, zamiast pomagać, szkoła utrudnia start w dorosłe życie. Dlaczego? Po pierwsze od samego początku wymusza naukę czegoś, czego dzieci nie rozumieją. Po drugie stawia oceny na pierwszym miejscu, co zazwyczaj nie jest jednoznaczne z posiadaną wiedzą i budzi obawę przed porażką. Młodzież, żeby mieć spokój, stosuje metodę ZZZ- zakuj, zdaj, zapomnij, a co za tym idzie, ich nauka nie jest w żadnym stopniu efektywna. 

Co powinno się zmienić w dzisiejszym sposobie nauczania i na czym powinna skoncentrować się szkoła, aby uczniowie faktycznie wynieśli z niej jak najwięcej dobrego? 

Kluczowym elementem jest postawa, czyli to jacy jesteśmy, jak myślimy i podchodzimy do życia, kultury, etyki, a nawet współpracy. Gdyby szkoła skupiła się na eksperymentowaniu, pozwalaniu na popełnianie błędów i odkrywaniu siebie i swoich talentów, zapanowałby balans, który pozytywnie wpłynąłby na progres uczniów. Drugim równie ważnym czynnikiem jest rozwój i rozszerzanie kompetencji, jednak aby przekazywać dalej wartości trzeba zacząć od siebie.

Zatem jak stać się lepszym nauczycielem i pomóc wychowankom w rozszerzaniu kompetencji?

  • Odkryj swoje mocne strony oraz sposoby uczenia się na nowo 
  • Przekazuj wartości i pomagaj studentom się rozwijać
  • Stwórz nową koncepcje, koncentrując się na efekcie 
  • Poproś o feedback swoich działań

„Sukces to przechodzenie od porażki do porażki, bez utarty entuzjazmu” – W.Churchill 

Nigdy nie jest za późno na swój samorozwój. Dlatego warto zacząć szukać nowych rozwiązań i dzielić się nimi z innymi. Porażki są normalne, to właśnie one nas budują i pozwalają odkrywać kolejne drogi. 

Serdecznie zapraszamy na rozmowę z Piotrem Grocholiński- wykładowcą akademickim oraz współautorem książek takich jak „Design Thinking dla edukatorów”.  Dyskutowaliśmy na temat kreatywnego podejścia do nauczania, postawy oraz nabywaniu kompetencji. Całość znajdziecie jak zawsze na naszym kanale.  

Listen to „ONDU#125: Po co nam kompetencje?- Piotr Grocholiński” on Spreaker.