Centrum Edukacji Daltońskiej Plandaltonski.pl

Jak nie zasnąć na lekcji? -Olivia Dycewicz

Zanim odpowiemy na pytanie jak nie zasnąć na lekcji, wróćmy pamięci do naszych szkolnych lat…

Chyba każdy z nas doskonale wie, jak wygląda standardowa lekcja w szkole… Dzwoni dzwonek, uczniowie ustawiają się przed klasą, przychodzi nauczyciel, wszyscy rozsiadają się w ławkach i zaczyna się! Pierwsze piętnaście minut to często stres oraz obawa, że właśnie tego dnia odbędzie się odpytywanie albo niezapowiedziana kartkówka. Następnie przychodzi czas na omówienie materiału. Tu już bywa różnie, ale w każdej klasie znajdą się dzieci, dla których dany przedmiot nie jest ciekawy, więc odpływają w świat marzeń lub uparcie patrzą na zegar, liczą, kiedy będą mogli wyjść i porozmawiać o czymś, co je interesuje. Czterdzieści pięć minut ciągnie się w nieskończoność, aż nagle przychodzi wybawienie, znowu słuchać dzwonek i można opuścić klasę. W rezultacie lekcja nie dała danemu uczniowi żadnej wartości dodanej, a co gorsza czuje, że zmarnował czas. Brzmi znajomo? Niestety, dla sporej grupy osób, tak to właśnie wygląda. 

Zapewne wielu nauczycieli zauważa znużenie na prowadzonym przez siebie przedmiocie.

Jednak nie jest to błąd, którego nie da się  naprawić. Istnieje wiele sposobów, które nie tylko uatrakcyjnią lekcję, ale przede wszystkim uaktywnią młodzież. Wystarczy zaciągnąć odrobinę inspiracji od nauczycieli, którzy już od dawna pracują inaczej, a ich zajęcia cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Jedną z tych osób jest Olivia Dycewicz- pełna pasji do zawodu, nauczycielka biologii. 

„Niech uczniowie czują, że wraz z nauczycielami są odkrywcami nowych technik i strategii nauki. Niech je oceniają, wskazują, które są dla nich skuteczne, aby razem kreować plany na przyszłe lekcje” – Olivia Dycewicz. 

Metod prowadzenia kreatywnych działań jest naprawę wiele.

Można tworzyć quizy, łamigłówki, plakaty, a nawet wprowadzić zajęcia ruchowe. Przykładowo Olivia podczas opracowywania tematu krwinek, zaproponowała swoim uczniom przygotowanie scenki, która miała za zadanie pokazać, co zachodzi w organizmie człowieka. Nauka poprzez zabawę i doświadczanie jest nie tylko ciekawa, ale również bardzo efektywna. Kolejnym świetnym pomysłem może być również edukacja outdoorowa inaczej nauka w terenie.

Dobra komunikacja z uczniami oraz umiejętność słuchania to klucz do sukcesu. Dzięki temu poprawią się stosunki nauczyciel – grupa oraz ułatwi to wymyślanie następnych zadań. Warto więc próbować i szukać nowych kreatywnych rozwiązań. 

Chcecie dowiedzieć się, jak skutecznie przeprowadzić kreatywną, odbiegającą od nudnych standardów lekcje? Koniecznie przesłuchajcie rozmowę z nauczycielką biologii Olivia Dycewicz, która daje mnóstwo szkolnych inspiracji. Całość znajdziecie jak zawsze na naszym kanale. 

Listen to „ONDU#124: Jak nie zasnąć na lekcji? – Olivia Dycewicz” on Spreaker.
Daltońskie wieści

— pomagamy rozwijać u dzieci kompetencje użyteczne życiowo. 

Co tydzień otrzymasz list z inspirującymi treściami!