O nas

Od 2010 roku obserwujemy renesans planu daltońskiego w Polsce. Jesteśmy jednym z ośrodków, wokół którego skupiają się nauczyciele i edukatorzy, którzy w planie daltońskim upatrują źródło swojej inspiracji oraz gotowych narzędzi do pracy z dziećmi, nakierowanych na rozwój kompetencji niezbędnych człowiekowi również w życiu dorosłym.  A wszystko opiera sie na czterech filarach, które wprost pochodzą od twórczyni koncepcji, czyli Helen Parkhurst: WSPÓŁPRACY, SAMODZIELNOŚCI, ODPOWIEDZIALNOŚCI i REFLEKSJI.

Koncepcja planu daltońskiego to dobro wspólne, nieograniczone licencjami czy też w jakikolwiek sposób reglamentowane. Rozwija się w wielu krajach według różnych modeli. W niektórych z nich w XX wieku stworzone zostały  struktury, które bardzo dobrze sprawdzały się w czasach przed wybuchem technologii cyfrowych związanych z rozwojem internetu. Opierały się one przede wszystkim na szkoleniach stacjonarnych oraz konferencjach naukowych, które wypracowywały wytyczne dla kolejnych dołączających do tego ruchu. Stąd m.in w Holandii, z której Polska w XXI wieku zaczęrpnęła model planu daltońskiego, nadal funkcjonuje około 450 szkół (ostatnie dane pozyskane w grudniu 2018 roku z rozmowy z Hansem Wenke), które nazywają się daltońskimi i skupione są wokoł holenderskiego stowarzyszenia szkół daltońskich. Choć jest to jednak kilka procent wszystkich szkół, nie znaczy to, że plan daltoński nie jest wykorzystywany w innych szkołach, które łączą go z innymi pomysłami na nowoczesną edukację w szkołach systemowych. Zgoła inną sytuacje mamy w USA, gdzie jest teraz tylko jedna szkoła daltońska – Dalton School of New York. Nie znaczy to, że nie znajdziemy w innym amerykańskich szkołach elementów planu daltońskiego obok Freineta czy Montessorii.

Koniec XX wieku zaznaczył się wydarzeniem, które można by porównać do wynalezienia koła, czy wiele lat potem maszyny parowej a  stał się punktem zwrotnym w rozwoju całego Świata. Mowa tu o internecie, który w 1992 miał 1 000 000 komputerów połączonych w sieć, a 4 lata później powstał pierwszy komunikator. Potem juz wydarzenia nastąpiły błyskwicznie, świat się kurczył, przepływ informacji nabierał niebywałego tempa. Piszę o tym dlatego, że i my w świecie edukacji korzystamy z tych dobordziejstw, które sprawiły, że ciekawe idee rozprzestrzeniają się dużo szybciej niż jeszcze 20 lat temu. Dzięki temu m.in. społeczność nauczycieli, którzy korzystają z zalet planu daltońskiego rośnie w siłę dużo szybciej, niż gdyby to działo się bez internetu. Co za tym idzie, jestem przekonany, że w ciagu 9 lat w Polsce dynamika przyrostu placówek (szkół i przedszkoli), które stosują plan daltoński, niekonieczne nazywając sie daltońskimi, jest dużo większa niż w krajach, gdzie plan daltoński pojawił się wcześniej.

Naszym celem jest propagowanie idei Helen Parkhurst, m.in. poprzez szkolenia, konferencje, kursy online, artykuły, książki. Wspieramy wszystkich, którzy w swojej pracy z nauczycielami dzielą sie swoją wiedzą poprzez szkolenia, wykłady, doradztwo. Ufamy odpowiedzialności trenerów daltońskich, podkreślamy też jak ważne jest myślenie krytyczne, aby czytelnicy artykułów, książek, słuchacze kursów i szkoleń podchodzili z refleksją do wiedzy jaką zdobywają od innych. Każdy z nas przekazuje to w co wierzy, bardzo często jest to poparte doświadczeniem, czy też danymi z placówek, które potwierdzają słuszność tez zawartych w dostępnych na rynku polskim materiałach na temat planu daltońskiego. Jesteśmy przekonani,  że najlepszymi referencjami dla trenera jest zadowolony słuchacz, który implementując rozwiązania z jakimi się zapoznał podczas szkolenia, będzie rekomendował dalej jakość źródła wiedzy z którego czerpie.

Obserwując coraz większe zainteresowanie szkoleniami, którego sami nie jesteśmy w stanie zaspokoić, chcielibyśmy ułatwić zainteresowanym placówkom znalezienie osoby, która podzieli się swoja wiedzą na temat planu daltońskiego. Stąd pomysł, aby pojawiła się zakładka na naszej stronie, na której znajdziecie trenerów, dyrektorów/nauczycieli/praktyków, którzy według nas rozumieją i czują „ducha daltońskiego”. Oczywiście jest to tylko i wyłącznie nasza opinia, oparta o relacje uczestników szkoleń i każdy z trenerów pracuje na swoją markę odpowiadając przed uczestnikami szkoleń za jakość swojej pracy. Mamy jednak nadzieję, że pomoże to w propagowaniu idei Helen Parkhurst w Polsce XXI wieku.

Poniżej przedstawiamy krótkie informacje [O nas] a w maju pojawi się zakładka [Edukatorzy]

Anna Sowińska – konsultant daltoński CED Plandaltonski.pl.  Wieloletni nauczyciel dyplomowany edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, edukator, terapeuta zajęciowy, animator pedagogiki zabawy. W latach 90-tych nauczyciel klas autorskich,  w których stosowała blokowanie treści programowych w cykle tematyczne, korzystając z nowatorskiego elemnetarza „kartkowego”, który współtworzyła ( „Podróże z Kacprem” Wydawnicto Impuls Kraków). Współzałożycielka ruchu nauczycieli, któremu przewodziła przez dwie kadencje jako  prezeska Stowarzyszenia Nauczycieli Edukacji Początkowej SNEP. Założycielka i dyrektorka 14 przedszkoli na terenie woj. łódzkiego, które powstały w ramach projektu Wieś przyjazna dzieciom. Założycielka i wieloletnia dyrektorka Szkoły Podstawowej, która jako pierwsza w  powojennej Polsce, stałą się tzw certyfikowaną szkołą daltońską. W latach 2017-18 konsultant metodyczny w Wojewódzkim Ośrodku Metodyczny w Zgierzu. Autorka programów, podręczników, pomocy edukacyjnych i materiałów około-podręcznikowych. Laureat Nagrody im. Marii Weryho–Radziwiłłowicz, nadawanej przez miesięcznik Bliżej Przedszkola oraz Nagrody Lidera w edukacji, nadawanej przez Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi.

Robert Sowiński – od czerwca 2010 roku załozyciel i redaktor portalu plandaltonski.pl, wydawca książke nt planu daltońskiego (Wydawnictwo SOR-MAN)

Od ponad 20 lat zajmuję się sprzedażą w dużej międzynarodowej korporacji, może więc dzięki temu doszedłem do wniosku, że całe życie każdy coś sprzedaje, negocjuje. Robimy to, kiedy jesteśmy dzieckiem starającym się o wymarzoną zabawkę, chłopakiem szukającym swojej drugiej połówki, czy wreszcie rodzicem w relacjach z własnymi dziećmi. Znam swoje słabe strony, a część z nich niestety zaprogramowano mi w szkole. Od 2010 roku, kiedy pierwszy raz spotkałem sie z ideą Helen Parkhurst, jestem zaangażowany w promocję na terenie Polski edukacji daltońskiej, aby kolejne pokolenia młodych Polaków z większą łatwością wkraczało w dorosłe życie. Pedagogika planu daltońskiego stała się dla mnie ideą wartą propagowania, dlatego podczas szkoleń prowadzonych przez konsultanta edukacji daltońskiej Annę Sowińską, dostarczam narzędzi pozwalających nauczycielowi rozwijać swoje kompetencje, negocjacyjne, motywacyjne, związane z budowaniem relacji międzu ludźmi. Efektem moich doświadczeń szkoleniowych oraz ciągłego poznawania edukacji według Helen Parkhurst, jest napisana wspólnie z żoną książka: „Od nauczania do uczenia się. Nasz plan daltoński” AiR Sowińscy, SOR-MAN 2017

Strona ma charakter informacyjny a jej podstawowe zadanie to promowanie idei pedagogiki planu daltońskiego. Prowadzona jest w oparciu o prywatne środki oraz o dochody ze sprzedaży książek i pomocy edukacyjnych dostępnych na stronie www.sor-man.pl.  Czytelnik znajdzie tu relacje z wydarzeń w Polsce i za granicą, których elementem wspólnym jest Dalton Plan. Będziemy starali się na bieżąco informować o konferencjach i szkoleniach oraz ułatwiać dostęp do materiałów zawierających wiedzę z tego tematu.

Chcesz skontaktować się w sprawach związanych z pedagogiką planu daltońskiego, nawiązać współpracę, zamówić szkolenie, podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem, czy też wesprzeć nas w działaniach, napisz korzystając z formularza znajdującego się w zakładce [Kontakt].

Z poważaniem

Anna i Robert Sowińscy

Centrum Edukacji Daltońskiej Plandaltonski.pl należy do:

ALTER EDUKACJA Anna Sowińska
ul.Główna 50A
92-701 Grabina
tel: 727 588 044, 601 054 754
mail: info@plandaltonski.pl

Brak komentarzy

Zapisz się do naszego newslettera!
Szanujemy Twoją prywatność.