//Adam

Centrum Edukacji Daltońskiej Plandaltonski.pl

Jaki „robak” toczy edukację? – prof. Stanisław Czachorowski

Dzieci i młodzież zdążyły już wrócić do szkoły, natomiast dla studentów wakacje powoli dobiegają końca, tym samym oznacza to wyczekiwany zapewne przez wszystkich powrót na studia. Pandemia spowodowała, że zajęcia zaczęły odbywać się w formie online, co pokazało, jak ważne jest bycie na bieżąco, wychodzenie do studentów, nadążanie za światem oraz nowymi technologiami. Prof. Stanisław Czachorowski, to wykładowca, biolog oraz bloger, który kocha, to co robi i chce zmieniać świat na lepsze zarówno na uniwersytecie, jak i poza nim. 

W tym miejscu wypadałoby zadać pytanie, jaka uczelnia jest nam potrzebna? 

Przede wszystkim powinno być więcej miejsca na wolność wyboru. W końcu studenci to dorośli ludzie, którzy świadomie korzystają z możliwości, jakie daje im szkoła wyższa. Kontrola nie jest na miejscu, nie sztuką jest zmuszanie ludzi, aby przyszli i „odbębnili” wykłady. Prawdziwe wyzwanie pojawia się przed wykładowcami, którzy chcą, aby ich zajęcia były nie tylko wartościowe, ale również atrakcyjne dla słuchaczy. Dawna tradycja uniwersytecka mówi, że na wykład przychodzi każdy, kto chce. Prof. Stanisław Czachorowski podtrzymuje te słowa i zaznacza, że nie ma jednego dobrego schematu prowadzenia zajęć, formę trzeba dobrać do grupy, z którą odbywają się zajęcia. Tutaj warto postawić na współpracę, która nie tylko angażuje, ale również przekłada się na relacje.  

Kolejną kwestią, na której warto się skupić, to odejście od ciągłego stopniowania i oceniania. Uczelnia wyższa to nie szkoła. Studenci muszą mieć świadomość, że nie uczą się dla ocen, tylko dla samych siebie. Pamiętajmy, że człowiek uczy się całe życie, dlatego nie wstydźmy się, że czegoś nie potrafimy, tylko konsekwentnie poszerzajmy swoje horyzonty i uczmy się nowych rzeczy. 

Serdecznie zapraszamy na pierwszą powakacyjną rozmowę z Prof. Stanisławem Czachorowskim. Dyskutowaliśmy na temat uniwersytetów, podejścia do wykładów i nie tylko! Jeśli chcecie dowiedzieć się, o co chodzi w tytule „Jaki „robak” toczy edukację?”, koniecznie odsłuchajcie podcast lub zajrzyjcie na naszego Youtuba. 

Warto też zajrzeć na blog profesora: https://profesorskiegadanie.blogspot.com/

Listen to „ONDU#0106: Jaki robak toczy edukację? – rozmowa z prof. Stanisławem Czachorowskim” on Spreaker.

We wstępie do dzisiejszego podcastu przeczytałem naszym słuchaczom list, jaki napisała do nas polska nauczycielka na emigracji, Sandra Mayombot-Mayombot , która poruszyła kamyczek. Ten kamyczek uruchomił proces reaktywacji naszego podcastu. Dziękujemy Ci Sandro za wsparcie.

A Was drodzy słuchacze i czytelnicy prosimy aby wsłuchać się w prośbę Sandy i wpisać w komentarzach swoje propozycje. Na pewno poinformujemy Was o tym co słychać w rodzinie Sandry. Przekazujemy od jej rodziny pozdrowienia i załączamy zdjęcie:

Dla tych z Was, którzy wolą oglądać mamy tez nagranie video:

Dodaj komentarz

Zapisz się do newslettera "Daltońskie wieści"
Szanujemy Twoją prywatność.