Centrum Edukacji Daltońskiej Plandaltonski.pl

Między wolnością a odpowiedzialnością.

Między wolnością a odpowiedzialnością.

XXI wiek przyniosł nam wiele wyzwań, związanych między innymi z przemieszczaniem się ludzi wzdłuż i wszerz Europy. Nie tylko zachodnia ale środkowa Europa mierzy się z napływem uchodźców, a my mamy swoje wyzwania, bo sąsiadujemy z Ukrainą, krajem objętym wojną. Musimy zrozumieć, że będąc coraz bardziej poddawani presji mediów, zróżnicowanym w wielu aspektach społeczeństwem, wymagamy edukacji, która wykracza poza tradycyjne, tzn dotychczasowe metody. Moim zdaniem kluczem do osiągnięcia tego celu jest uwzględnienie w edukacji dwóch istotnych elementów – wolności i odpowiedzialności. Są nie tylko cennymi wartościami w życiu codziennym, ale również kluczowymi narzędziami, które umożliwiają uczniom pełne rozwinięcie ich potencjału.

Wolność w edukacji oznacza stworzenie środowiska, w którym uczniowie mogą rozwijać swoje umiejętności, pasje i zainteresowania, bez strachu przed krytyką czy błędem. Daje to uczniom przestrzeń do eksperymentowania, do potknięć i uczenia się na nich, co jest podstawą procesu nauki. To także pozwala na kreatywność i innowacje, które są niezbędne w szybko zmieniającym się świecie.


Między wolnością a odpowiedzialnością.

21 konkretnych pytań – 21 praktycznych odpowiedzi – wszystko podane jasno, przystępnie i bez zbędnego teoretyzowania.
Dzięki tej publikacji dowiesz się m.in.:
– jak rozmawiać z rodzicami i zachęcać ich do wspólnego działania?
– jak pobudzić motywację wewnętrzną dziecka?
– jak uczyć współpracy bez przymusu?
– jak wdrażać plan daltoński?


Odpowiedzialność jest równie istotna. Nauka jest nie tylko kwestią zdobywania wiedzy, ale także zdobywania umiejętności potrzebnych do stawienia czoła wyzwaniom i podjęcia odpowiedzialności za swoje decyzje. To jest niezbędne do stworzenia społeczeństwa, które jest zdolne do samodzielnego myślenia, podejmowania decyzji i działania w sposób, który przynosi korzyści nie tylko sobie, ale i innym.

Bardzo efektywnym modelem edukacyjnym, który promują te wartości, jest plan daltoński. System, stworzony przez Helen Parkhurst na początku XX wieku, a rozwijany do dnia dzisiejszego w wielu krajach świata, opiera się na zasadach samodzielności, wolności i współpracy. Nauczanie w systemie daltońskim daje uczniom możliwość pracy we własnym tempie, promuje indywidualizm i kreatywność, jednocześnie podkreślając znaczenie pracy zespołowej i budowania społeczności.

Nauka jest procesem społecznym, a edukacja jest nie tylko przekazywaniem wiedzy o faktach, ale rozwijaniem świadomości, że warto być aktywnym i zaangażowanym członkiem społeczeństwa. Zrozumienie i praktykowanie wolności i odpowiedzialności jest niezmiernie ważne dla przygotowania młodych ludzi do życia w świecie, który jest złożony, dynamiczny i pełen niepewności.

Promowanie takiego podejścia do edukacji jest kluczowe nie tylko dla rozwoju jednostki, ale również dla społeczeństwa jako całości. Społeczeństwo, które ceni wolność myśli i odpowiedzialność za swoje działania, jest społeczeństwem zdolnym do adaptacji, innowacji i wzajemnego poszanowania. Dlatego musimy propagować edukację, która jest oparta na tych wartościach, jeśli chcemy stworzyć przyszłość, w której wszyscy mogą się rozwijać i przynosić korzyści.

Stąd nasz apel: nauczmy nasze dzieci, jak cenna jest wolność i odpowiedzialność, podkreślmy znaczenie współpracy i budowania wspólnot. Stwórzmy system edukacji, który przede wszystkim uczy jak być odpowiedzialnym i szanującym wolność obywatelem. Stosujmy plan daltoński jako koncepcję edukacyjną, która jest sprawdzonym sposobem na rozwijanie tych wartości. Dzisiaj zainwestujmy w edukację, która zbuduje lepsze jutro dla nas wszystkich.

Między wolnością a odpowiedzialnością.

Robert Sowiński
Przewodniczący Rady Fundacji Plandaltoński.Pl,
Wydawca portalu plandaltonski.pl,
Właściciel Wydawnictwa SOR-MAN,
Dyrektor Centrum Edukacji Daltońskiej Plandaltonski.pl

Dodaj komentarz