Centrum Edukacji Daltońskiej Plandaltonski.pl

Dalton na wieczór: przestrzeń w planie daltońskim.

Plan daltoński, koncepcja edukacyjna kładąca nacisk na samodzielność, odpowiedzialność i współpracę, staje się coraz bardziej popularny w polskich szkołach i przedszkolach. Wywiad w programie „Dalton na wieczór” z Karoliną Żółtowską, nauczycielką w Niepublicznej Szkole Podstawowej BLOOM z Wolsztyna , dostarcza praktycznych wskazówek, jak skutecznie wdrażać ten plan w codziennej pracy z dziećmi oraz jak odpowiednio aranżować przestrzeń edukacyjną, aby wspierała rozwój uczniów.

Znaczenie odpowiedniej aranżacji przestrzeni

Aranżacja sali to kluczowy element, który wpływa na efektywność nauki oraz samopoczucie dzieci. Karolina podkreśla, że w wielu polskich przedszkolach aranżacja sal nie zmieniła się od lat 80. XX wieku. Standardem są kolorowe dywany, stoliki i mnóstwo bodźców wizualnych, które mogą przytłaczać dzieci. W swojej pracy Karolina stosuje zasadę „im mniej, tym lepiej”, minimalizując liczbę dekoracji i bodźców wizualnych. Zamiast tego, przestrzeń jest uporządkowana i stonowana, co sprzyja koncentracji i wyciszeniu dzieci.

Kluczowe zasady planu daltońskiego

Jednym z fundamentów planu daltońskiego jest samodzielność dzieci. W praktyce oznacza to, że dzieci mają dostęp do wszystkich potrzebnych materiałów na wysokości swojego wzroku i mogą samodzielnie decydować, kiedy i jak ich używać. Każda szafka i pojemnik są podpisane, co ułatwia dzieciom znalezienie potrzebnych przedmiotów i utrzymanie porządku.

Dekoracje i wizualizacje

W salach prowadzonych przez Karolinę dekoracje ograniczają się do prac wykonanych przez dzieci, co buduje ich poczucie wartości i motywuje do dalszej pracy. Kluczowym elementem jest również wizualizacja planu dnia, która pomaga dzieciom zrozumieć, co będzie się działo w ciągu dnia i redukuje ich niepokój.

Kąciki tematyczne

Kąciki tematyczne są integralną częścią klasy zgodnej z planem daltońskim. W salach Karoliny znajdują się kąciki badawcze, gdzie dzieci mogą eksperymentować i uczyć się poprzez zabawę. Na przykład, w jednym z kącików dzieci obserwowały wzrost fasoli, co nie tylko uczyło je o biologii roślin, ale także rozwijało ich umiejętności obserwacyjne i analityczne.

Praca z książką

Karolina kładzie duży nacisk na pracę z książką, ale nie w tradycyjnej formie podręczników, lecz poprzez literaturę dziecięcą. Czytanie książek wspólnie z dziećmi rozwija ich wyobraźnię, zdolność słuchania i koncentrację. Książki są również inspiracją do różnych aktywności plastycznych i badawczych, co pokazuje dzieciom, że nauka może być ciekawa i angażująca.

Realizacja planów i samodzielność

W edukacji daltońskiej ważne jest również, aby dzieci miały możliwość planowania i realizowania swoich zadań. Przykładem jest system szuflad z zadaniami, gdzie każde dziecko samodzielnie wybiera zadanie do wykonania. Taka metoda nie tylko rozwija samodzielność, ale również uczy dzieci odpowiedzialności za własne działania.

Plan daltoński to skuteczna metoda edukacyjna, która kładzie nacisk na samodzielność, odpowiedzialność i współpracę. Karolina Żółtowska, dzięki swojemu doświadczeniu i pasji, pokazuje, jak w praktyce wdrażać te zasady, tworząc inspirujące i wspierające środowisko edukacyjne. Jej podejście może być cenną wskazówką dla innych nauczycieli, którzy chcą wprowadzać innowacyjne metody nauczania i tworzyć przestrzeń sprzyjającą wszechstronnemu rozwojowi dzieci.

Zapraszamy na nagranie video z tej rozmowy, podczas któego zaprezentowano ilustracje z sal, które przygotowała nasza gościni.

Dodaj komentarz