Myślenie krytyczne – kompetencja, której można i trzeba się uczyć
Z Polski / 7 października 2018 / Ilość odsłon: 186

Wśród wielu kompetencji, które stają się „obowiązkowe” dla współczesnego człowieka, myślenie krytyczne wysuwa się na jedno z pierwszych miejsc, jeśli chodzi o ich ważność. Mówią o nim trenerzy nowoczesnych nurtów edukacyjnych, koncepcji czy po prostu Ci, którym na sercu leży wykształcenie nowego pokolenia Polaków, którzy nie staną się jedynie zapleczem logistycznym Europy. Od kilku już lat, na mapie szkoleniowej, która jest skierowana do świata edukacji, stałe miejsce mają działania  Macieja Winiarka. On również stoi za inicjatywą, której mocno kibicujemy i ją wspieramy, zachęcając do udziału w wydarzeniu pełniąc zaszczytną role patrona medialnego Kongresu:   „TOC dla Edukacji Polska” oraz „Fundacja Thinking Zone” postanowiły powołać cykliczne, coroczne wydarzenie, którego celem jest promocja i edukacja myślenia krytycznego wśród nauczycieli i rodziców. Najbardziej znane narzędzia do rozwoju krytycznego myślenia u dzieci i młodzieży, to narzędzia TOC (Theory of Constraints) autorstwa Eliyahu M. Goldratt’a – edukatora, autora książek, fizyka, filozofa i lidera biznesu. W latach 90. Goldratt założył TOC for Education (TOC dla edukacji) organizację szerzącą idee TOC wśród nauczycieli. TOC obecne jest w 22 krajach na 6 kontynentach. Program TOC dla Edukacji wspiera dzieci i młodzież w procesie nabywania umiejętności; logicznego myślenia, przetwarzania informacji, odróżniania faktów od opinii, określania i wyrażania własnych potrzeb, jasnego komunikowania się z innymi, wytrwałego dążenia do celu i…

Biwak „Kropka”, czyli plan daltoński w akcji :-) – Agnieszka Maksymiuk, Katarzyna Warzyńska
Z Polski / 29 września 2018 / Ilość odsłon: 831

Organizujemy biwaki z dziećmi w szkole od 8 lat. Mamy  jesteśmy zawsze we dwie) swoje ulubione zabawy. Wiemy, która z nas czym się zajmie w czasie biwaku (kolacja, śniadanie, sprzątanie, organizacja zabaw, zajęć itp). Jednym słowem biwaki w szkole mamy w małym paluszku 🙂 Ale tym razem było inaczej … już od samego początku założyłyśmy, że będzie to biwak zgodny z założeniami Planu Daltońskiego, który obie pokochałyśmy i od tego roku realizujemy w naszej szkole jako innowacja pedagogiczna! To dla nas także nowa lekcja, której się uczymy. Plan daltoński budowany jest na trzech filarach: samodzielności, odpowiedzialności i współpracy. I tym razem faktycznie wszystko odbyło się inaczej … zgodnie z planem…daltońskim 🙂 Pierwszego dnia szkoły powiedziałam moim klasowym dzieciom, że mam dla nich niespodziankę.. zrobimy biwak!  Wszyscy bardzo się ucieszyli, bo na nasze biwaki czekamy zazwyczaj miesiącami. Następnego dnia powiesiliśmy wielką szarą kartkę i położyłyśmy dużo żółtych karteczek samoprzylepnych. Nasze biwaki zawsze są tematyczne i celowe. Temat pojawił się sam, termin biwaku 14-15. 09.2018, a 15 września to Dzień Kropki, który baardzo lubimy! Więc temat już był. Zaczęliśmy więc od rozmowy o tym co lubimy, a czego nie w biwakach. Co znamy, a co możemy jeszcze poznać. Po tej burzy mózgów…

Metoda Bajkowskiej i koncepcja Helen Parkhurst w działaniu
Z Polski / 3 września 2017 / Ilość odsłon: 1 757

„Muzyka posiada siłę formowania charakteru, dlatego powinna być wprowadzona w edukacji dzieci i młodzieży” Arystoteles. Jako nauczyciel w przedszkolu zgadzam się z tym stwierdzeniem i ubolewam nad tym, że muzyka  w dzisiejszej edukacji jest traktowana jako zło konieczne i spychana na margines. Jako młody, poszukujący nauczyciel trafiłam na metodę pani Lidii Bajkowskiej, okazało się że zdobycie jej książki „Bajka o Piosence i nutkach” graniczy dziś z cudem, porzuciłam więc pomysł zgłębiania tajników jej metody choć wydała mi się bardzo interesująca. Kilka lat później przypadkowo, wypowiadając się na jedym z forów nauczycielskich trafiłam na osobę, która dziś próbuje ożywiśc metodę Bajkowskiej na nowo. I tak zaczęła się moja przygoda z Metodą Bajkowskiej. Pamiętam jak czytałam „Bajkę o Piosence i nutkach” z wypiekami na twarzy i oczyma wyobraźni widziałam jak moje przedszkolaki przeniesione w świat bajkowy powoli poznają tajniki muzycznego świata. Wielu nauczycieli z któymi miałam kontakt twierdziło że to zupełnie niepotrzebne bo muzyka niczego nowego nie wnosi, jest trudna i dzieci szybko się zniechęcają.  Pomimo takich opinii 3 lata temu zaczęłam powoli zapraszać dzieci do świata muzyki,  stworzyłam w sali gimnastycznej „muzyczy las” wg opisu w książce, znalazłam na allegro lalkę podobną do głównej bohaterki – Piosenki oraz poprosiłam rodziców aby…

„…bo współpraca bardzo się opłaca! My o tym dobrze wiemy i wszystkim opowiemy!”
Z Polski / 3 września 2017 / Ilość odsłon: 690

Nasze Przedszkole Nr 34 w Koszalinie otrzymało tytuł Przedszkola Daltońskiego w listopadzie 2015 roku. Jesteśmy bardzo dumni z Naszego wyróżnienia. Koncepcja daltońska na stałe wpisała się w życie nie tylko placówki, to już nasz styl życia a nie metoda pracy. Poza głównymi domenami daltońskimi, cały czas rozwijamy między innymi kreatywność dzieci a także swoją. Kreatywność to jedna z kluczowych cech bycia „daltońskim” J. Dnia 18.03.2017 roku Nasze Przedszkole zorganizowało między-przedszkolny konkurs muzyczno-taneczny „I Bałtycki Najazd Gwiazd”, którego ideą było wcielenie się w rolę gwiazd estrady muzycznej. Dzieci śpiewały z playbacku, ale musiały doskonale znać tekst naśladowanego utworu. Poza tym musiały upodobnić się do Gwiazd/y, w którą się wcielały. Komisja oceniająca występy brała pod uwagę wszystkie szczegóły. Konkurs otrzymał miano konkursu regionalnego, ponieważ zaprosiliśmy także przedszkola spoza naszego Koszalina – były z nami przedszkola kołobrzeskie, z Mścic, Karlina oraz z Ustronia Morskiego. Nasz Bałtycki Najazd Gwiazd odbył się w koszalińskim teatrze – Teatr Variete MUZA. Łącznie na scenie wystąpiło aż 18 zespołów ( w tym wokaliści z baletem tanecznym lub chórkiem , duety, zespoły). Na naszej widowni zasiadło także grono wyjątkowych gości, m.in. Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego, Dyrektor Wydziału Edukacji Urzędu Miejskiego wraz ze współpracownikiem, Prezes Polskiego Komitetu Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego…

Trudne początki edukacji daltońskiej w Pudliszkach
Plan daltoński2 , Z Polski / 2 kwietnia 2017 / Ilość odsłon: 2 883

Mija drugi rok odkąd usłyszeliśmy o edukacji według koncepcji planu daltońskiego. „Nowe” zawsze budzi dużo emocji i niepokoju, jednak „nowe” w przypadku naszej szkoły było koniecznością. Wyniki sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych pozostawiały wiele do życzenia. Nie oznaczało to jednak tego, że mamy złych uczniów czy nauczycieli ale to, że stosowane metody nie przynosiły oczekiwanych efektów. Naszych uczniów nie uczyliśmy samodzielności, odpowiedzialności za swoje działania i współpracy, tylko podawaliśmy wszystko gotowe.

Pedagogika planu daltońskiego – szkolenie podstawowe 30 01 2016 w Łodzi
Plan daltoński , Z Polski / 8 stycznia 2016 / Ilość odsłon: 7 370

Wszystkiego najlepszego w  Nowym Roku! Zbliża się termin szkolenia podstawowego z pedagogiki planu daltońskiego. Termin pozostaje bez zmian, czyli 30 stycznia w sobotę o godzinie 10.00 spotykamy się w Łodzi. Wszyscy, którzy zgłosili się i opłacili swój udział otrzymają w najbliższym czasie maile z informację o nowym miejscu szkolenia, gdzie w przerwach będzie można zapoznać się z wszystkimi, aktualnie dostępnymi na rynku pomocami edukacyjnymi dedykowanymi temu nurtowi. 

Wspomnienia z konferencji daltońskiej sprzed 3 lat
Z Polski / 2 listopada 2015 / Ilość odsłon: 14 405

Już za 3 tygodnie kolejna Międzynarodowa Konferencja Daltońska a w tym roku znów wracamy do Łodzi. Dla tych, którzy chcą przypomnieć sobie, co działo się w 2012 roku, zapraszamy do obejrzenia filmów z tamtej konferencji.

Kolorowe przedszkole w Łodzi
Z Polski / 23 października 2015 / Ilość odsłon: 15 801

17 października mieliśmy przyjemność spotkać się z grupą pozytywnie zakręconych nauczycieli pracujących w różnych filiach przedszkoli Kids&Co. W pedagogice planu daltońskiego ważne są kolory i na samym już progu przedszkola zauważyliśmy jak kolory ważne są i w tym miejscu: każda z sal lekcyjnych w przedszkolu miała swój charakterystyczny wystrój. Jednak nie te wnętrza wywarły na nas największe pozytywne wrażenia. Na uwagę zasługuje niesamowita, ciepła energia bijąca od grupy oraz otwartość na zmiany. Widać, że to duża zasługa niezwykle kreatywnej i pełnej pozytywnego nastawienia p. Dyrektor Anny Kowalskiej, której bardzo dziękujemy za zaproszenie.

Wielkopolska otwiera się na Daltona
Z Polski / 16 października 2015 / Ilość odsłon: 11 586

W drugą sobotę października odwiedziliśmy zespół przedszkolno-szkolny w Bytyniu. Grupa nauczycieli przedszkoli i klas I – III aktywnie uczestniczyła w zajęciach. Oprócz zaznajomienia uczestniczek warsztatu z historycznym aspektem pedagogiki planu daltońskiego i sylwetki Helen Parkhurst zostały przedstawione w praktyce podstawowe filary metody: współpraca, samodzielność i odpowiedzialność.

Audyt certyfikujący w Śmiglu
Z Polski / 16 października 2015 / Ilość odsłon: 14 134

W październikowy czwartek odbyła się wizyta podsumowująca proces certyfikacji Szkoły Podstawowej w Śmiglu. Jak zwykle zostałam ciepło przyjęta przez dyrektora p. Roberta Plewkę i wice dyrektor p. Agatę Kulus. Pierwsze spotkanie z nauczycielkami edukacji wczesnoszkolnej: Renatą Kamieniarz, Dorotą Domagałą, Iwoną Nawrocką i Anną Smelkowską miało miejsce w marcu 2012 roku.

Zapisz się do Naszego newslettera!