Kiedy spotykamy się z sytuacją, w której dziecko nie chce współpracować z konkretną osobą w przedszkolu, to zazwyczaj wiąże się to z szeregiem przyczyn. Do najczęstszych należą:
– lęk przed nieznanym,
– brak zaufania,
– różnice kulturowe,
– problemy z komunikacją,
a czasem po prostu brak chęci do nawiązania nowych relacji. Istotne jest zrozumienie tych przyczyn, aby skutecznie zachęcić dziecko do współpracy. Podczas naszych szkoleń zaczynamy od podstawowych ćwiczeń, które pomogą ci zdiagnozować grupę właśnie pod kątem potencjalnych problemów ze współpracą. Bez tego, raczej zagwarantujesz sobie porażkę już na samym początku wdrożenia planu daltońskiego.
Jednym z filarów planu daltońskiego jest współpraca, którą rozumie się nie tylko jako proces, sposób działania, mającym za zadanie osiągnięcie celu, ale również jako wartość tej koncepcji edukacyjnej. Promowanie współpracy jest ważne, bo ma ona na celu rozwijanie umiejętności społecznych, wzajemnej pomocy i solidarności. Choć każde dziecko jest jednostką unikalną i cenimy jego indywidualizm, to jest częścią społeczności, co zobowiązuje do wspólnego działania. Tak przynajmniej być powinno i tego się oczekuje od nas jako dorosłych. Współczesność pokazuje niestety jak bardzo zatraciliśmy tę wartość i zmierzamy w ślepą uliczką. Niestety naszym nauczycielom zabrakło myślenia o tym, jak ważna jest współpraca. Przeszłości nie zmienisz, masz jednak wpływ na tu i teraz a to wywrze swoje piętno na przyszłym życiu twoich uczniów.

Trwa nabór do wiosennej, 11 już edycji naszego podstawowego kursu online z pedagogiki planu daltońskiego zakończonego certyfikatem. Jeśli chcesz dołączyć do kursu indywidualnie, po prostu kliknij w obrazek obok, a zostaniesz przeniesiona na stronę, gdzie znajdziesz szczegółowy opis kursu i link do zakupu. Jeśli chcesz aby kurs opłaciła ci placówka napisz do nas maila na info@plandaltonski.pl.
Od czego więc zacząć badanie źródeł niechęci do współpracy? Przede wszystkim, w naszym rozmowach z dziećmi, powinniśmy dążyć do zrozumienia ich uczuć. Bezpieczne i przyjazne środowisko pomaga dziecku otworzyć się i podzielić swoimi obawami. Otwarte pytania, takie jak „Czy możesz mi powiedzieć, dlaczego nie chcesz współpracować z X?” lub „Czy coś Cię niepokoi w związku z X?”, mogą być pomocne w odkrywaniu prawdziwych powodów niechęci dziecka do współpracy. Pamiętaj, aby te rozmowy toczyć na osobności.
Po zrozumieniu przyczyn, możemy zastosować różne strategie do promowania współpracy. Pewnie masz też swoje doświadczenia, ale może któreś z propozycji dołączysz do swojego repertuaru ;-).
- Dzieci naśladują nasze działania ucząc się poprzez obserwację dorosłych. Pokaż im, jak Ty współpracujesz z innymi w różnych sytuacjach.
- Wybieraj zabawy lub gry, które wymagają pracy zespołowej. Dzieci mogą na przykład stworzyć małą sztukę teatralną lub wspólnie zbudować wieżę z klocków. To proste, ale da ci dużo obserwacja zachowań aby uniknąć niepotrzebnych kryzysów.
- Podkreślaj zmianę postawy, której oczekujesz udzielają pochwał pamiętając aby nie było to robione publicznie. Zauważenie nawet małych kroków w kierunku współpracy może dać dziecku wsparcie. Podkreślaj, jak ważne jest to, że spróbowało, jeśli na początku nie trwa to zbyt długo.
- Cierpliwość to klucz do sukcesu w wychowaniu ale i w naszym codziennym działaniu. Przede wszystkim, daj dziecku czas i sobie. Zmiana nie następuje z dnia na dzień, ale stopniowo, dzięki cierpliwości i konsekwencji.
Promowanie współpracy jest bardzo ważne, bo współdziałanie z innymi ma ogromnie znaczenie dla rozwoju dziecka i ma znaczący wpływ na jego zdolność do budowania relacji społecznych i radzenia sobie z wyzwaniami. Zrozumienie przyczyn niechęci dziecka do współpracy z konkretną osobą i stosowanie skutecznych strategii zachęty, jest kluczem do promowania współpracy, jednego z filarów planu daltońskiego, więc nie poddawaj się i działaj!

Robert Sowiński
Przewodniczący Rady Fundacji Plandaltoński.Pl,
Wydawca portalu plandaltonski.pl,
Właściciel Wydawnictwa SOR-MAN,
Dyrektor Centrum Edukacji Daltońskiej Plandaltonski.pl