Jak pomagają nauczyciele nauczycielom? Każdy jak potrafi i jak chce, a pomagać sobie trzeba. Praca nauczyciela nie należy do najłatwiejszych, w dużej mierze to właśnie na ich barkach leży wychowanie dzieci na kompetentnych, świadomych swoich pasji i umiejętności ludzi. Na czym więc powinni się skoncentrować, biorąc pod swoje skrzydła młodzież?
Zajęcia praktyczne w zakresie artystyczno-muzycznym na pierwszy rzut oka nie wydają się zbyt edukacyjne, a już na pewno nie budzą zaufania wśród rodziców. W końcu co z matematyką, nauką pisania na polskim, czy poznawaniem mapy świata? Oczywiście podstawa programowa to priorytet, jednak rozszerzony o warsztaty artystyczne może okazać się najbardziej efektywnym rozwiązaniem. Ewa Przybysz-Gardyza to nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej oraz języka angielskiego, która podczas nauczania mocno skupia się aspektach rozwojowych swoich uczniów. Dlaczego? Odpowiedz, jest prosta, takie działania rozwijają mózg, poszerzają wiedzę i horyzonty, dzięki czemu dzieciom jest łatwiej odnaleźć swoją ścieżkę i nieustannie robić progres. Dodatkowo prowadzi swojego autorskiego bloga „Dla nauczycieli”, na którym dzieli się swoimi pomysłami na prowadzenie kreatywnych lekcji.
Gdy pozwalamy dzieciom działać, dzieją się cuda, budzi się w nich wewnętrzna motywacja
Powinniśmy dać im, więc przestrzeń i swobodę, aby mogły odkrywać i rozwijać swoje talenty, a także nauczyły się podejmowania decyzji i ponoszenia za nie konsekwencji. Oczywiście nadal pozostajemy w szkole i musimy sprawdzać wiedzę uczniów.
Ewa wprowadziła swój autorski program nauczania oraz dwa prężnie działające projekty. Pierwszym z nich jest „Kreator Zielonych Zmian” i dotyczy edukacji ekologicznej, skupiającej się tylko i wyłącznie na rozwiązaniach opartych na przyrodzie. Daje on dzieciom możliwość poczucia odpowiedzialności za świat, który ich otacza. Uczniowie sami decydują jakich zmian oraz gdzie ich chcą dokonać, następnie robią projekty, przedstawiają argumenty za ich wykonaniem, a na końcu te realne projekty przechodzą do realizacji. Drugą koncepcją jest „Design for change”, w którym dzieci również mają swobodę wyboru, wyznaczają problemy i przeprowadzają badania. Co ważne oba projekty są realizowane po lekcjach, uczniowie czują, że mają siłę sprawczą i jeśli chcą, to mogą osiągnąć naprawdę dużo, to daje im siłę do działania.
Mówiliśmy już o tym, co uskrzydla dzieci, ale co daje powera Ewie? Po pierwsze zależy jej na tym, aby system edukacji w szkole był lepszy, cieszy się, że może dzielić się swoimi pomysłami z innymi nauczycielami. Drugim powodem jest potrzeba pisania i wywoływania emocji u innych osób, co konsekwentnie się jej udaje.
Podsumowując, dorośli powinni dawać dzieciom przestrzeń na dokonywanie wyborów, podejmowaniu decyzji i ponoszeniu za nie konsekwencji. Więcej wolności, więcej autonomii! Zapraszamy na rozmowę z niezwykle inspirującą nauczycielką Ewą Przybysz-Gardyza. Cały odcinek znajdziecie jak zawsze na naszym kanale.