Pedagogika Marii Montessori, metoda pracy z dzieckiem opiera się na integracji zmysłów – dzieci mogą swobodnie doświadczać i pracować nad swoją wewnętrzną motywacją. Izabela Owczarek pokochała te wartości i postanowiła przełożyć je na wychowanie młodych w niepublicznym przedszkolu, którego jest dyrektorką.
Pomoce edukacyjne
Nie ma tam pakietów edukacyjnych, dzieci pracują z pomocami, kiedy czują się na to gotowe- same wybierają, kiedy chcą przerobić dany materiał. Brzmi dość nietypowo, jednak to system, który pozwala wypracować oraz nauczyć dzieci tego, że uczą się same dla siebie, a nie dla kogoś, jednocześnie mocno koncentrując się na wykonywanych ćwiczeniach. Nie ma dwóch takich samych pomocy, dlatego przedszkolaki od samego początku rozumieją, jak ważne jest odkładanie pomocy na miejsce, aby koledzy mogli z nich później skorzystać, co rozwija ich poczucie odpowiedzialności oraz spokoju.
Autonomia
To również miejsce, w którym z jednej strony jest duża autonomia dziecka, a z drugiej obowiązują tutaj pewne restrykcje takie jak np. brak zabawek w przedszkolu czy jednolity ubiór. Biorą się one przede wszystkim z potrzeby koncentracji, która umożliwia o wiele większy rozwój wewnętrzny dziecka. Izabela ma w swoim przedszkolu 5 działów Montessori mające na celu przeprowadzać przez najważniejsze dziedziny. Wszystko zaczyna się w dziale życia codziennego, gdzie przedszkolak może swobodnie brać rzeczy, które na co dzień go otaczają takie jak np. śrubokręt, w następnym segmencie mamy do czynienia z procesem sensorycznym, matematyką oraz kulturą, dodatkowo urozmaiconą o dział językowy. Nie ma zabawek, dzieci skupiają się na odbieraniu bodźców poprzez doświadczanie i obserwacje.
Adaptacja
Proces adaptacji w placówce Montessori jest bardzo ważny i nie można tego etapu pominąć, ponieważ odbierzemy dziecku poczucie bezpieczeństwa. Na początku rodzic powinien być obecny w sali, następnie pozostać na korytarzu, aby przedszkolak w każdym momencie mógł wyjść i się przytulić. Pamiętajmy, że rodzice często bardzo się boją, dlatego warto ich wspierać, rozmawiać i uspokajać. Długość procesu adaptacji jest kwestią indywidualną, zaleca się jednak przeznaczyć na to około tygodnia. Najważniejsze, żeby dziecko czuło się dobrze, bezpiecznie i weszło w grupę.
„Montessori. 80 zabaw z dziećmi” to praktyczny przewodnik z pomysłami na montessoriańskie zabawy i ćwiczenia, które można przeprowadzić z przedszkolakami w domu. Ich celem jest odkrywanie świata w sposób, który sprawi dzieciom i rodzicom przyjemność i który wzmocni dobre relacje w rodzinie.
Zgodnie z filozofią Marii Montessori wszystkie zabawy przedstawione w tej książce są związane z podstawowymi potrzebami i zainteresowaniami dzieci oraz wykorzystują fazy wrażliwe w ich rozwoju, gdy uczą się one nowych umiejętności wyjątkowo łatwo i szybko.
Warto również wspomnieć, że młodych nie trzeba nagradzać ani wyręczać, powinniśmy jednak zauważać progres, jaki robią, bo z czasem one same zaczną przychodzić, mówić o swoich sukcesach oraz wierzyć we własne możliwości. Podnoszą swoje kompetencje i to ich cieszy, a to przecież jest największą wartością.
Serdecznie zapraszamy na rozmowę na temat nauki, jaką przekazała Marie Montessori. Naszym gościem była wspaniała Izabela Owczarek, cały odcinek znajdziecie jak zawsze na naszym kanale.