Centrum Edukacji Daltońskiej Plandaltonski.pl

Planowanie pracy w placówkach daltońskich

Temat planowania pracy i jej przebiegu szczególnie w placówkach daltońskich jest często poruszany przez naszych konsultantów daltońskich Agnieszkę Czeglik i Grażynę Małachowską. Zgodnie z zasadą różnorodności w każdej placówce ten proces przebiega indywidualnie, tym bardziej dziękujemy za podzielenie się swoim know how.Przedszkole nr 8 w Koninie imienia Janka Wędrowniczka jest w procesie certyfikacji pod opieką Fundacji, ale są już w zaawansowanym procesie zmiany – gratulujemy

🌿
Dziękujemy pani dyrektor Larysie Pyzik-dziubczyńskiej za podzielenie się swoimi doświadczeniami z naszą społecznością
🏆

„Planowanie pracy to umiejętność, którą systematycznie ćwiczą nasze przedszkolaki. W każdy poniedziałek zapoznają się z zadaniami, które planują zrealizować w ciągu tygodnia. Do tego służą im kolorowe kółeczka, odpowiadające kolorom dni tygodnia, które umieszczają w odpowiednich miejscach na tablicy do planowania. Zadania są różnorodne. Dzieci ćwiczą m.in. umiejętności matematyczne, grafomotoryczne, ruchowe, językowe, społeczne i wiele innych. Wśród zadań są również te, które należy zrealizować w parach lub zespołach – I tu pojawia się trudność, bo dzieci m.in. muszą wspólnie ustalić kiedy je wykonają. Biorąc pod uwagę różne możliwości i predyspozycje przedszkolaków, zadania są na różnych poziomach – do wyboru przez dzieci. Na koniec tygodnia dokonujemy refleksji i próbujemy odpowiedzieć na wiele pytań m.in. Czy udało się zrealizować zadania zgodnie z planem ? Co mi w tym pomogło, co przeszkadzało?, Jak współpracowało się w parach, zespołach? itp. Mnie osobiście ogromną radość sprawia przeglądanie się dzieciom, gdy w czasie, który mogłyby przeznaczyć na zabawę, podchodzą do tablicy i wybierają zadania do wykonania. Poza tym cudownie patrzeć jak sobie samodzielnie radzą, pomagają sobie wzajemnie, tłumaczą innym zadania….Sama radość

Ps.Te zdjęcia to dowód na to, że książki to zupełnie zbędna rzecz, a wręcz uniemożliwiająca dzieciom działanie, poznawanie, doświadczanie, eksploracje świata, rozumienie tego, co robią …Nie mówiąc już o tym, że zabijają kreatywność, współpracę, motywacje wewnętrzną i wiele innych ważnych elementów w rozwoju dziecka” Larysa Pyzik-Dziubczyńska Dyrektor Przedszkola im.Janka Wędrowniczka w Koninie.