Prezentujemy dzisiaj drugą część wywiadu, jaki udzieliła nam prof. Marta Bogdanowicz. Tym razem rozmawiamy o Metodzie Dobrego Startu, który został opracowany i przygotowany do stosowania przez nauczycieli w Polsce. Dowiemy się z tej rozmowy dlaczego ta tematyka zainteresowała naszego rozmówcę, jakie były początki i w jaki sposób metoda uczenia czytania i pisania stawała się coraz bardziej popularna w Polsce. Bardzo często wracamy do rozwiązań, jakie w przeszłości opracowali edukatorzy z innych krajów, zapominając o naszych badaczach, naukowcach i praktykach, których dokonania pomogły wielu pokoleniom Polaków lepiej rozwijać się i wkraczać w dorosłe życie. Zapominamy, że do 1989 roku Polska było odgrodzona żelazną kurtyną nie tylko od nowoczesnych rozwiązań technicznych i ekonomicznych, ale również nie mieliśmy dostępu do wielu osiągnięć edukacyjnych, które w krajach zachodnich były od wielu lat stosowane. Byliśmy więc zmuszeni do szukania własnych rozwiązań, bez możliwości konsultacji. Opracowanie Metody Dobrego Startu przez Prof. Martę Bogdanowicz jest jednych z takich osiągnięć.
Zachęcamy do zapoznania się z poprzednia częścią wywiadu dotyczącą dysleksji i roli Pani Profesor w znalezieniu sposobu na radzenie sobie z nią:
https://www.plandaltonski.pl/podcast/prof-marta-bogdanowicz/
Listen to „ONDU#057: Metoda Dobrego Startu – rozmowa z prof. Martą Bogdanowicz” on Spreaker.
Abyśmy mogli być widoczni dla innych słuchaczy podcastów, wstaw proszę recenzję na iTunes, to nic nie kosztuje 🙂 a pomoże nam być widocznym na liście podcastów o edukacji w Polsce.
Tutaj jest instrukcja jak to zrobić: https://www.youtube.com/watch?v=nBru1CRd-vY
UWAGA!
Jeśli nie masz jeszcze najnowszej książki o planie daltońskim, Marii Montessori, Froeblu, Freinecie, unschoolingu i o tym co przeczuwali edukatorzy nowego wychowania a co wiemy już teraz, dzieki badaniom nad funkcjonowaniem mózgu, to nie zwlekaj i zamów „Nurty edukacji alternatywnej w świetle wiedzy o procesach uczenia się” – pracę zbiorową pod red dr Marzeny Żylińskiej:
Świetny wywiad! Tylko tak się zastanawiam, bo chciałabym wprowadzić dziecku od 3 m.ż. Czytanie metodą Domana (globalną). Czy wówczas MDS w późniejszym wieku wdrożonym dziecku, nie zakłóci całego procesu czytania. Myśle ze szkoły nie są otwarte na Domana, a nie chciałabym by dziecko miało problem.
Pozdrawiam
Pani Hanno kazda metoda czytania jest dobra jeśli akceptuje ja Pani dziecko. Ja w swojej pracy wręcz je mieszam i nie trzymam się jednej. Potrzeby dziecka są niezbadane😇
Pamietajmy, ze polski ma końcówki fleksyjne czego metoda Domana nie uwzględnia.- stwarza jednak wiele zabawowych sytuacji na lini mama dziecko i te właśnie relacje w tym wieku są najważniejsze, a nie sam proces nauki czytania. Proszę otaczać dziecko książka , czytać mu i samemu oddawać się tej jakże przyjemnej czynności wówczas wszystko się ułoży , pozdrawiam 🦋 Anna Sowińska
Kochani,
protze Was bardzo, nie przestajcie nagrywac podcastow. Sa one bardzo dobre! Pewnie malo nas jeszcze slucha, ale jesli zaprzestaniecie to nic sie w tym wzgledzie nie zmieni!
Pani Anno cieszy nas komentarz i to bardzo❤️
Nie zamykamy całkowicie podcastów jednak zmniejszamy ich częstotliwość- niestety jak to się mówi czas nie jest z gumy, a nasi odbiorcy na podcasty jeszcze nie są gotowi może za jakość czas 🤔
Bardzo ciekawa rozmowa. Pani profesor jest wspaniałą, mądrą osobą. Jestem pod ogromnym wrażeniem. Bardzo bym chciała żeby jej metoda obowiązywała we wszystkich przedszkolach i szkołach.
Niezwykle ciekawa rozmowa. Bardzo inspirujące podejście. Zaciekawiła mnie problematyka integracji sensorycznej.
Uwielbiam MDS! Wprowadzam litery w ten sposób w kolejnej klasie i z radością patrzę na to jak pomaga dzieciom się uczyć! Wspaniałe i bardzo motywujące zakończenie rozmowy😊
To cenne dla autorki, że jej pomysły nadal są wykorzystywane dla dobra dzieci