Daltońska współpraca – Margareta Pierzchalska

11 lutego 2019 | Autorem wpisu jest: Robert Sowiński | Ilość odsłon: 558

Pracując z Uczniami czasami stawiam sobie takie pytania:

Który filar planu daltońskiego jest najcenniejszy w edukacji?
Który filar jest najbardziej widoczny?
Który filar będzie miał największe zastosowanie w przyszłości?

I nie potrafię na nie jednoznacznie odpowiedzieć. Zdecydowanie współpraca jest widoczna w życiu codziennym dorosłego człowieka, a w szczególności w pracy nauczyciela, a u Nauczycieli – Daltonek mieni się kolorami. Sierpniowe spotkanie „Lato z planem daltońskim” było inspirujące, pełne emocji , wymiany doświadczeń i czasem nawiązywania znajomości. I choć mogłoby się wydawać, że one pozostaną tylko na facebookowej płaszczyźnie, to okazało się, że Daltonki podjęły współpracę i niestraszne im były kilometry. Z początkiem lutego miałam przyjemność gościć w swojej Szkole Podstawowej nr 7 w Poznaniu trzy Daltonki ze Szkoły Podstawowej w Maszewie Dużym – Joasię Dylewską, Olę Brzozowską i Olgę Szygowską. Wprowadzają One elementy planu daltońskiego w swojej pracy z uczniami w klasach I-III. Zdecydowały się przyjechać do mnie i zaobserwować jak wygląda sala lekcyjna, prowadzone zajęcia – taki cały daltoński dzień w szkole podstawowej.

Nasze środowe spotkanie rozpoczęłyśmy, jeszcze bez udziału dzieci, późno popołudniowym spacerem uliczkami Poznania, a zakończyłyśmy w cudownej scenerii Ptasiego Radia – kawiarni , gdzie przy kawie i jagielniku rozmawiałyśmy oczywiście o Daltonie. Wzajemnych pytań i odpowiedzi nie było końca.
Następnego dnia w czwartek spotkałyśmy się w Siódemce, gdzie pokazałam im swoją salę, pomoce, różne daltońskie rozwiązania. Potem moje cztery Uczennice: Alessa, Nicole, Klaudia i Marysia oprowadziły gości po naszej szkole. Pokazywały i opisywały miejsca. Były to samodzielnie ułożone wypowiedzi dziewczynek, które doskonale wiedziały co, kto , gdzie i kiedy.

Przyszedł czas na zajęcia. Jak w każdy czwartek po odebraniu dzieci ze świetlicy oraz boiska udaliśmy się do szatni, gdzie zostawiliśmy nasze plecaki i w parach daltońskich (bo tak poruszamy się po szkole) ruszyliśmy do biblioteki, gdzie realizujemy ciche czytanie wybranych przez siebie książek. Można było zaobserwować skupienie i ciekawość. Następnie przeszliśmy do nietypowej sali, wyposażonej w miękkie klocki, basen z piłkami, materace. W tej sali można odpoczywać i się uczyć. My tworzyliśmy krótki opis przeczytanej książki w specjalnych zeszytach, wybrany kolega lub koleżanka sprawdzał błędy, a następnie
prezentowaliśmy nasze opisy słownie, zachęcając innych do przeczytania właśnie tej książki. Nastąpił czas na przerwę. W stołówce zjedliśmy wspólnie obiad lub drugie śniadanie. Nastał wreszcie moment przejścia do naszej klasy. Zajęliśmy swoje miejsca w grupach daltońskich oraz rozpoczęliśmy pracę z zaplanowanym zadaniem daltońskim. Trwała ona 30 minut. Po skończonym zadaniu uczniowie oddali mi wszystkie swoje zadania daltońskie, abyśmy w piątek dokonali wspólnie refleksji.

W ramach powtórzenia wykonaliśmy kilka zadań matematycznych na odczytywanie, zaznaczanie i obliczanie temperatury. Uczniowie samodzielnie sprawdzali zadania w zeszycie i dokonywali samooceny.
Zwieńczeniem było wykonanie lapbooków na temat wszechświata. Informacje Uczniowie zdobywali przez dwa tygodnie oraz zbierali materiały. Wiedzę należało poukładać i przedstawić w znanej formie lapbooka ze wskazówkami znajdującymi się na instrukcji. Uczniowie mogli sobie podczas zadania pomagać. Znalazł się również czas na wspólna grę w warcaby. Podsumowując daltoński dzień można było zauważyć, że Uczniowie cały czas pracowali, samodzielnie i odpowiedzialnie tworzyli swój proces edukacyjny. Realizowali treści edukacyjne z zakresu pisania, mówienia, czytania, liczenia, wiedzy przyrodniczej oraz umiejętności plastyczno – technicznych. Moja rola – nauczyciela została zminimalizowana.
Przyszedł czas się pożegnać. Na wiosnę planuję rewizytę w Maszewie Dużym. Chcemy się uczyć od siebie, czerpać pomysły, wzajemnie inspirować. Bardzo dziękuję za to spotkanie. Bardzo dziękuję za Lato z planem daltońskim. Współpracujmy. Jutro będziemy o krok dalej.

Z daltońskim pozdrowieniem
Margareta Pierzchalska (można się ze mną spotkać na konferencji „Od nauczania do uczenia się – daltońskie inspiracje”- Łódź, 12/13.04.2019  link)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zapisz się do naszego newslettera!
Szanujemy Twoją prywatność.