Dorota Domagała*:
„Jestem pewna, że wiele osób biorąc do ręki nową książkę, pięknie wydaną, pachnącą farbą drukarską, po kilku przeczytanych stronach zachowuje się jak sienkiewiczowski latarnik. Podobnie było ze mną gdy otrzymałam książkę Anny i Roberta Sowińskich „Od nauczania do uczenia się. Nasz plan daltoński”. Autorom można pogratulować pomysłu przedstawienia Planu Daltońskiego. Można by powiedzieć, że jest to „niekończąca się opowieść” zainicjowana przez Helen Parkhurst i tworzona przez wielu pedagogów wśród których Anna Sowińska opowieść daltońską tworzyła w swojej szkole w Łodzi. Pod jej kierunkiem rozdziały „opowieści daltońskiej” są tworzone w kolejnych placówkach. Jest mi niezmiernie miło, że mogę tu wspomnieć o Szkole Podstawowej w Śmiglu, w której pracuję, a szkoła ta jest pierwszą państwową szkołą daltońską. Dziękuję Autorom, że na kartach publikacji znalazły się również informacje o naszych dokonaniach. Po przeczytaniu książki pomyślałam (z lekkim wyrzutem) „Dlaczego dopiero teraz? Dlaczego sześć lat temu gdy rozpoczynał się mój rozdział „daltońskiej opowieści” nie było tej książki?” Właśnie dla studentów pedagogiki, dla nauczycieli, książka ta może być przewodnikiem w tworzeniu ich „daltońskich opowieści”. Tak jak podkreślała Helen Parkhurst, że Plan Daltoński nie jest metodą ale pewną koncepcją tak i Autorzy książki już w tytule podkreślili, że jest to „Nasz plan daltoński” i w tym momencie każdy z nas nauczycieli może postawić pytanie „A jaki jest mój Plan Daltoński?” Próbowałam odpowiedzieć sobie na to pytanie i doszłam do wniosku, że „mój” Plan Daltoński stale się tworzy. Zmienia się a właściwie zmieniają go moi uczniowie którzy przejmują inicjatywę i po prostu się uczą.
Jeszcze raz gratuluję Autorom publikacji, studentów i nauczycieli zachęcam do lektury i tworzenia kolejnych kart „niekończącej się daltońskiej opowieści.”- Dorota Domagała
__________________
*Dr Dorota Domagała– wykładowca Wielkopolskiej Wyższej Szkoły Społeczno-Ekonomicznej w Środzie Wielkopolskiej, dziekan Wydziału Nauk o Wychowaniu. Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej im. Konstytucji 3. Maja w Śmiglu, pierwszej publicznej szkoły daltońskiej w Polsce.