Lato z planem daltońskim 2019
Bez kategorii / 20 maja 2019 / Ilość odsłon: 15

Po pełnych ciepłych emocji informacjach zwrotnych na zakończenie zeszłorocznej imprezy zwanej często „letnią szkołą daltońską” zdecydowaliśmy się i w tym roku zaproponować Wam udział w tym przedsięwzięciu. Ma ono na celu propagowanie idei planu daltońskiego, ale też ma nam wszystkim dać dużą porcję energii przed nowym rokiem szkolnym. Staramy się zapraszać co rok nowych gości – trenerów, wykładowców – którzy dają nam możliwość nabycia nowych kompetencji i doskonalenia już posiadanych. Przede wszystkim jednak, największą wartością tego spotkania są wzajemne relacje, które w większości przypadków nie urywają się po zakończeniu tego trzydniowego „maratonu szkoleniowego”. Program mamy tak ułożony aby był czas i na naukę i na wzajemne inspirowanie się oraz nawiązywanie bezcennych relacji podczas wspólnych posiłków i zajęć między i po wykładach. Dodatkowym atutem jest miejsce, nieduży hotel posiadający bardzo czyste i zadbane wnętrze, położony w starym parku-ogrodzie, który pozostaje do naszej dyspozycji. Miejsce jak w 2018, czyli Hotel Centrum Konferencyjne UŁ, Łódź, ul.Rogowska 26 Więcej na stronie wydarzenia: https://daltonskielato2019.pl A poniżej kilka zdjęć z zeszłego roku:

Z planem daltońskim pod pachą – czyli jak usamodzielnić dziecko w szkole – Margareta Pierzchalska
Bez kategorii , Publikacje/Teksty / 21 sierpnia 2018 / Ilość odsłon: 1 056

26 maja br. miałam przyjemność podzielić się swoim doświadczeniem dotyczącym planu daltońskiego ze studentami Wyższej Szkoły Pedagogiki i Administracji w Poznaniu na II Seminarium Innowacyjnej Praktyki w naukach społecznych będącym pod hasłem Edukacja Alternatywna. Tematem mojego wystąpienia była koncepcja planu daltońskiego, jednakże z naciskiem na samodzielność dziecka w szkole, którą zaobserwowałam. Czy dziecko 6-7 letnie może się samodzielnie uczyć? Tak. Jeśli mu na to pozwolimy. Kiedy mu zaufamy i wsłuchamy się w jego potrzeby. Plan daltoński to nie metoda, nie nauczanie, to sztuka uczenia się. Dziecko staje przed wyborem, czego chce się uczyć i kiedy chce się tego uczyć. W pełni ponosi odpowiedzialność za to, co wybierze i wykona. Pracuje samodzielnie. Czasami zmierzy się z pracą we dwoje lub większą grupą. Zaczyna wówczas współpracować, ale czasami przecież nie wyjdzie, wtedy zadaje sobie pytanie. Dlaczego? Zastanawia się. Dokonuje refleksji. Czasami należy oddać ster i dać możliwość dziecku popłynięcia dalej samemu. Jedni mówią, że plan daltoński to metoda indywidualna pracy ucznia, drudzy że styl życia, mnie przekonuje stwierdzenie, że to wpływ na życie. Czy samodzielność dziecka wygląda w ten sposób?               Z pewnością nie. Zarówno w domu jak i szkole.            …

Moja przygoda z planem daltońskim – Ewa Motyka
Bez kategorii / 12 lutego 2018 / Ilość odsłon: 2 042

,,Jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami to może ono zrobić więcej, niż od niego oczekujemy, a wszystko co dziecko potrafi – nauczycielowi zrobić nie wolno” – Helen Parkhurst Moje pierwsze spotkanie z pedagogiką planu daltońskiego było dosyć niespodziewane aczkolwiek bardzo interesujące. Był rok 2013 Fundacja Elementarz zorganizowała konferencję ” Nowe przestrzenie edukacji – Building Learning Power „, na której pojawiła się między innymi Ania Sowińska wraz z nauczycielkami ze swojej szkoły. Opowiadała wtedy o pedagogice planu daltońskiego, jej entuzjazm i pasja udzieliły się także i mnie. Po powrocie z konferencji bardzo chciałam wprowadzić elementy „Daltona” u siebie w grupie, niestety z różnych przyczyn się nie udało. Koncepcja edukacji daltońskiej zaległa w szufladzie na kolejnych kilka lat. Wakacje 2017, znowu wpadłam na tego cudownego człowieka jakim jest Ania Sowińska, która przypomniała mi o tej fascynującej metodzie – pedagogice planu daltońskiego. Po długich rozmowach z nią postanowiłam spróbować, od września 2017 w mojej Wiolinkowej grupie pracujemy wg koncepcji Helen Parkhurst. Na początek zapoznałam z planem daltońskim moją Panią Dyrektor, która sama zachwyciła się jego głównymi założeniami. Następnie na zebraniu przedstawiłam swój pomysł również rodzicom, którzy dali mi zielone światło aby spróbować. Wakacje były czasem przygotowań, rozmyślań nad aranżacją sali, nad…

O nas
Bez kategorii / 2 kwietnia 2017 / Ilość odsłon: 45 816

Od 2010 roku obserwujemy renesans planu daltońskiego w Polsce. Jesteśmy jednym z ośrodków, wokół którego skupiają się nauczyciele i edukatorzy, którzy w planie daltońskim upatrują źródło swojej inspiracji oraz gotowych narzędzi do pracy z dziećmi, nakierowanych na rozwój kompetencji niezbędnych człowiekowi również w życiu dorosłym.  A wszystko opiera sie na czterech filarach, które wprost pochodzą od twórczyni koncepcji, czyli Helen Parkhurst: WSPÓŁPRACY, SAMODZIELNOŚCI, ODPOWIEDZIALNOŚCI i REFLEKSJI. Koncepcja planu daltońskiego to dobro wspólne, nieograniczone licencjami czy też w jakikolwiek sposób reglamentowane. Rozwija się w wielu krajach według różnych modeli. W niektórych z nich w XX wieku stworzone zostały  struktury, które bardzo dobrze sprawdzały się w czasach przed wybuchem technologii cyfrowych związanych z rozwojem internetu. Opierały się one przede wszystkim na szkoleniach stacjonarnych oraz konferencjach naukowych, które wypracowywały wytyczne dla kolejnych dołączających do tego ruchu. Stąd m.in w Holandii, z której Polska w XXI wieku zaczęrpnęła model planu daltońskiego, nadal funkcjonuje około 450 szkół (ostatnie dane pozyskane w grudniu 2018 roku z rozmowy z Hansem Wenke), które nazywają się daltońskimi i skupione są wokoł holenderskiego stowarzyszenia szkół daltońskich. Choć jest to jednak kilka procent wszystkich szkół, nie znaczy to, że plan daltoński nie jest wykorzystywany w innych szkołach, które łączą go z…

Zapisz się do naszego newslettera!
Szanujemy Twoją prywatność.