Plan daltoński – szkolenia

1 września 2014 | Autorem wpisu jest: Robert Sowiński | Ilość odsłon: 73 354

Podczas zajęć prowadzonych w formie wykładowej i warsztatowej, uczestnicy poznają zasady pedagogiki planu daltońskiego.

Zajęcia przeznaczone są zarówno dla dyrektorów placówek jak i nauczycieli, którzy chcą poznać i zastosować w pracy z dziećmi elementy planu daltońskiego. Podstawowy program zajęć dostosowujemy do wymagań zlecającego szkolenie, jeśli ma ono nie tylko mieć charakter poznawczy, ale pozwolić nauczycielom wprowadzać pedagogikę planu daltońskiego w placówce edukacyjnej. Zajęcia prowadzone są przez trenerów mających doświadczenie szkoleniowe, wiedzę nt. pedagogiki daltońskiej zdobytą na szkoleniach zagranicznych i krajowych.

Nad jakością szkoleń czuwa konsultant edukacji daltońskiej Anna Sowińska.

SZKOLENIE PODSTAWOWE, PRZEZNACZONE DLA OSÓB ROZPOCZYNAJĄCYCH PRZYGODĘ Z PLANEM DALTOŃSKIM  6 x 45 min

1. Od czego zacząć? W tej części uświadamiamy uczestnikom, jakie czynniki mają wpływ na wyniki uczenia się, które czasem mogą wypaczyć ostateczny obraz. Analizujemy stresory mające wpływ na proces poznawczy, omawiamy zasady pracy samodzielnej, podpowiadamy jak zacząć kształtować kompetencje współpracy jako filar w rozwoju emocjonalnym i intelektualnym (formuła warsztatowa).  

2. Pedagogika planu daltońskiego – rola Helen Parkhurst w nurcie pedagogiki nowego wychowania, międzynarodowe tło historyczne, losy pedagogiki daltońskiej w Polsce od jej początków do dnia dzisiejszego. Uczestnik zapoznaje się z podstawami koncepcji, genezę powstania idei, która została stworzona przez młodą amerykańską nauczycielkę, która byłą doskonałym obserwatorem i intuicyjne wyczuwała jakie potrzeby powinna wypełniać szkoła jako instytucja oraz jako miejsce wychowania młodego człowieka, przygotowując go do życia w dorosłym świecie (wykład).

4. Konstruowanie zajęć według planu daltońskiego, czyli jak dostosować klasyczną dydaktykę o elementy gwarantujące osiąganie celów edukacyjnych. Zajęcia warsztatowe podczas których nauczyciel poznaje zasady konstruowania zajęć, które wciągają do pracy dzieci, uzyskując jak najwyższą efektywność oraz uwzględniając najnowsze zdobycze nauki (zajęcia warsztatowe).

3. Motywacja wewnętrzna kluczem do odpowiedzialności za własną edukację. W tym bloku wskazujemy jak tworzyć przestrzeń do budzenia się motywacji wewnętrznej, bez której zaangażowanie w naukę dla siebie jest bardzo trudne. To co współcześnie tłumaczą neurodydaktycy, świat nauki z połowy XX wieku odważnie zalecał do wdrażania w organizacjach. Z czasem edukacja przyjęła te odkrycia jako warte zastosowania. Uczestnik dostaje informacje jak zmieniać swój warsztat pracy, aby skorzystać z tego co odkryli behawioryści, a co doskonale działa w sferze budzenia motywacji do nauki (wykład).

5. Praktyczne zastosowanie pedagogiki planu daltońskiego w szkole i przedszkolu, realizacja założeń pedagogiki opierającej się na filarach samodzielności, odpowiedzialności i współpracy (wykład). Jednym z trudniejszych elementów szkolenia jest przemiana wewnętrzna uczestnika, która pozwala na zrozumienie idei, która choć ma 100 lat, to jej założenia są nadal bardzo aktualne. Aktywny, rozwijający się nauczyciel poznaje wiele różnych metod, mając czasem wątpliwości jak to połączyć, które elementy można łączyć z dotychczasową praktyką, a które sprawdzą się tylko jako całość. Uczestnik dostaje wskazówki i konkretne porady jak działać aby uzyskiwać oczekiwane rezultaty (wykład).

6. Aranżacja sali, wykorzystanie pomocy edukacyjnych, organizacja czasu pracy jako czynniki mające wpływ na nowoczesną edukację. Jak już wiemy dlaczego chcemy zastosować w swojej pracy plan daltoński, przychodzi czas na przygotowanie materiałów, pomocy edukacyjnych, które wspierają rozwój kompetencji skupionych wokół filarów samodzielności, odpowiedzialności i współpracy. Poza klasycznymi, opracowanymi m.in przez holenderskich nauczycieli, istnieje wiele innych wokół nas, które znamy i możemy wykorzystać w działaniach z dziećmi. Udzielamy wskazówek i pokazujemy przykłady, jak możemy spojrzeć na nasze pomoce i jak je wykorzystać w pedagogice daltońskiej. Bardzo istotnym elementem jest aranżacja przestrzeni, wykorzystanie kolorów, znajomość czynników, jakie wpływają negatywnie i pozytywnie na proces uczenia się (wykład). 

Każdy uczestnik poza solidną porcją wiedzy, otrzyma materiały, które zawierają gotowe pomysły na pomoce edukacyjne, pozwalające od następnego dnia wdrażać elementy planu daltońskiego, oraz certyfikat uczestnictwa w szkoleniu.

SZKOLENIE ZAAWANSOWANE (6x 45 min.)

Uwaga: szkolenie przeznaczone jest dla praktyków, nauczycieli, którzy już w swojej pracy stosują zasady planu daltońskiego – niekoniecznie jednak musieli uczestniczyć w naszym szkoleniu podstawowym.

1. Filary edukacji daltońskiej w praktyce.

2. Kompetencje ucznia i nauczyciela XXI wieku.

3. Wyzwania pedagogiczne – strategie działania według planu daltońskiego.

4. Cechy prawidłowej instrukcji,

5. Zastosowanie pl;anu daltońskiego w praktyce, rozwijanie samodzielności.

Czas trwania: 6 godzin dydaktycznych, w soboty od godz.9.00 do 15.00.

Wykładowcy:

 

 

Anna Sowińska – Prezes Fundacji Plandaltoński.Pl , konsultant edukacji daltońskiej „Centrum Edukacji Daltońskiej Plandaltonski.pl”, w latach 2008-2015 dyrektorka pierwszej w Polsce daltońskiej Szkoły Podstawowej, autor wielu publikacji nt. nowoczesnej edukacji, nauczycielka pierwszych w Polsce w latach 90-tych  klas autorskich, autorka książki nt. planu daltońskiego w Polsce pt. „Od nauczania do uczenia się. Nasz plan daltoński”

 

Robert Sowiński – specjalista zarządzania, założyciel  i redaktor portalu plandaltonski.pl, wydawca książek, producent kursów online, autor książki nt. planu daltońskiego w Polsce pt. „Od nauczania do uczenia się. Nasz plan daltoński”

 

Szkolenia odbywają się w placówce Zamawiającego na terenie całej Polski.

Maksymalna liczba uczestników, gwarantująca najlepszy komfort słuchaczy to ok. 25 osób. 

Więcej informacji: 

tel kom 727 588 044, 601 054 754

mail: anna.sowinska@alteredukacja.pl

2 komentarze

  • Ilona Kryńska 24 listopada 2018 at 19:35

    Miałam dziś ogromną przyjemność wzięcia udziału w prowadzonym przez Państwa szkoleniu.
    Dziękuję za pozytywną energię, ogrom praktycznej wiedzy oraz pełen prefofrsjonalizm połączony z niewiarygodną pasją, która tak pozytywnie „ zaraża” i pochłania bez reszty😊.
    Bardzo dziękuję i pozdrawiam.

    • Robert Sowiński 17 lutego 2020 at 21:11

      Dziękuję za rekomendację 🙂

Pozostaw odpowiedź Ilona Kryńska Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zapisz się na newsletter!

Zapisz się do naszego newslettera!
Szanujemy Twoją prywatność.