Tydzień w Afryce – na daltońską nutę – Elżbieta Zacharska

3 kwietnia 2019 | Autorem wpisu jest: Robert Sowiński | Ilość odsłon: 206

Moja przygoda z planem daltońskim trwa już drugi rok. Jestem zachwycona intuicyjnością metody oraz jej przydatnością w pracy z dziećmi w przedszkolu i w szkole.  Rodzice moich dzieci bardzo sobie cenią spotkania z planem daltońskim, które prowadzę. Widzą jak wielkie postępy dzieci poczyniły w zakresie samodzielności, odpowiedzialności  i współpracy. Praca z grupą dzieci 3, 4, 5, 6 jest bardzo wymagająca. Po roku pracy widać już jednak było wymierne efekty. Dzieci opiekują się sobą nawzajem, są bardzo samodzielne. Dla mnie jednak ważna jest bardzo sprawa motywacji wewnętrznej, która wyraźnie jest zauważalna wśród moich wychowanków. Ja po prostu już nie mogę stosować żadnych „motywatorów” typu naklejki, czy inne podarunki. Nie ma takiej potrzeby. Dzieci lubią wspólnie pracować w zespole czy grupkach. Każde dąży do samodzielności i ma ogromną satysfakcję z pokonywania kolejnych etapów zdobywania sprawności. Zauważyłam ,że ta satysfakcja jest już nagrodą samą w sobie – nie trzeba przesadzać ze stymulatorami, bo czym w końcu zachwycimy nasze dzieci?

 Ostatnio świetnie współdziałaliśmy podczas zajęć o zwierzętach.

„Tydzień ze zwierzętami Afryki”:

W tym czasie poznaliśmy nowy kontynent – Afrykę. Poznawaliśmy warunki życia, oraz zwierzęta afrykańskie. Dokonywaliśmy ich podziału na ssaki, ptaki oraz gady. Podczas całego tygodnia zbieraliśmy informacje o zwierzętach kolorowaliśmy je ( samodzielnie dokonując wyboru). Zdobywaliśmy informacje na ich temat wklejając piktogramy dotyczące ciekawych informacji. Dzieci mogły być ekspertami, pomagać sobie podczas pracy. Były dzieci, których książka liczyła nawet 9 stron , ale były i takie, których książeczka miała tych stron 3 –( i zupełnie nie zależało to od wieku dziecka). Każdego dnia dzieci same decydowały ile zwierząt opracują.

Wspólnie zbudowaliśmy makietę Zoo – tutaj ważna była współpraca przy budowaniu ogrodzeń, drzew oraz karmy dla zwierząt. Dzieci same planowały pracę oraz klatki i wybiegi. Praca nad makietą trwała dwa dni.

Ciekawy był projekt badawczy – banan – dzieci poznawały banany wszystkimi zmysłami, czyniły obserwacje a następnie wykonały koktajli bananowy pomagając sobie przy tym.

A to tylko niektóre aktywności z tego tygodnia.

Jako podsumowanie naszej pracy powstała książeczka, którą zaprezentujemy na spotkaniu z rodzicami.

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zapisz się do naszego newslettera!
Szanujemy Twoją prywatność.