Wakacyjne wspomnienia, czyli tydzień pełen emocji
w grupie mieszanej wiekowo (3-6 lat)
W zasadzie zaczęło się od pudełka, z którego dzieci wyciągnęły min.: monetę, bilet na prom, magnes z owieczkami, kilka bursztynów, muszelek i kamieni, breloczek z herbem Warszawy, wyrzeźbioną w drewnie figurkę, chustę w ludowe wzory i jeszcze kilka innych przedmiotów. Dzieci szybko nazwały ten zbiór kolekcją wakacyjnych pamiątek. A później zaczęła się przygoda pełna emocji.
Poprosiłam dzieci i rodziców aby na kolejne dni przygotowali kilka zdjęć ze swoich wakacji i jakieś pamiątki do pokazania w grupie. Pośrednim celem było zacieśnienie więzi rodzinnych i przywołanie miłych wspomnień. Większość rodziców z ochotą wygospodarowała kilka minut i dzieci zaangażowały się w przygotowanie wystąpienia. Podczas takiej prezentacji, każdy musiał troszkę się odsłonić dzięki czemu mogliśmy lepiej się poznać.
W kolejnych dniach naszego wspominkowego tygodnia zainteresowane dzieci prezentowały krótkie wystąpienia o swoich wakacjach. Były zdjęcia i rozmaite przedmioty. Tyle o świecie dawno się nie nauczyliśmy.
Po pierwsze próbowaliśmy zrozumieć trochę mapę naszego kraju i rozpoznawać czy dane miejsce znajduje się nad morzem, czy w górach. Poznaliśmy różne zbiorniki wodne i różnice pomiędzy rzeką, jeziorem i morzem. Zobaczyliśmy kilka zamków i stroje rycerskie, kopalnie złota, porty rybackie. Widzieliśmy fabrykę cukierków, miasto miniatur, skały w kształcie grzybów. Poznaliśmy różne możliwości nocowania. Widzieliśmy różne typowe i mniej znane środki transportu takie jak: kajak, czołg, kolejkę wąskotorową czy wyciąg narciarski. Zachwycił nas film kolegi z lotu samolotem.
Każdy z małych prelegentów opowiadał własnymi słowami o swoich doświadczeniach, dzielił się tym co najważniejsze i odpowiadał na nasze pytania. Kilka z zagadnień postanowiliśmy zgłębić i poruszyć w najbliższym czasie, min. postanowiliśmy poznać byłych mieszkańców muszli, które oglądaliśmy i pozostawiliśmy w kąciku badawczym. Powstały już plany na skonstruowanie wędek.
Nauczyliśmy się patrzeć, słuchać i działać razem. Odtworzyliśmy historyczne zamki z różnych rodzajów klocków i z piasku i zbudowaliśmy własne pojazdy z materiałów makulaturowych. Wszystko zgodnie z koncepcją planu daltońskiego: samodzielność, odpowiedzialność, współpraca.
W dniu refleksji padł ciekawy i słuszny wniosek, iż doskonałe wakacje można spędzić podróżując po kraju, poza jego granice ale także blisko domu. Ważne by obok nas byli bliscy nam ludzie.
Okazało się, że zaproponowana forma była mocno angażująca dla dzieci, rozbudziła ich umiejętności społeczne, poruszyła emocje. W zasadzie to nauczyciel stał i obserwował. Ktoś uciszał gadających, ktoś inny obsługiwał sprzęt, ktoś prezentował i sprzątał, ktoś inny gromadził skarby w kąciku. Mimo propozycji zmiany aktywności i zaproszenia do innych zabaw, dzieci zrealizowały projekt właśnie w ten sposób. Dziękujemy za pomoc rodzicom, którzy pomogli przygotować te piękne wystąpienia.
Lidia Czajka-Kancik
nauczycielka z daltońskiego Publicznego Przedszkola Nr 152 w Łodzi