Karnawał to nie tylko czas pląsów i tańcowania. Dzieci z Samorządowego Przedszkola nr 2 w Szubinie przekonały się, że czas zabawy można połączyć z konstruktywną pracą, w której rozwijanie samodzielności oraz umiejętności współpracy będzie podstawą harców i fetowania. Na zorganizowanym Balu Daltońskim pod nazwą „W zdrowym ciele dobrze zorganizowany duch” dzieci odziały się w ubrania kolorów dni tygodnia daltońskiego anturażu. Stając w obliczu wykonania zadań, które przyczyniają się do kształtowania prawidłowych nawyków zdrowotnych, odziani w koszulkach o barwie czerwonej, niebieskiej, pomarańczowej, zielonej i żółtej, zapoznały się z etapami przebiegu uroczystości. Każda grupa miała swojego przedstawiciela – „prawą rękę”, która była pomocnikiem i przewodnikiem swoich kolegów. To właśnie owi pomocnicy pokazywali dzieciom ilustracje, rozdawali karty pracy i sprawdzali poprawność wykonania zadań wraz z kontrolowaniem czasu ich realizacji.
Dzieci na powitanie zatańczyły „Kaczuchy”, by przywołać atmosferę właściwą dla karnawału, ale zaraz potem przyszedł czas na grupową pracę. Przedszkolaki w zespołach układały z puzzli znaczki dyżurnych oraz zegar daltoński, wyodrębniały chronologicznie plan dnia pobytu w przedszkolu i kolorowały odrysowane dłonie, symbolizujące „prawą i lewą rękę”. Zadania były dostosowane do możliwości dzieci, a na ich wykonanie miały 5 minut. Najważniejsza była w tej sytuacji współpraca, jako podstawowy czynnik sukcesu. Po sprawdzeniu zadań przez wybrane dzieci – pomocników- przyszedł czas na zespołową zabawę z balonem. Tańcząc razem z dziećmi i będąc przez nie prowadzonym, balon nie mógł upaść. Ostatnim zadaniem było wybranie, a później wykonanie zgodnie z instrukcją sałatki owocowej. Dzieci na otrzymanej instrukcji mogły odczytać, jaka ilość owoców jest im potrzebna, jakich przedmiotów muszą użyć oraz jak wywiązać się z zadania. Podczas gdy wybrane dzieci zmagały się z odczytywaniem etapów tego zadania, pozostali czerpali radość z wygłupów, które mimo wszystko są atrybutem dziecięcego świata, zaraz obok niepohamowanej ciekawości. Każde dziecko otrzymało również kartę refleksji, w której było zobligowane wskazać, jakie zadania były dla niego łatwe i czy poradziło sobie z nimi, a jakie wymaga dalszego doskonalenia, ponieważ nie należało do łatwych. Każda grupa przedszkolna otrzymała również słodkości oraz dyplom Super Daltońskiego Przedszkolaka.
Tętniący dziecięcą energią ruch, smaczne, ale przede wszystkim zdrowe przekąski, wzajemny szacunek, akceptacja i współpraca były podwaliną hasła przewodniego balu, które dało wyraz temu, jak każdego dnia dzieci stają się lepiej zorganizowane, zaradne, obyte i światłe. Czyli takie, na jakie każdy chce je wychować, tworząc naszą wspólną przyszłość. Pedagogika Planu Daltońskiego jest znakomitym obszarem do tworzenia rzeczonej przyszłości, dlatego jej wykorzystywanie w pracy z dziećmi jest tym cenniejsze.
Opracowały: Klaudia Jamka Anna Ucińska Jolanta Storzyńska