Organizacja klasy
Publikacje/Teksty / 28 stycznia 2012 / Ilość odsłon: 7 164

Uderzające jest to, że w wielu artykułach na temat organizacji klasy bardzo często używa się słowa „dyscyplina” (w rozumieniu: problemy wychowawcze ). W artykułach pod tytułem:

Pierwsza w Polsce po ponad 50 latach „szkoła daltońska”
Publikacje/Teksty / 8 maja 2011 / Ilość odsłon: 14 735

Poniższy materiał pochodzi z bloga prof. Bogusława Śliwerskiego – (sliwerski-pedagog.blogspot.com). W Europie następuje w ostatnim półwieczu sukcesywny powrót do pedagogiki Nowego Wychowania głównie dlatego, że nie można już dłużej tolerować tradycyjnego modelu szkoły, z jej hierarchiczną, autorytarną władzą i dyrektywnym sterowaniem procesem kształcenia oraz wychowania. Ponowoczesny świat wraz z dynamicznym przenikaniem do naszego życia nowych technologii komunikacyjnych, a więc i z otwartością do niezliczonych źródeł wiedzy, wprawdzie już sam wymusza na oświacie reformę, ale ta wciąż się broni, bo stanowi jakże wygodne dla polityków środowisko manipulacji, indoktrynacji czy narzucania schematów w poznawaniu świata. Nie bez powodów współcześni pedagodzy sięgają właśnie do pedagogiki początku XX wieku, bo wówczas wyraziściej genialni twórcy humanistycznej pedagogiki generowali idee i rozwiązania praktyczne, które burzyły istniejące struktury i zachęcały do otwierania edukacji szkolnej na życie, na jej funkcjonalność w stosunku do niego, a nie tylko przydatność polityczną czy rynkową, społeczno-gospodarczą.

Edukacja daltońska w przedszkolach
Publikacje/Teksty / 21 lutego 2011 / Ilość odsłon: 90 978

Plan daltoński polega na metodzie indywidualnej pracy uczniów a więc zrywa z tradycyjnym sztywnym klasowo lekcyjnym systemem nauczania. Twórczynią tego systemu jest amerykańska nauczycielka Helena Parkhurst (1887-1973) która przedstawiła swą koncepcję w książce pt. „Wykształcenie wg planu daltońskiego”.

Wzór człowieka w liberalnym stylu wychowania
Publikacje/Teksty / 17 lutego 2011 / Ilość odsłon: 8 854

Zasada aktywizmu i samodzielności została wkrótce przeniesiona na teren szkoły średniej. Nauczycielka amerykańska Helen Parkhurst z miasta Dalton wpadła na pomysł , by znieść tradycyjne klasy szkolne, podział godzin, lekcje, dzwonki. Wprowadziła gabinety przedmiotowe, pracownie, w których dziecko miało zgromadzone pomoce i lektury, dostawało zadania miesięczne do samodzielnego wykonania, zaliczając przedmiot na egzaminie. Powstał w ten sposób tzw. plan daltoński, zwany też planem pracy laboratoryjnej, będący całkowitym zaprzeczeniem szkoły tradycyjnej.

Zapisz się do naszego newslettera!
Szanujemy Twoją prywatność.