DOMOWA EDUKACJA DALTOŃSKA w dobie zagrożenia koronowirusem

19 marca 2020 | Autorem wpisu jest: Robert Sowiński | Ilość odsłon: 496

Autorka: Lidia Czajka-Kancik

„Z powodu epidemii koronawirusa szkoły w Polsce są zamknięte do 24 marca włącznie. (…) Po tym terminie będziemy sprawdzali, co dalej” – powiedział we wtorek minister edukacji Dariusz Piontkowski.

Od 16 marca dzieci pozostają w domach wraz ze swoimi rodzicami a nauczyciele zobowiązani są do realizacji edukacji zdalnej. Epodreczniki.pl, podręcznik internetowy „Włącz Polskę”, portale edukacyjne Instytutu Pamięci Narodowej, Telewizji Polskiej, Polskiego Radia czy Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji to strony, które są chętnie wykorzystywane do zdalnej pracy z uczniami w okresie zawieszenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Proste! Uczeń dostaje e-maile z zadaniami, wiadomości na Librus i/lub linki do lekcji na żywo i je sumiennie realizuje.

Trzeba jednak pamiętać , że w domach pozostały także dzieci w wieku przedszkolnym. Jaka jest oferta dla nich? To może wiedzieć jedynie nauczyciel wychowania przedszkolnego ale nie rodzic, również związany obowiązkiem pracy zdalnej.

I tu z pomocą przychodzi plan daltoński albo po prostu otwarty umysł i serce.

Zaraz po ogłoszeniu przez ministra zawieszenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych moją pierwszą myślą było: – Jak teraz dotrzeć do moich dzieci? Mamy tyle wspólnych planów, rozpoczęte projekty. Już w piątek w przedszkolu było szalenie cicho i pusto. Patrzyłam na pustą salę, rozpoczęte zadania dzieci i robiło mi się coraz smutniej. I wtedy zrodziła się myśl aby zadania wysłać rodzicom elektronicznie. No bo skoro Plan daltoński polega na metodzie indywidualnej pracy uczniów to czemu nie w domu. Poza tym zawsze to będzie pretekst żeby być w kontakcie z „naszymi” dziećmi.

Na szczęście w naszym Przedszkolu wszystkie myślimy podobnie, zatem w poniedziałek rano byłyśmy gotowe do przesłania rodzicom kilku prostych zadań dla dzieci.

W obecnych czasach znaczna większość nauczycieli ma przecież kontakt z rodzicami na zamkniętych grupach portali społecznościowych, komunikatorach, e-dzienniku, e-mailu itp.

Jakie kryteria w doborze zadań domowych warto wziąć pod uwagę?

  1. Większość rodziców także pracuje zdalnie w tym samym czasie – zadania winny angażować dziecko bez niezbędnej kontroli osoby dorosłej.
  2. Nie każdy dysponuje w domu klejem, farbami, plasteliną itp. – trzeba dać wachlarz opcji do wyboru.
  3. Nie każdy rodzic musi być ekspertem od prawidłowego pisania więc unikajmy zadań związanych z pisaniem w domu. Chyba, że zdążyłyśmy rodziców przeszkolić.

Oto nasze przykładowe propozycje zadań do wykonania w domu.

„W ramach edukacji zdalnej proponujemy Państwu kilka zadań do realizacji z dzieckiem w bieżącym tygodniu. Może to da dzieciom poczucie, ze jesteśmy i działamy razem, tylko na odległość. Dziecko samo planuje/decyduje kiedy (w jakim dniu), chce wykonać które zadanie. Jeśli jest to niezbędne negocjujcie. Mile widziane dokumentowanie zadań np. zdjęciem ale nie jest to konieczne.

1. Stwórz swoją tablicę zadań daltońskich.

2. Składanie skarpet. Ze sterty wypranej i wysuszonej bielizny dziecko wybiera skarpetki łącząc je w pary. Następnie wywija je wg. instrukcji rodzica.

3. Muzykowanie. Wybierzcie 1 utwór muzyczny, który lubicie. Zaplanujcie i wykonajcie instrument muzyczny: puszka z grochem, butelka z wodą, pudełko z naciągniętymi recepturkami itp. Śpiewajcie razem wraz z własnym akompaniamentem. Bawcie się w naśladowanie rytmów. Róbcie muzykę razem. W załączeniu przykładowa instrukcja na grającą butelkę.

4. Stwórz pracę plastyczną/graficzną, która przedstawi to, o czym w tym czasie mówi cały świat, to co widzisz i słyszysz w wiadomościach. Pomyśl jak może wyglądać wirus, który zagraża naszemu zdrowiu. Przy okazji przypomnij domownikom jak należy myć ręce. Prace wykonać można z dowolnych materiałów plastycznych: plasteliny, kolorowych gazet, makulatury itp. Może być to praca przestrzenna lub płaska np. malowana/wyklejona. Można wykonać prace na komputerze np. w Paint.5. Oś symetrii. Do zabawy wykorzystać można np klocki. Rodzic układa na płaszczyźnie kilka klocków lub połowę prostego obrazka, dziecko układa drugą część jak w lustrzanym odbiciu. Poniżej zdjęcie orientacyjne.

Już wkrótce dostałyśmy informacje zwrotne od rodziców: cudne indywidualne lub rodzinne tablice zadań, a następnie efekty pracy rąk dziecięcych. Zachęcone pozytywnym odbiorem naszego pomysłu postanowiłyśmy udostępnić rodzicom naszych dzieci dodatkowe scenariusze zaplanowane na ten czas i linki do stron z propozycjami zabaw dla najmłodszych. Mało tego. Wkrótce rodzice stali się naszymi partnerami.  Zaczęli dzielić się swoimi pomysłami, rozwiązaniami i przepisami na wypieki. W niedługim czasie powstała bogata baza pomysłów wypełniona doświadczeniami i emocjami.

H. Parkhurst chciała, aby nauczanie masowe w klasie zastąpić samodzielnym uczeniem się dzieci, pozwolić im uczyć się we własnym tempie, pobudzić do współpracy, zastosować indywidualne sprawdzanie wyników pracy. W naszym projekcie – plan daltoński w domu – udaje się to osiągać. Nikt nikogo nie sprawdza, nie ocenia, dziecko pracuje samo lub pod opieką rodzica tyle czasu ile potrzebuje i samodzielnie ocenia efekt swojej pracy.

Zapraszam na stronę naszego przedszkola: https://pm152lodz.wikom.pl/

Lidia Czajka-Kancik
nauczyciel PM 152 w Łodzi

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zapisz się na newsletter!

Zapisz się do naszego newslettera!
Szanujemy Twoją prywatność.