Autor artykułu: Barbara Buczkowska- Staniec
Idea edukacji daltońskiej od samego początku w naszym przedszkolu stawiała przez nauczycielami nowe wyzwania. Jednym z pomysłów, jaki udało nam się wprowadzić i kontynuować do dziś jest coroczna organizacja tygodnia daltońskiego. Wymaga ona zaangażowania nie tylko ze strony nauczycieli i dzieci, ale również rodziców oraz pracowników niepedagogicznych. Tygodniem daltońskim żyje całe przedszkole- a to jest cel najważniejszy.
Pierwszym elementem wdrażającym w edukację daltońską jest wprowadzenie kolorów dnia. Z pozoru prosta czynność, w rzeczywistości odgrywa ogromną rolę na początku przedszkolnej przygody malucha. Porządkuje rytm tygodnia, uczy przedszkolaki kolorów, daje poczucie bezpieczeństwa. Jednakże tu ich rola nie powinna kończyć się. Tak właśnie zrodził się pomysł, aby tygodniowe kolory nabrały nowego znaczenia i zintegrowały społeczność całego przedszkola. Zasada jest jedna: kolor ubrań, działania wychowawczo- edukacyjne, a nawet jadłospis (na tyle, ile jest to oczywiście możliwe) dopasowane są do kolorów odpowiadających poszczególnym dniom tygodnia. Ważnym jest, aby kolorowy tydzień był zaplanowany w ten sposób, by maksymalnie wyeksponować wszystko to, co w edukacji daltońskiej jest najważniejsze i dawać okazję wychowankom do przejmowania inicjatywy.
Poranek każdego dnia można rozpocząć od przygotowania w sali kącika, w którym będą zgromadzone wszelkie zabawki, materiały plastyczno- techniczne i inne materiały w danym kolorze. W poniedziałek gromadzone jest wszystko, co czerwone w takim kąciku, we wtorek- niebieskie i tak dalej. Oczywiście nie ma obowiązku zabawy tylko w tym kąciku, ale ponieważ zostaje on wyeksponowany, staje się przez to bardziej atrakcyjny dla dzieci i dlatego chętniej z niego korzystają.
Zajęcia właściwe powinny opierać się na aktywności dzieci, a nie nauczyciela. Dzieci mają rozwijać swoją twórczość, chęć eksperymentowania i ekspresję artystyczną. Przedszkolaki mają same dochodzić do rozwiązań. Nauczyciel z kolei planuje, przygotowuje i wspiera swoich wychowanków w realizacji celów edukacyjnych. Działania w poszczególne dni tygodnia powinny być tak zaplanowane, aby stanowiły harmonijną całość, której efekt końcowy widoczny jest ostatniego dnia daltońskiego tygodnia. Takie podejście ułatwić dzieciom rozumieć, że uczenie się jest procesem. Przykładowo podczas tygodnia daltońskiego maluchy mogą wykonać daltońską łąkę składającą się z prac i zadań wykonanych przez dzieci indywidualnie, zespołowo lub w parach.
Również podczas pobytu na świeżym powietrzu można zaaranżować działania dzieci, aby toczyły się wokół kolorów daltońskich, zorganizować zabawy ruchowe z piłkami, kołami do sersa, hula hop, kocami, zabawkami do piaskownicy w odpowiednim kolorze lub zaproponować spacer w poszukiwaniu wybranej barwy.
Chociaż jadłospis i posiłki należą do intendenta i pań kucharek, to nauczyciele często pomagają w tworzeniu menu w poszczególne dni. Największym wyzwaniem jest ułożenie jadłospisu na wtorek. Produkty, które mogą być uwzględnione w jadłospisie w niebieski dzień to: rzodkiewka, ryba, jagody, jeżyny, borówka amerykańska, kapusta czerwona, winogron fioletowy, śliwki, bakłażan.
Kolorowy tydzień wpisał się w tradycje naszego przedszkola, niosąc za sobą wiele korzyści:
– większe zainteresowanie i zaangażowanie rodziców, którzy nie tylko dbają o ubiór dzieci, ale z większym zaciekawieniem obserwują i dopytują dzieci, co ciekawego robiły przedszkolu,
– integrację wszystkich pracowników przedszkola przy planowaniu i podczas trwania tygodnia daltońskiego,
– integrację z innymi osobami prowadzącymi zajęcia w przedszkolu, którzy na miarę swoich możliwości i chęci mogą włączyć się w realizację tygodnia daltońskiego;
– szczególne uwypuklenie najistotniejszych idei edukacji daltońskiej,
– promowanie koncepcji daltońskiej w środowisku lokalnym, (jednakowo ubrane dzieci podczas spacerów, wycieczek wzbudzają zaciekawienie, dzięki czemu osoby zainteresowane dowiadują się, że nasze przedszkole jest certyfikowaną placówką daltońską, poprzez relacje kolorowego tygodnia umieszczane na stronie internetowej).