Jestem nauczycielką w Szkole Podstawowej nr 3 w Dębnie. Swoją pracę traktuję jako powołanie ale również jako ogromną przyjemność. Lubię tworzyć nowe pomoce i wdrażać nowe pomysły, aby 45 minut lekcji zamienić w coś magicznego, odkrywczego i ciekawego. W swojej pracy czerpię z dorobku Marii Montessori, planu daltońskiego Helem Parkhurst a także Batii Strauss czy kinezjologii Paula Dennisona.
Wiele pomocy dydaktycznych tworzę sama ponieważ dają możliwości dostosowania ich do potrzeb grupy z którą się pracuje. Praca z moją klasą (klasa III) to przede wszystkim ocenianie kształtujące, OK zeszyt, praca w parach, grupach, uczenie się od siebie, dokonywanie samokontroli oraz kontroli i oceny koleżeńskiej. Szczególnie bliska mojemu sercu jest edukacja czytelnicza, zachęcanie i zaszczepienie w dzieciach chęci sięgania po książki, odwiedzania biblioteki. Od dwóch lat intensywnie rozwijam działalność czytelniczą wśród swoich uczniów prowadząc z nimi wieżę czytelniczą. Na początku korzystałam z dostępnych w Internecie wzorów, obecnie sama tworzę szablony. Każdy z uczniów na początku miesiąca otrzymuje kartę kontroli czytania oraz wieżę czytelniczą – przyjmuje ona różne postaci raz jest to ufoludek na stosie książek, innym razem Smerf na wielowarstwowym torcie od marca będą latawce. Za każde 15 minut poświęcone na czytanie dziecko może pokolorować jeden element. Takie wyzwanie czytelnicze trwa miesiąc. Zwieńczeniem comiesięcznej akcji jest wyróżnienie dzieci, które zapełniły całą wieżę czytelniczą. Otrzymują one dyplom, drobny upominek oraz honorowy tytuł Pożeracza Książek. Forma ta jest również elementem angażującym rodziców, ponieważ w karcie kontroli czytania wpisują oni tytuł książki, czas czytania przez dziecko i potwierdzają to swoim podpisem. Następnie jako wychowawca również podpisuję się w rubryce, co jest przepustką do pokolorowania kolejnego elementu. Dzięki takim wyzwaniom czytelniczym dzieci czują się zaangażowane, mają poczucie sprawstwa oraz wiedzą, że sukces jest dla nich osiągalny. Ponadto raz w tygodniu uczniowie tworzą Raport z czytelni – recenzję jednej przeczytanej przez siebie książki, opowiadania, artykułu itp., w ten sposób tworzą indywidualny album recenzji.
Na moim blogu publikuję to co dzieje się w mojej klasie. Zobaczyć tam można pomysły, których realizacja przyniosła dużo radości moim uczniom. Dzieląc się kartami pracy, propozycjami zadań zapraszam do swojego klasowego świata mając nadzieję, że będzie to źródło inspiracji dla innych.
Katarzyna Symeniuk