Szkoła mobilna, to zdecydowanie niszowy ale i bardzo interesujący temat. Pedagogika ulicy i szkoła mobilna są niewątpliwie innowacyjnymi i koniecznymi narzędziami w kontekście edukacyjnym, szczególnie w społeczeństwach, gdzie pewne grupy dzieci są marginalizowane.
Zaangażowanie w procesy edukacyjne w trudnych warunkach, jakie opisuje nasz gościni, Agnieszka Gabriel, to dowód na to, że tradycyjne metody edukacyjne i instytucje nie są w stanie zaspokoić potrzeb wszystkich uczniów. Ciekawe jest to, jak pedagogika ulicy umożliwia dzieciom poczucie wolności i kontroli nad własnym życiem, co w klasycznym systemie edukacyjnym jest często niedostępne. To również podkreśla znaczenie personalizacji w edukacji, co jest jednym z podstawowych elementów pedagogiki planu daltońskiego, którą propagujemy.
Ta inicjatywa jest również bardzo istotną w kontekście budowania społeczeństwa opartego na równości szans. Otwiera to również pole do dyskusji o tym, jak inne alternatywne formy edukacji, takie jak pedagogika planu daltońskiego, mogą być włączane w mainstreamowe systemy edukacyjne, aby sprostać różnorodnym potrzebom dzieci.
Czy takie działania mogą być skuteczne w kontekście czasu, który dzieci mogą na to poświęcić: to w istocie jest kwestią wyboru priorytetów i świadomości potrzeb tych dzieci. Jeśli doświadczenia z ulicy przynoszą im więcej wartości i zrozumienia ich własnej sytuacji niż tradycyjna szkoła, to trudno to podważać. Ważne jest jednak, aby tego typu inicjatywy były uzupełnieniem, a nie substytutem formalnej edukacji, która w dłuższej perspektywie daje narzędzia do pełnego uczestnictwa w społeczeństwie.
Zapraszamy serdecznie na kolejny odcinek EduKOSMOSU, w którym rozmawiamy z Agnieszką Gabriel – wyjątkową postacią w świecie edukacji alternatywnej i pedagogiki ulicy. Jako streetworkerka, pedagożka i członkini zarządu Fundacji Margines, Agnieszka nieustannie dąży do tego, aby edukacja była dostępna dla wszystkich. Nasza Gościni jest pasjonatką innowacyjnej inicjatywy, znanej jako Szkoła Mobilna – to edukacyjny wózek, który dociera do miejsc, gdzie dostęp do edukacji jest utrudniony. Koordynowała funkcjonowanie tego projektu w Gliwicach i współprowadziła szkolenie wprowadzające nową szkołę w Raciborzu, współpracując z międzynarodowymi organizacjami Mobile School i Streetwize.
Obecnie, jako członkini Grupy Pedagogów Ulicy „UNO”, Agnieszka kontynuuje swoją misję, niosąc pomoc i wsparcie edukacyjne najbardziej potrzebującym. Jeżeli interesuje Was tematyka edukacji w najtrudniejszych miejscach, z pewnością nie można przegapić tego wywiadu. Agnieszka Gabriel podzieliła się z nami swoimi doświadczeniami, wyzwaniami i wizją na przyszłość edukacji w Polsce.
Zapraszamy do odsłuchania:
Listen to „EDK#184: Szkoła, która przychodzi do dzieci – Agnieszka Gabriel” on Spreaker.A tutaj wersja video: