Centrum Edukacji Daltońskiej Plandaltonski.pl

Jak efektywnie uczyć przyszłych nauczycieli?

Jak efektywnie uczyć przyszłych nauczycieli?

W tym wywiadzie rozmawiamy z gościniami, które znacząco wpływają na edukację przyszłych nauczycieli. Poruszyliśmy szereg fascynujących tematów, które mają na celu ukazanie pełnego obrazu świata edukacji, zarówno z perspektywy studentów, jak i wykładowców. Jednym z ciekawszych momentów była rozmowa o autobiografii edukacyjnej.

Czy doświadczenia edukacyjne studenta i wykładowcy wpływają na ich przyszłe plany? A jak jego historia jako ucznia wpływa na to co później robi jako nauczyciel? Czy te osobiste historie mają wpływ na to, czy studenci decydują się na zostanie nauczycielami? Zastanawiamy się, jak na te pytania patrzą wykładowcy. Dużo było na temat realiów życia codziennego, bo jak to się mówi często rzeczywistość „skrzeczy”, Jak duże są różnice między akademią a praktyką? Ile praktyki można zaoferować studentom pedagogiki? Jakie są doświadczenia z praktyk i jakie jest ich znaczenie dla studentów? Czy perspektywa wykładowcy-praktykującego nauczyciela różni się od tej, którą mają przyszli nauczyciele?

Podyskutowaliśmy też o roli mentoringu wykładowcy akademickiego dla absolwentów stojących na progu kariery nauczycielskiej i o tym czy przyszły nauczyciel ugina się pod wpływem tradycji szkolnej? Podjęliśmy też zagadnienia związane z filozofią nauczania oraz jej wpływem na pracę nauczyciela. Jakie zagadnienia są podejmowane podczas zajęć z dydaktyki i jaki mają one wpływ na otwartość młodego nauczyciela u progu kariery? Jak ważna jest rola refleksji podczas kształcenia nauczycielskiego? To była fascynująca rozmowa z bardzo interesującymi osobami, które na pewno przyniosą cenne spostrzeżenia dla wszystkich zainteresowanych edukacją. Nie przegap tego odcinka EduKOSMOS!

dr Agnieszka Kania – kiedyś polonistka w LO, obecnie pracuje z przyszłymi nauczycielami na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Katedrze Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej. Edukacja to jedna z jej wielkich pasji, drugą są podróże. Współautorka podręcznika do szkoły podstawowej „Czarowanie słowem”, koordynatorka eliminacji Ogólnopolskiego Konkursu Krasomówczego im. Wojciecha Korfantego w Małopolsce. Lubi przełamywać schematy i wprowadzać innowacje.

dr Agnieszka Handzel – nauczycielka języka polskiego, techniki i informatyki, mama, dyrektorka Budzącej Się Szkoły Podstawowej w Kobielniku, nauczycielka akademicka Uniwersytetu Jagiellońskiego. Doktorat dotyczący empatii i kompetencji społecznych obroniła w czerwcu 2022. Jest metodykiem, członkiem projektów badawczych, autorką narzędzi dydaktycznych i artykułów metodycznych. Wierzy w relacje i dobrą zabawę w edukacji. Swoją pracę opiera na codziennym uczniowskim doświadczaniu i przeżywaniu kontaktu z tekstami kultury. Każdego dnia na nowo wymyśla szkołę, żeby uczniowie ruszali w świat pewni siebie i gotowi na nowe wyzwania.

Listen to „EDK#175: Akademia a praktyka – dr Agnieszka Handzel i dr Agnieszka Kania” on Spreaker.

A to wersja video z komentarzami widzów na żywo: