Zaprosiliśmy na spotkanie na żywo profesora Romana Lepperta, naszego edukacyjnego przyjaciela, który znany jest w mediach między innymi z tego, że nazywa nauczycieli i edukatorów wprowadzających pozytywne zmiany w polskiej edukacji „EduKosmitami”. Jego pomysł okazał się tak inspirujący, że postanowiliśmy nazwać nasz cykliczny wieczorny program live EduKOSMOS. Przed zarejestrowaniem nazwy podcastu i strony internetowej skonsultowaliśmy się z profesorem Leppertem, który wyraził swoją radość i aprobatę. W ten sposób nieoczekiwanie stał się Ojcem Chrzestnym EduKOSMOSU.
Zaproszenie profesora Lepperta na nasze spotkanie nie wynikało jednak tylko z chęci uczczenia jego wkładu w nazwę naszego programu. Z niecierpliwością czekaliśmy na tę rozmowę, aby wydobyć z niej cenne informacje i pomysły na dalsze działania. Motywem przewodnim była konferencja „Empatyczna edukacja, empatyczna Polska”, która odbyła się w dniach 21-22.04.2023 roku, a inicjatorką była Anna Szulc, nauczycielka matematyki z I Liceu Ogólnokształcącego w Zduńskiej Woli.
Podczas naszej rozmowy z profesorem Leppertem nie ograniczaliśmy się tylko do tematyki konferencji, ale poszukiwaliśmy również odpowiedzi na pytanie, jak dalej rozwijać empatię w edukacji i jakie działania podejmować, aby osiągnąć jeszcze większy efekt. Wspólnie zastanawialiśmy się nad tym, w jaki sposób można połączyć siły nauczycieli i akademików, aby osiągnąć synergiczne efekty prowadzące do dynamiczniejszych zmian w edukacji.
Dyskutując o roli empatii w edukacji, zbadaliśmy różne aspekty tego zagadnienia, takie jak wprowadzenie empatycznych strategii nauczania, rozwijanie umiejętności słuchania i komunikacji między uczniami i nauczycielami oraz promowanie wzajemnego zrozumienia i szacunku w społeczności szkolnej. Profesor Leppert podkreślił, że empatia odgrywa kluczową rolę w budowaniu silnych relacji i tworzeniu przyjaznego środowiska edukacyjnego, które umożliwia uczniom osiągnięcie pełnego potencjału.
W dalszej części naszej rozmowy zastanawialiśmy się, jak można wzmocnić współpracę między nauczycielami i akademikami, tak aby wspólnie opracowywać innowacyjne rozwiązania, które przyczynią się do poprawy jakości edukacji. Profesor Leppert podkreślał, że kluczem do sukcesu jest otwartość na współpracę, wymianę doświadczeń i wiedzy, a także gotowość do eksperymentowania z nowymi metodami nauczania. Ważne jest również, aby nauczyciele i akademicy byli wspierani przez odpowiednie instytucje, takie jak ministerstwa edukacji, szkoły wyższe i organizacje pozarządowe, które mogą dostarczyć niezbędnych zasobów i pomocy.
W kontekście synergii między nauczycielami i akademikami, profesor Leppert zasugerował kilka kroków, które można podjąć, aby osiągnąć lepszą współpracę. Po pierwsze, stworzenie platform i sieci, które ułatwiają wymianę pomysłów, doświadczeń i zasobów między nauczycielami i badaczami. Po drugie, organizowanie konferencji, warsztatów i szkoleń, które gromadzą przedstawicieli obu grup w celu dzielenia się wiedzą i najlepszymi praktykami. Po trzecie, zachęcanie do wspólnych projektów badawczych i praktycznych, które łączą teorię z praktyką i przyczyniają się do rozwoju nauki o edukacji.
Podsumowując, nasza rozmowa z profesorem Romanem Leppertem była niezwykle inspirująca i wzbogacająca. Jego pasja i zaangażowanie i dążenie do synergicznych efektów między nauczycielami i akademikami pokazały nam, że dalsze innowacje i zmiany w polskiej edukacji są możliwe, o ile wszyscy zaangażowani podejmą wspólne wysiłki. Mamy nadzieję, że nasz program EduKOSMOS będzie platformą, na której będziemy mogli regularnie dzielić się takimi inspiracjami i pomysłami, przyczyniając się do dynamicznego rozwoju polskiej edukacji.
Listen to „EDK#171: Empatyczny EduKOSMOS – prof. Roman Leppert” on Spreaker.A dla tych, co wolą video: