Daltonka – pierwsza polska edukacyjna gra daltońska

11 grudnia 2018 | Autorem wpisu jest: Robert Sowiński | Ilość odsłon: 1 672

Pedagogika planu daltońskiego ponownie zawitała do Polski dopiero w 2008 roku, kiedy Hans Wenke i Roel Röhner, edukatorzy z Holandii, przyjechali tu na zaproszenie polskich nauczycieli. Jedna z wizyt odbyła się na terenie szkoły, którą wówczas prowadziłam. To, o czym mówili wtedy konsultanci daltońscy, zachwyciło nie tylko mnie, ale i moich nauczycieli. Od tamtego momentu minęło już trochę czasu, a zaowocowało to powstaniem dużej ilości placówek edukacyjnych (przedszkoli i szkół), stosujących w swojej pracy plan daltoński. Żeby zacząć działać, potrzeba wiedzy na temat głównych filarów, zmiany podejścia do nauczania oraz zapału do pracy. To nie jest łatwe, ponieważ przyzwyczailiśmy się do informacji zwrotnej w postaci ocen oraz odbierania autonomii uczniom. Tak nas uczono i tego od nas oczekiwano. Dlatego aby wspomóc nauczycieli, którzy cenią idee planu daltońskiego, dojrzałam do opracowania gry, która pozwoli zrozumieć zasady planu daltońskiego i będzie kolejnym 4 narzędziem, ułatwiającym jego wdrożenie, obok znanych już książek: „Pedagogika planu daltońskiego”1 , „Od nauczania do uczenia się”2 , „Edukacja w pięciu kolorach”3 oraz zestawu startowego pomocy daltońskich.

KUP TERAZ

Dla kogo przeznaczona jest gra?

Gra przeznaczona jest dla dzieci, rodziców, nauczycieli, studentów i pasjonatów pedagogiki daltońskiej. Trudno jednoznacznie określić dolną granicę wieku graczy. Z pewnością poradzą sobie z nią dzieci 5-, 6-letnie przy prostszych wariantach (np. poszukiwaniu pasujących do siebie par) i ograniczeniu ilości kart w talii. Kartami mogą bawić się też młodsze dzieci, ale we współpracy z osobą dorosłą, moderującą zajęcia.

Co daje uczestnikom stosowanie gry?
• możliwość aktywnego poznania filarów pedagogiki daltońskiej: samodzielności, odpowiedzialności, współpracy i refleksji,
• umiejętność kojarzenia konkretnych działań z poszczególnymi filarami,
• okazję do dyskusji nad zadaniami, przedstawionymi w kartach,
• inspirację do tworzenia własnych zadań,
• pobudzanie do współpracy i refleksji,
• zachętę do poszukiwania nowych scenariuszy gier.

Gra zawiera zestaw 54 kart wraz z instrukcją. Podczas zabawy dzieci w naturalny sposób przyswajają
zasady i reguły, obowiązujące w systemie daltońskim. Karty podzielone są na cztery kategorie,
zgodnie z filarami planu daltońskiego:
• samodzielność – 14 kart plus 2 karty refleksji,
• odpowiedzialność – 14 kart plus 2 karty refleksji,
• współpraca – 10 kart plus 2 karty refleksji,
• refleksja – 9 kart plus 1 karta pusta
Tworząc karty, starałam się, zostawić jak najwięcej przestrzeni dla kreatywności – ta kompetencja staje się współcześnie kolejnym filarem pedagogiki daltońskiej. Stąd w instrukcji pojawiły się dopiski z gwiazdką, sugerujące kierunki poszukiwań własnych rozwiązań, zwłaszcza gdy gramy ze starszymi dziećmi lub kiedy gracze poznali już pełne zestawy kart.

Anna Sowińska – Autorka

link do strony z grą http://daltonka.pl 

link do sklepu z grą : https://sor-man.pl

daltonka

22 września 2018 | Autorem wpisu jest: Robert Sowiński | Ilość odsłon: 104

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zapisz się na newsletter!

Zapisz się do naszego newslettera!
Szanujemy Twoją prywatność.