Pandemia wymusiła na szkołach zmianę tradycyjnego trybu nauczania na edukację online. Pomimo dość długiego czasu, „nowa codzienność” nadal pozostaje trudna zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. I tutaj pojawia się zasadnicze pytanie. Jak być dobrym wychowawcom podczas zdalnych lekcji? Co to za rola: wychowawca w pandemii? Na co powinniśmy zwrócić uwagę, żeby pomóc sobie i dzieciom przetrwać okres pandemiczny? Anna Konarzewska- nauczycielka specjalizująca się w języku polskim, cudowna wychowawczyni i autorka książki „Być (nie)zwykłym wychowawcom”. Naucza poprzez zachwyt, refleksję i działanie. Wie, że najważniejsze to zobaczyć drugiego człowieka i podejść do niego indywidualnie, a podczas covidu stara się wspierać swoich uczniów i pokazywać, że sytuacja dotyczy nas wszystkich.
Rola wychowawcy jest bardzo odpowiedzialną funkcją.
To coś więcej niż nauczyciel to przewodnik i towarzysz dziecka, który pomaga tworzyć w klasie bezpieczną, a zarazem życzliwą atmosferę. Dzięki temu uczniowie mogą swobodnie dyskutować oraz otworzyć się na swoje talenty i pasje. Poznawanie wychowanków jest kluczowe, to niesamowite odkrycie, które pozwoli im rozwinąć skrzydła. Nauczyciel powinien skupiać się mocnych stronach ucznia i na tym budować fundament nauczania. Wytykanie błędów demotywuje i może powodować strach przed następnym dniem w szkole. Nie powinniśmy bać się popełniać gaf, wyciągajmy z nich lekcje i pnijmy się wyżej.
Podczas lekcji online nie można zapomnieć o tym, że nie wszyscy uczniowie odnajdują się w takim trybie, wstydzą się i nie czują komfortowo. Tutaj tylko nauczyciel może zadbać o to, by formułowane komunikaty były dobrze dobrane i mówiły dziecku „jesteś ważny”. Dobrym sposobem jest personalizowanie wypowiedzi i dawanie zainteresowania. Warto również poświęcić trochę więcej czasu i porozmawiać po lekcjach, o tym, jak poprawić obecną sytuację, żeby uczeń czuł się lepiej.
Musimy pamiętać, że prędzej czy później pandemia się skończy.
Dzieci oraz grono pedagogiczne będzie musiało wrócić do szkolnych ławek. Jak przygotować na to uczniów? Tak naprawdę nie wiemy, czego możemy się spodziewać, ale przede wszystkim nie powinniśmy za wszelką cenę nadrabiać zaległości, to może przerazić i zniechęcić dzieci do nauki. Skupmy się na odbudowywaniu, utrwalaniu relacji, odnalezieniu siebie na nowo oraz bądźmy dla siebie wyrozumiali.
Nauczyciele też nie mogą zapominać o sobie!
Dbajcie i wspierajcie się wzajemnie, a przełoży się to także na uczniów, dlatego bądźcie dla siebie serdeczni. Zapraszamy na niezwykłą rozmowę z polonistką Anną Konarzewską, która opowiada jak zbudować z uczniami relację opartą na szacunku i równouprawnieniu. Mówimy o tym, jak zaciekawić dzieci i wciągnąć je w wir nauki oraz dowiecie się więcej o książkach Ani. Całą rozmowę znajdziecie na naszym kanale.
POLECAMY PASJONATOM PLANU DALTOŃSKIEGO:
W tym zbiorze, który nazwaliśmy roboczo „videoteką planu daltońskiego”, znajdują się materiały video , które zgromadziliśmy na przestrzeni ostatnich kilku lat. Materiały będą przyrastały i zostały pogrupowane, aby łatwiej było się w nich poruszać. Jeśli jesteś zainteresowany/a dostępem dla Twojej placówki, napisz do nas na info@plandaltonski.pl
Jeśli sam chcesz zakupić dostęp wejdź na ten LINK