Centrum Edukacji Daltońskiej Plandaltonski.pl

Jak środowisko wpływa na mózg dziecka?

Jednym z najważniejszych czynników potrzebnych do prawidłowego działania naszego mózgu, w pierwszej kolejności jest wysypianie się. Jak środowisko wpływa na mózg dziecka? Warto wiedzieć, że podczas snu nasz mózg regeneruje i oczyszcza się z produktów przemiany materii. Krystyna Rymarczyk, profesor Uniwersytetu Społeczno-Humanistycznego SWPS, o tym, jak funkcjonuje ten organ, uczy i opowiada na co dzień. 

Neurony umierają z nudów, dlatego nasz mózg potrzebuje bodźców, które pobudzą jego działanie. Złotym środkiem poza wysypianiem się jest ruch, uśmiechanie się i przede wszystkim uczenie nowych rzeczy, które pozwolą przełamywać nasze granice. Oczywiście nie możemy przyczynić się do spadku, dlatego we wszystkim trzeba zachować równowagę, żeby nie przeciążyć mózgu.


W życiu o sukcesie, rozwoju, postępie, decyduje nastawienie. Od wielu już lat Carol Dweck, amerykańska psycholożka propaguje hasło „Not yet”.  Jeśli przychodzi do ciebie uczeń z pracą na zaliczenie a Ty widzisz, że niestety tym razem mu się nie udało to co robisz?  Carol Dweck powiedziałaby : „Jeszcze nie jesteś gotowy”. 


Dziecko nieustannie się rozwija, uczy i pozostawia w pełnym skupieniu. Niestety aktualne nauczenie zdalne, stawia mózgowi nie lada wyzwanie, spędzając bardzo dużą część dnia przed komputerem. Młodzi ludzie poza nauką, lubią pozostać w świecie wirtualnym np. grając. To również mocno oddziałuje na mózg, uzależnia. Gry szczególnie te bezpłatne są tak skonstruowane, żeby użytkownik chciał do nich wracać, dlatego rodzic powinien ograniczać dziecku czas przed monitorem i co ważne kontrolować, na jakie strony wchodzi i co ogląda. 

Jak pobudzić mózg dziecka, żeby znajdywał zaufanie w nas, a nie Internecie? Nie ma jednej dobrej metody. Komunikaty kierowane do młodych muszą być dostosowane indywidualnie do nich. Pochwały są dobre jednak te wyważone, nie można z nimi przesadzać. Idealnie byłoby, gdyby nagrodą dla dziecka nie była rzecz, tylko fajnie spędzony razem czas. Nie powinniśmy uczyć ich już od początku, że dostaną coś za dobre zachowanie albo ocenę w szkole. Nagrodą może być np. wycieczka rowerowa, rozgrywka planszowa czy wspólne gotowanie – w zależności co lubi. Warto również podkreślać młodym, że osiągnęli swój cel dzięki wysiłkowi, który włożyli w przygotowania. 

Każdy może zmienić swój mózg, wystarczy odpowiednio nad nim pracować. Jeśli chcecie dowiedzieć się jak to zrobić oraz poznać tajniki działania tego organu, koniecznie zobaczcie rozmowę z Prof. Krystyną Rymarczyk na naszym kanale:

Zapisz się do newslettera "Daltońskie wieści"
Szanujemy Twoją prywatność.