Centrum Edukacji Daltońskiej Plandaltonski.pl

Edukacja po pandemii. Odbudować czy odświeżyć?

No i stało się, nareszcie wróciliśmy do szkół. Pytanie tylko co dalej, jak powinniśmy się zachowywać i jak podejść do nauczania- odbudować czy odnowić system edukacji? Jak wygląda a jak powinna wyglądać edukacja po pandemii?Krystyna Baryś to kobieta o wielkim sercu, niezwykłej empatii, a zawodowo dyrektor Szkoły Podstawowej nr 69 w Gdańsku, pedagog, terapeutka oraz lider projektu doskonalenia nauczycieli Miasta Gdańska „Kreatywna pedagogika”. Słynie ze swojego niezwykłego podejścia do uczniów i swoich współpracowników, a nad zmianami zaczęła rozmowy już w marcu, kiedy jeszcze nie wiedzieliśmy, jak świat szkolny zostanie wywrócony do góry nogami. Jednak to nie powstrzymało ją przed ciągłym rozwojem i szukaniem coraz to nowych rozwiązań edukacyjnych, które będą wartością dodaną dla wszystkich.

Jedno jest pewne – nie cofniemy się do czasów przed pandemią, zarówno systemy wartości, jak i nauczenia zostały przebudowane. Wszystko, co było dotychczas znane, zostało zachwiane edukacją online. To było doświadczenie, które wiele nas nauczyło i obnażyło wszystkie wady oraz niedociągnięcia zapewne większości placówek edukacyjnych. Dlatego teraz przyszedł czas, aby rady pedagogiczne zastanowiły się, co należałoby dodać, zmienić, na czym się skupić, jak pomóc uczniom i nauczycielom odnaleźć się na nowo w szkołach, aby czuli się dobrze oraz bezpiecznie. Krystyna mówi, że uczeń przychodzi do szkoły z dwoma tornistrami, jeden jest ten właściwy, natomiast drugi to bagaż doświadczeń, emocji, z którymi dziecko zmaga się na co dzień, wzbogacony dodatkowo o sytuację pandemiczną.

Jak odnaleźć się na nowo?

Pandemia pokazała, jak istotna jest dobra komunikacja. To na odbudowie relacji powinniśmy się teraz przede wszystkim skoncentrować, dlatego rozmawiajmy. Potrzeby dzieci są bardzo ważne, słuchajmy ich, otwierajmy na interakcje i umożliwiajmy sprawczość, żeby znowu poczuły się ważne. Dopiero w następnych krokach trzeba będzie opracować strategię edukacyjną, wychowawczą i zapewne w wielu szkołach terapeutyczną. Musimy być świadomi wyzwań, jakie przed nami stoją, dajmy sobie czas na refleksje i na nowo zbudujmy filary nauczania.

Pamiętajmy, że wszyscy jesteśmy ważni i sobie nawzajem potrzebni. Wobec tego bądźmy powodem czyjegoś uśmiechu, szanujmy się oraz razem kreujmy nową rzeczywistość szkolną, abyśmy mogli czerpać jak najwięcej radości z przebywania z drugim człowiekiem.

Serdecznie zapraszamy na rozmowę, z niezwykłą kobietą Krystyną Baryś. Dyskutowaliśmy na temat „nowej szkoły”. Jesteście ciekawi, do jakich przemyśleń doszliśmy? Całe spotkanie znajdziecie na naszym kanale:

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=bskZ6Qwodok[/embedyt]