Design Thinking to inaczej myślenie projektowe, które ma za zadanie stworzyć innowacyjne rozwiązania, będące jednoczenie odpowiedzią na potrzeby innych. Pomimo tego, że ta metoda zakorzeniona jest w biznesie, to znalazła również swoje miejsce w edukacji. Beata Michalska-Dominiak oraz Agnieszka Michalska-Żyła to kobiety, które łączy nie tylko nazwisko, ale również miłość do uczenia innych i pokazywania, że można działać efektywniej. W swojej pracy cenią kreatywność, otwartość, szersze podejście do tematu i nastawienie na odbiorców.
Design Thinking to działanie w praktyce, a nie tylko w teorii. Pozwala on zwiększyć aktywność młodzieży na lekcjach, a także zmotywować do działania studentów, poprzez integrację, pracę w grupach, czy projekty. Dzięki temu młodzi bazują na swoich mocnych stronach, wykorzystują swój potencjał oraz uczą się nie tylko od nauczyciela/wykładowcy, ale również od samych siebie, tworząc wartość wymienną.
Trudności rodzą chęć poszukiwania drogi do ich rozwiązania
Problemy są normalne i zdarzają się wszystkim. Design Thinking działa na zasadzie szans, zmian, nowych kompetencji oraz umiejętności, które można zdobyć, dzięki przeszkodom. Rozwiązywanie problemu to spojrzenie na tę samą sprawę z różnych punktów widzenia. Możemy do tego podejść jak do kryzysu albo jak do wyzwania, jaka jest różnica? Jeśli patrzymy na coś z perspektywy kryzysu, to skupiamy się na naprawieniu błędu, aż zdarzy się kolejny. Natomiast jeżeli podejdziemy do tego, jak do wyzwania, to działamy prorozwojowo, zastanawiając się, jak to, co aktualnie nie jest korzystne, może pozytywnie wpłynąć na przyszłość.
Praca metodą Design Thinking daje szansę na wypracowanie kreatywnych, praktycznych i przede wszystkim skutecznych działań, które mogą na nowo zbudować szkolną społeczność, dlatego warto przyjrzeć się szerzej temu tematowi.
Serdecznie zapraszamy na rozmowę z Beatą Michalską-Dominiak oraz Agnieszką Michalską-Żyłą. Dyskutowaliśmy na temat Design Thinking oraz jego przełożeniu na edukację. Całość znajdziecie jak zawsze na naszym kanale.