Centrum Edukacji Daltońskiej Plandaltonski.pl

Zielone przedszkole – rozmowa z Agnieszką Hajduk-Nowicką

Edukacja przedszkolna w zgodzie z naturą to rozwijająca się forma kształcenia, którą dzieci bardzo polubiły? Idea zielonych przedszkoli staje się coraz bardziej modna, natomiast jej początki sięgają aż lat pięćdziesiątych. Koncepcyjne założenie jest takie, że nauka odbywa się w wolnej przestrzeni, bez ścian i okien. Istnieją placówki, w których została stworzona nawet specjalna przestrzeń na leśne przedszkole, jednak trzeba mieć na uwadze, że nie każdy chce spędzać całe dnie na dworze. Bardzo ważne jest, aby opiekun prowadził edukację zgodnie ze swoimi wartościami. 

Agnieszka Hajduk-Nowicka jest nauczycielką wychowywania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej w Wierzonce oraz terapeutą pedagogicznym, specjalizującą się we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka. Agnieszka jest osobą, która całym sercem czuje jak kontakt bezpośredni z naturą, wpływa pozytywnie na kształtowanie młodego człowieka, dlatego swoje pasje przeniosła na podejście do zajęć i swoich wychowanków, wprowadzając innowację pedagogiczną- Leśne Przedszkole. Raz w tygodniu ma cały dzień tylko do swojej dyspozycji, wtedy zabiera dzieciaki i jak żartobliwie mówi „uciekają ze szkoły”, czyli wychodzą na zewnątrz.

„Kiedy dzieci mają kontakt z przyrodą, wtedy wychodzi z nich cała siła” ~ Maria Montessori

Edukacja przez kontakt z przyrodą, wypełniona przygodą, działa pozytywnie na podopiecznych. W lesie nie ma żadnych ograniczeń, tutaj funkcjonuje się zupełnie inaczej. Dzieci świetnie ze sobą współpracują, spędzają aktywnie czas na zabawie i poznawaniu świata. Co zrobić, jeśli mieszkamy w mieście i nie mamy pod nosem żadnego lasu? Nic prostszego, wystarczy poznać potencjał lokalny. Można wykorzystać wolny teren przed szkołą, boiska czy parki. 

Przedszkole jest niezwykle ważnym etapem w rozwoju dziecka, od którego zależy późniejszy sposób patrzenia na świat, komunikacja, odbieranie otaczających nas bodźców i umiejętność ustosunkowywania się do nich. To czas, w którym maluchy uczą się głównie poprzez zabawę, dlatego trzeba zwracać uwagę, na niewkładanie ich w żadne schematy. 

Koncepcja edukacji, w której ogromną rolę odgrywa kontakt z naturą, wiąże się z obawą o zaniedbanie podstawy programowej, na rzecz leśnych wypraw. Jest to oczywiście błędne myślenie. Dla każdego nauczyciela najważniejsze jest przekazanie wiedzy, która jest potrzebna na początkowej drodze edukacyjnej dziecka. Zabawa i obserwacje doświadczane na zewnątrz mają również charakter edukacyjny, dlatego nie zaszkodzi połączyć przyjemne z pożytecznym, Agnieszka mocno wierzy, że „nie ma edukacji bez relacji”. Rola rodziców jest również bardzo ważna, musi być zachowana równowaga między sposobem spędzania czasu w przedszkolu, jak i w domu. Nauka musi być kontynuowana. 

Jeśli chcecie poznać więcej korzyści płynących z leśnej edukacji, koniecznie zobaczcie całą rozmowę pełną ciepła i pasji z Agnieszką Hajduk-Nowicka. 

Serdecznie zapraszamy na nasz kanał.