W październikowy czwartek odbyła się wizyta podsumowująca proces certyfikacji Szkoły Podstawowej w Śmiglu. Jak zwykle zostałam ciepło przyjęta przez dyrektora p. Roberta Plewkę i wice dyrektor p. Agatę Kulus. Pierwsze spotkanie z nauczycielkami edukacji wczesnoszkolnej: Renatą Kamieniarz, Dorotą Domagałą, Iwoną Nawrocką i Anną Smelkowską miało miejsce w marcu 2012 roku. Od tego czasu nauczycielki nie tylko stworzyły wiele ciekawych pomocy dydaktycznych i rozwiązań związanych z pedagogiką planu daltońskiego, ale i dzieliły się swoją wiedzą na konferencjach i spotkaniach zespołów samokształceniowych.
Również zaangażowanie dyrekcji szkoły w proces zmian było znaczące – klasy zostały wyposażone w tablice multimedialne, kolorowe drukarki na karty pracy, nowe meble. Każdy kto zna sytuację ekonomiczną szkół wie, że nie było to łatwe.
Po trzech latach zostało przeprowadzone badanie wśród rodziców dzieci, które skończyły trzyletni okres nauki metodą planu daltońskiego w formie innowacji: „Wykorzystanie koncepcji Planu Daltońskiego do stymulowania rozwoju odpowiedzialności, samodzielności i współpracy dzieci w wieku wczesnoszkolnym”.
Opracowane wyniki badań przez były bardzo imponujące. Szczegóły można odnaleźć na stronie: https://www.spsmigiel.zsipo.pl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=16&Itemid=137
Bardzo krzepiące jest to, że nauczyciele z większym doświadczeniem wprowadzają do pracy tą metodą, nowych nauczycieli, młodszych – a nie jest to proste przy siedmiu klasach pierwszych w roku szkolnym 2015/2016 i 650 uczniów całej szkoły podstawowej.
Nauczyciele klas 4 – 6 czynią pierwsze kroki w kierunku pracy według planu – oczywiście przy tak dużej placówce, ciągłej potrzebie zmiany „klasopracowni” nie jest to proste. Drugi etap edukacji czeka jeszcze wiele prób w tym kierunku, lecz co najważniejsze jest chęć i zaangażowanie, a to najważniejsze.
Zajęcia zarówno w klasie pierwszej, co nie jest proste na początku października, pokazały mistrzowsko opanowany warsztat aktorski co motywowało dzieci do pracy. W klasie czwartej dzieci z zapałem pracowały wg planu. To wszystko co zaczęło się trzy lata temu rozwija się. Metoda planu daltońskiego bardzo mocno rozwinięta w klasach 1 – 3, po woli wchodzi na kolejne stopnie edukacji – trzymam za nie kciuki.