Znaczki Roela Rohnera
Publikacje/Teksty / 5 lutego 2012 / Ilość odsłon: 6 269

Bardzo czesto zadawane są pytania, jak zaangażować dzieci w organizację pracy klasy i sprawić aby z dumą w niej uczestniczyli. Dlatego też zacząłem promować wykorzystanie przycisków. Wynika to bezpośrednio z idei, jaką rozwijam w związku z planem daltońskim, że w tej edukacji podstawą organizacji pracy klasy jest wizualizacja.

Pierwsze kroki w uczeniu samodzielności – daltonroel.blogspot.com
Publikacje/Teksty / 30 stycznia 2012 / Ilość odsłon: 5 781

Wzrasta zainteresowanie pedagogiką planu daltońskiego, lecz nadal nie ma zbyt dużo publikacji na ten temat. Postaramy się na bieżąco tłumaczyć część wpisów na blogu Roela Rohnera, szczególnie te, które dotyczą praktycznych porad dla nauczycieli rozpoczynającyh swoja przygodę z „Daltonem”. Ponizej kilka praktycznych uwag o tym jak trenować samodzielność u najmłodszych.(SoR)

Organizacja klasy
Publikacje/Teksty / 28 stycznia 2012 / Ilość odsłon: 6 118

Uderzające jest to, że w wielu artykułach na temat organizacji klasy bardzo często używa się słowa „dyscyplina” (w rozumieniu: problemy wychowawcze ). W artykułach pod tytułem:

Pierwsza w Polsce po ponad 50 latach „szkoła daltońska”
Publikacje/Teksty / 8 maja 2011 / Ilość odsłon: 11 803

Poniższy materiał pochodzi z bloga prof. Bogusława Śliwerskiego – (sliwerski-pedagog.blogspot.com). W Europie następuje w ostatnim półwieczu sukcesywny powrót do pedagogiki Nowego Wychowania głównie dlatego, że nie można już dłużej tolerować tradycyjnego modelu szkoły, z jej hierarchiczną, autorytarną władzą i dyrektywnym sterowaniem procesem kształcenia oraz wychowania. Ponowoczesny świat wraz z dynamicznym przenikaniem do naszego życia nowych technologii komunikacyjnych, a więc i z otwartością do niezliczonych źródeł wiedzy, wprawdzie już sam wymusza na oświacie reformę, ale ta wciąż się broni, bo stanowi jakże wygodne dla polityków środowisko manipulacji, indoktrynacji czy narzucania schematów w poznawaniu świata. Nie bez powodów współcześni pedagodzy sięgają właśnie do pedagogiki początku XX wieku, bo wówczas wyraziściej genialni twórcy humanistycznej pedagogiki generowali idee i rozwiązania praktyczne, które burzyły istniejące struktury i zachęcały do otwierania edukacji szkolnej na życie, na jej funkcjonalność w stosunku do niego, a nie tylko przydatność polityczną czy rynkową, społeczno-gospodarczą.

Edukacja daltońska w przedszkolach
Publikacje/Teksty / 21 lutego 2011 / Ilość odsłon: 51 197

Plan daltoński polega na metodzie indywidualnej pracy uczniów a więc zrywa z tradycyjnym sztywnym klasowo lekcyjnym systemem nauczania. Twórczynią tego systemu jest amerykańska nauczycielka Helena Parkhurst (1887-1973) która przedstawiła swą koncepcję w książce pt. „Wykształcenie wg planu daltońskiego”.

Wzór człowieka w liberalnym stylu wychowania
Publikacje/Teksty / 17 lutego 2011 / Ilość odsłon: 7 847

Zasada aktywizmu i samodzielności została wkrótce przeniesiona na teren szkoły średniej. Nauczycielka amerykańska Helen Parkhurst z miasta Dalton wpadła na pomysł , by znieść tradycyjne klasy szkolne, podział godzin, lekcje, dzwonki. Wprowadziła gabinety przedmiotowe, pracownie, w których dziecko miało zgromadzone pomoce i lektury, dostawało zadania miesięczne do samodzielnego wykonania, zaliczając przedmiot na egzaminie. Powstał w ten sposób tzw. plan daltoński, zwany też planem pracy laboratoryjnej, będący całkowitym zaprzeczeniem szkoły tradycyjnej.

Laboratoryjny plan daltoński
Publikacje/Teksty / 17 lutego 2011 / Ilość odsłon: 6 330

Plan daltoński w pedagogice to efekt inspiracji intelektualnych, jakimi poddani zostali na przełomie XIX i XX wieku, myśliciele związani z nurtami edukacyjnymi na świecie. Pośród nich John Dewey zaczął kreślić śmiałe wizje nowego podejścia do edukacji amerykańskiej, a Helen Parkhurst, będąca pod wpływem ducha tych zmian, stworzyła plan daltoński.

Wykształcenie według planu daltońskiego – Helen Parkhurst Lwów 1928 Książnica ATLAS
Publikacje/Teksty / 17 lutego 2011 / Ilość odsłon: 6 536

W roku 1928 wydawnictwo Książnica Atlas we Lwowie wydało po raz pierwszy w języku polskim i bodajże ostatni w zeszłym stuleciu książkę Helen Parkhurst, twórczyni systemu nauczania zwanego potocznie laboratoryjnym planem daltońskim. Zanim uda nam się odnaleźć właścicieli praw autorskich tego wydania, co być może pozwoli nam na reprint lub chociażby na zaprezentowania na szerszych łamach wyjątków z tej pracy – oryginalny egzemplarz udało nam się ostatnio zdobyć w jednym z antykwariatów – zachęcamy do poszukiwań informacji w polskich pracach, gazetach, czasopismach nt planu daltońskiego i nadsyłanie ich do nas.