Apetyt rośnie w miarę jedzenia – Margareta Pierzchalska
Publikacje/Teksty / 13 kwietnia 2017 / Ilość odsłon: 1 029

„Z planem daltońskim zetknęłam się w moim miejscu pracy w Szkole Podstawowej nr 7 w Poznaniu, kiedy Pani Dyrektor Anetta Dropińska – Pawlicka przedstawiła misję szkoły, a w niej elementy planu daltońskiego: współpraca w grupach, cel zajęć, ocena zwrotna, działanie i poszukiwanie wiedzy przez uczniów, patyczki itd. Wtedy w moich rękach pojawiła się książka „Pedagogika planu daltońskiego”. Przeczytałam i szczerze odłożyłam na półkę. Nie potrafiłam zwizualizować wielu elementów i wprowadzić do mojej pracy wtedy grupy uczniów klasy II.

Plan Daltoński w klasach czwartych szkoły podstawowej w Pudliszkach
Publikacje/Teksty / 10 kwietnia 2017 / Ilość odsłon: 761

Dziś zapraszamy ponownie do Pudliszek, a dokładniej do lektury artykułu na temat wprowadzania planu daltońskiego w 4 klasie szkoły podstawowej:  „Wprowadzając nauczanie zgodne z założeniami Planu Daltońskiego, musieliśmy przeanalizować wiele aspektów dotychczasowej pracy z uczniami na lekcjach. Mając na uwadze charakter naszej szkoły oraz realia oświatowe, w jakich się znajdujemy, zdecydowaliśmy się na początek wprowadzić tylko elementy planu daltońskiego, pozwalające płynnie wdrożyć uczniów do nowych zasad, jakie będą obowiązywały na lekcjach.

Pomysł na czytelnictwo w szkole
Publikacje/Teksty / 3 kwietnia 2017 / Ilość odsłon: 4 247

Jestem nauczycielką w Szkole Podstawowej nr 3 w Dębnie. Swoją pracę traktuję jako powołanie ale również jako ogromną przyjemność. Lubię tworzyć nowe pomoce i wdrażać nowe pomysły, aby 45 minut lekcji zamienić w coś magicznego, odkrywczego i ciekawego. W swojej pracy czerpię z dorobku Marii Montessori, planu daltońskiego Helem Parkhurst a także Batii Strauss czy kinezjologii Paula Dennisona.

Niezwykłe trio
Publikacje/Teksty / 30 marca 2017 / Ilość odsłon: 1 345

Niewiarygodne jak pięknie współgrają ze sobą edukacja daltońska, inteligencje wielorakie i ocenianie kształtujące. Takiego odkrycia dokonałam w ostatnim roku szkolnym, a pracuję jako nauczyciel już 30 lat – czy to nie wspaniale? Placówka, w której nauczam, Szkoła Podstawowa im. Mieczyslawa Czychowskiego w Dzbeninie jest pionierką w kształtowaniu nowej, alternatywnej edukacji.

Kompetencje cyfrowe w edukacji daltońskiej
Publikacje/Teksty / 29 grudnia 2016 / Ilość odsłon: 5 605

Przygotowując program zaawansowanych szkoleń dla tych nauczycieli, którzy rozwijają w swoich placówkach plan daltoński, dbamy o to, aby treści przekazywane na spotkaniach z jednej strony były spójne z ideami Helen Parkhurst, a z drugiej strony pozwalały uczestnikom mieć pewność, że narzędzia i sposoby pracy o jakich mówimy były dostosowane do wymogów edukacji XXI wieku.

Moje nie tylko daltońskie inspiracje – Aleksandra Łoszczuk
Publikacje/Teksty / 3 grudnia 2016 / Ilość odsłon: 3 320

Spotykając się z nauczycielami w wielu miejscach Polski w jednym zazwyczaj celu, czyli po to aby przeprowadzić szkolenie-warsztat na temat planu daltońskiego, zdajemy sobie sprawę z tego, że nie zawsze placówka stanie się za kilka lat szkołą czy przedszkolem daltońskim. Najważniejsze, aby dać kolejnym osobom możliwość skorzystania z osiągnięć Helen Parkhurst i edukatorów, którzy później rozszerzali możliwości pracy tą metodą dostosowując ją do współczesnych czasów.

„Dzieciom podoba się plan daltoński”- Roel Roehner
Publikacje/Teksty / 6 listopada 2016 / Ilość odsłon: 3 596

W czasie pobytu w Polsce Roela Roehnera, Prezydenta Fundacji Dalton International, który przyjechał na zaproszenie Polskiego Stowarzyszenia Dalton odbyło się wiele spotkań i wykładów. Jeden z nich miał miejsce w Warszawie 22 listopada 2015 roku, na Akademii Pedagogiki Specjalnej, a uczestnikami była grupa studentów studiów podyplomowwych, których kierownikiem jest dr Ewa Lewandowska.

Plan daltoński dla zaawansowanych
Publikacje/Teksty / 30 października 2016 / Ilość odsłon: 3 913

Po 5 latach od momentu pojawienia się książki Roela Roehnera i Hansa Wenke „Pedagogika planu daltońskiego” można zacząć podsumowywać te bardzo ciekawe dla polskiej edukacji lata. Rozwój ruchu daltońskiego w Polsce zbiegł sie w czasie z szeroko zakrojoną akcją w polskich szkołach związanych z indywidualizacją nauczania.

Ocenianie kształtujące w planie daltońskim
Publikacje/Teksty / 9 października 2016 / Ilość odsłon: 4 147

Ocenianie kształtujące w planie daltońskim na przykładzie daltońskiej Szkoły Podstawowej im. Mieczysława Czychowskiego w Dzbeninie Zmieniająca się rzeczywistość wymaga adekwatnych zmian w zakresie edukacji, a jak wiadomo z efektywną edukacją wiążę się właściwa ocena postępów dziecka w zakresie przyswajanej wiedzy i nabywanych umiejętności.

Planowanie przestrzeni edukacyjnej w placówce
Publikacje/Teksty / 4 października 2016 / Ilość odsłon: 2 737

Mając na myśli przestrzeń edukacyjną w placówce szkolnej czy przedszkolnej oczami wyobraźni widzimy salę lekcyjną. To co najbardziej rzuca sie w oczy w holenderskich szkołach daltońskich to staranne planowanie przestrzeni, w której dziecko jest najważniejsze. Sale przeznaczone są głównie dla 24 – 25 osób, w których poustawine są różne ławki – czesto jednoosobowe, które łatwo ustawić jest w większe grupy o dowolnej liczbie.