Pomysł na czytelnictwo w szkole
Publikacje/Teksty / 3 kwietnia 2017 / Ilość odsłon: 4 050

Jestem nauczycielką w Szkole Podstawowej nr 3 w Dębnie. Swoją pracę traktuję jako powołanie ale również jako ogromną przyjemność. Lubię tworzyć nowe pomoce i wdrażać nowe pomysły, aby 45 minut lekcji zamienić w coś magicznego, odkrywczego i ciekawego. W swojej pracy czerpię z dorobku Marii Montessori, planu daltońskiego Helem Parkhurst a także Batii Strauss czy kinezjologii Paula Dennisona.

Niezwykłe trio
Publikacje/Teksty / 30 marca 2017 / Ilość odsłon: 1 314

Niewiarygodne jak pięknie współgrają ze sobą edukacja daltońska, inteligencje wielorakie i ocenianie kształtujące. Takiego odkrycia dokonałam w ostatnim roku szkolnym, a pracuję jako nauczyciel już 30 lat – czy to nie wspaniale? Placówka, w której nauczam, Szkoła Podstawowa im. Mieczyslawa Czychowskiego w Dzbeninie jest pionierką w kształtowaniu nowej, alternatywnej edukacji.

Kompetencje cyfrowe w edukacji daltońskiej
Publikacje/Teksty / 29 grudnia 2016 / Ilość odsłon: 5 497

Przygotowując program zaawansowanych szkoleń dla tych nauczycieli, którzy rozwijają w swoich placówkach plan daltoński, dbamy o to, aby treści przekazywane na spotkaniach z jednej strony były spójne z ideami Helen Parkhurst, a z drugiej strony pozwalały uczestnikom mieć pewność, że narzędzia i sposoby pracy o jakich mówimy były dostosowane do wymogów edukacji XXI wieku.

Moje nie tylko daltońskie inspiracje – Aleksandra Łoszczuk
Publikacje/Teksty / 3 grudnia 2016 / Ilość odsłon: 3 060

Spotykając się z nauczycielami w wielu miejscach Polski w jednym zazwyczaj celu, czyli po to aby przeprowadzić szkolenie-warsztat na temat planu daltońskiego, zdajemy sobie sprawę z tego, że nie zawsze placówka stanie się za kilka lat szkołą czy przedszkolem daltońskim. Najważniejsze, aby dać kolejnym osobom możliwość skorzystania z osiągnięć Helen Parkhurst i edukatorów, którzy później rozszerzali możliwości pracy tą metodą dostosowując ją do współczesnych czasów.

„Dzieciom podoba się plan daltoński”- Roel Roehner
Publikacje/Teksty / 6 listopada 2016 / Ilość odsłon: 3 519

W czasie pobytu w Polsce Roela Roehnera, Prezydenta Fundacji Dalton International, który przyjechał na zaproszenie Polskiego Stowarzyszenia Dalton odbyło się wiele spotkań i wykładów. Jeden z nich miał miejsce w Warszawie 22 listopada 2015 roku, na Akademii Pedagogiki Specjalnej, a uczestnikami była grupa studentów studiów podyplomowwych, których kierownikiem jest dr Ewa Lewandowska.

Plan daltoński dla zaawansowanych
Publikacje/Teksty / 30 października 2016 / Ilość odsłon: 3 852

Po 5 latach od momentu pojawienia się książki Roela Roehnera i Hansa Wenke „Pedagogika planu daltońskiego” można zacząć podsumowywać te bardzo ciekawe dla polskiej edukacji lata. Rozwój ruchu daltońskiego w Polsce zbiegł sie w czasie z szeroko zakrojoną akcją w polskich szkołach związanych z indywidualizacją nauczania.

Ocenianie kształtujące w planie daltońskim
Publikacje/Teksty / 9 października 2016 / Ilość odsłon: 4 073

Ocenianie kształtujące w planie daltońskim na przykładzie daltońskiej Szkoły Podstawowej im. Mieczysława Czychowskiego w Dzbeninie Zmieniająca się rzeczywistość wymaga adekwatnych zmian w zakresie edukacji, a jak wiadomo z efektywną edukacją wiążę się właściwa ocena postępów dziecka w zakresie przyswajanej wiedzy i nabywanych umiejętności.

Planowanie przestrzeni edukacyjnej w placówce
Publikacje/Teksty / 4 października 2016 / Ilość odsłon: 2 666

Mając na myśli przestrzeń edukacyjną w placówce szkolnej czy przedszkolnej oczami wyobraźni widzimy salę lekcyjną. To co najbardziej rzuca sie w oczy w holenderskich szkołach daltońskich to staranne planowanie przestrzeni, w której dziecko jest najważniejsze. Sale przeznaczone są głównie dla 24 – 25 osób, w których poustawine są różne ławki – czesto jednoosobowe, które łatwo ustawić jest w większe grupy o dowolnej liczbie.

Jakość w edukacji według Hansa Wenke
Publikacje/Teksty / 23 września 2016 / Ilość odsłon: 2 628

„Polityka jakości w edukacji i konsultacje klasowe” – Hans Wenke , Brno 2011 Biorąc pod uwagę filozofię edukacji daltońskiej, jest oczywiste, że szkoły są odpowiedzialne za monitorowanie i poprawę jakości nauczania. Chodzi o specjalną strategię nauczania i proces interakcji pomiędzy uczniami i nauczycielami, między uczniami oraz między nauczycielami.

Aranżacja przestrzeni w przedszkolu językowym
Publikacje/Teksty / 18 września 2016 / Ilość odsłon: 1 420

Coraz częściej trafiają do nas materiały dotyczące różnych sposobów w jaki nauczyciele wykorzystują pedagogikę planu daltońskiego w praktyce. Warto podkreślić, że nie zawsze są to działania, które muszą prowadzić do pełnego wdrożenia w całej placówce. Niezależnie od tego czy w dalszej edukacji będą kontynuowane zasady planu daltońskiego zachęcamy innych nauczycieli  do korzystania z doświadczeń „nauczycieli daltońskich” nawet w kilku obszarach pracy z małym dzieckiem.