Gotowe instrukcje – zadania dla przedszkolaków

8 czerwca 2016 | Autorem wpisu jest: Robert Sowiński | Ilość odsłon: 9 785

„To był piękny i wyjątkowy dzień 2014 roku . Tyle słów, tyle emocji, tyle obaw i uniesień. Ten dzień kojarzyć mi się będzie z NOWYM , które próbowało się wkraść w łaski rady pedagogicznej Przedszkola Publicznego Nr 18 w Szczecinie. W ten dzień oznajmiłam z pełnym euforycznym uśmiechem : ,, drogie Panie , marzy mi się abyśmy przystąpiły do procesu certyfikacji placówki daltońskiej” ! W tym dniu pierwszy raz zobaczyłam strach i obawę w oczach ukochanego przeze mnie zespołu nauczycieli. Ups – pomyślałam sobie – przesadziłam? Tym razem będzie ,,pod górę”? Ale nieeeeeeeeeeee, nie my !!! Mimo wielu niewiadomych , pomimo braku odpowiedzi na wiele nurtujących nas pytań podjęłyśmy jednogłośną decyzję – spróbujemy !!!!! Jeśli się nie uda, jeśli nie złapiemy bakcyla to po prostu się wycofamy. Przecież nic takiego się nie stanie. Tak oto powstała decyzja przystąpienia do procesu certyfikacji placówki daltońskiej. Tak oto zaczęła się nasza przygoda z Daltonem, która trwa do dzisiaj. Trwa i będzie trwała bo w jedności i zespole siła !!! Bo fundamentem naszego przedszkola są ludzie !!! Bo się lubimy, szanujemy, bo często się razem śmiejemy. Bo czerpiemy codzienną radość bycia ze sobą i współdziałania. Bo wierzymy w siebie i nawzajem się wspieramy i doceniamy. I przy tej właśnie okazji chciałabym szczególnie wyróżnić Panią Karolinę Kukle , która opracowała poniższe zadania planu daltońskiego. Nauczyciel młody, zaangażowany, pracowity jak pszczółka. Jesteśmy z Ciebie dumne Karola”. Agnieszka Czeglik – Dyrektor Publicznego Przedszkola Nr 18 w Szczecinie „Wesoła 18-stka” Ponieważ w planie daltońskim stawiamy między innymi na samodzielność, niezbędne są tak przygotowane zadania, aby dzieci mogły je wykonać samodzielnie i jednocześnie niosły ze sobą wartości dydaktyczne. Poniżej prezentujemy takie instrukcje stworzone przez nauczycieli z Publicznego Przedszkola Nr 18 w Szczecinie. Mamy nadzieję, że będą inspiracją dla Was do tworzenia swoich pomocy i oczywiście do dzielenia się tymi pomysłami, np na łamach naszegos serwisu. A dla Pani Dyrektor Agnieszki Czeglik gratulacje za wspaniale współpracujący zespół!

  1. „Matematyczne kłódki”

  OPIS: Zadaniem dzieci jest odnalezienie takiego samego kodu matematycznego, składającego się z figur geometrycznych, na kłódce i na kluczyku oraz otworzenie mechanizmu. CELE : rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych, rozróżnianie i nazywanie kolorów, zabawa (!)

  1. „Pszczółka”

OPIS: Zadaniem dziecka jest takie manipulowanie zabawką, aby pszczółka trafiła do kwiatka. CELE: doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej, zdobywanie sprawności rąk, zabawa (!)

  1. „ Magiczne jajeczka”

OPIS: Zadaniem dziecka jest odnalezienie par, które wydają jednakowe dźwięki. W środku znajdują się m.in. groch, plastikowe koraliki, styropian, itd. CELE: usprawnianie analizatora słuchowego, zabawa (!)

  1. „Króliczki”

OPIS: Zadaniem dziecka jest nakarmienie króliczka taką ilością marchewek, na jaką zwierzak ma ochotę. CELE: kształtowanie umiejętności liczenia oraz korzystania ze zbiorów zastępczych, zabawa (!)

  1. „Zwierzęta”

OPIS: Zadaniem dziecka jest podział zwierząt na te, które żyją na wsi, w domu oraz w lesie, a także dopasowanie do nich ich nazw. CELE: przygotowanie do nauki czytania i pisania, czytanie globalne, kształtowanie umiejętności wskazywania zwierząt zamieszkujących różne środowiska, zabawa  (!)

  1. „Segregacja śmieci”

OPIS: Zadaniem dziecka jest segregacja śmieci zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami. CELE: czytanie globalne, kształtowanie postaw proekologicznych i związanych z ochroną środowiska naturalnego, zabawa (!)

  1. „ Głoski”

OPIS: Zadaniem dziecka jest zaznaczenie klamerką literę, na którą dany wyraz się zaczyna. CELE: przygotowanie do nauki czytania i pisania, kształtowanie umiejętności wyodrębniania głosek, zabawa (!)

  1. „ Parowanie”

OPIS: Zadaniem dziecka jest stworzenie pary składającej się z ilustracji i właściwego do niej podpisu. CELE: kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania, czytanie globalne, zabawa (!)

  1. „Rymy”

OPIS : Zadaniem dziecka jest odnalezienie dwóch rymujących się słów. CELE: wskazywanie rymujących się słów, kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania, czytanie globalne, zabawa (!)

  1. „ Przeciwieństwa”

OPIS: Zadaniem dziecka jest odnalezienie dwóch kart o przeciwstawnym znaczeniu. CELE: nabywanie szczerszego zasobu słów, przygotowanie do nauki czytania, czytanie globalne, poznanie znaczeń przeciwstawnych, zabawa (!)

  1. „ Matematyczne koło”

OPIS: Zadaniem dziecka jest przeliczenie obiektów w danym obszarze oraz zaznaczenie prawidłowej cyfry za pomocą klamerek. CELE: doskonalenie umiejętności liczenia oraz posługiwania się zbiorami zastępczymi, rozpoznawanie zapisu graficznego cyfr, zabawa (!)

  1. „Matematyczne ule”

OPIS: Zadaniem dziecka jest znalezienie domków dla pszczół, przy czym musi pamiętać, aby w każdym z nich nie mieszkało więcej niż jest to możliwe. CELE: doskonalenie umiejętności liczenia oraz posługiwania się zbiorami zastępczymi, zabawa (!)

  1. „ Latawce”

OPIS: Zadaniem dziecka jest dokończenie ciągu liczb, za pomocą klamerek, zaczynając od cyfry podanej na latawcu. CELE: doskonalenie umiejętności liczenia oraz posługiwania się zbiorami zastępczymi, rozpoznawanie zapisu graficznego cyfr, zabawa (!)

  1. „Biedroneczki są w kropeczki”

OPIS: Zadaniem dziecka jest doklejenie biedronkom tyle kropek, aby każda z nich miała ich 10. CELE: doskonalenie umiejętności liczenia oraz posługiwania się zbiorami zastępczymi, kształtowanie umiejętności przeliczania w celu upewniania się, czy podana odpowiedź jest prawidłowa, zabawa (!)

  1. „ Biedronki szukają domku”

OPIS: Zadaniem dziecka jest odnalezienie domku dla każdej z biedronek, zwracając uwagę na ilość kropek oraz na cyfry umieszczone na „domkach”. CELE: doskonalenie umiejętności liczenia oraz posługiwania się zbiorami zastępczymi, rozpoznawanie zapisu graficznego cyfr, zabawa (!)

  1. „Motylki na kwiatkach”

OPIS: Zadaniem dziecka jest przyporządkowanie dowolnej ilości motylków do danego kwiatka, pod warunkiem, że suma ilości kropek na skrzydłach motyli równa jest cyfrze zapisanej na kwiatku. CELE: doskonalenie umiejętności liczenia oraz posługiwania się zbiorami zastępczymi, kształtowanie umiejętności dodawania, rozpoznawanie zapisu graficznego cyfr, zabawa (!)

  1. „Matematyczne pisanki”

OPIS: Zadaniem dziecka jest odnalezienie dwóch połówek pisanki. Na jednej połowie znajdują się kropeczki, na drugiej zaś zapis graficzny cyfry. CELE: doskonalenie umiejętności liczenia oraz posługiwania się zbiorami zastępczymi, rozpoznawanie zapisu graficznego cyfr, zabawa (!)

  1. „Wazoniki”

OPIS: Zadaniem dziecka jest zasadzenie w każdym wazonie dowolnej ilości kwiatków, pod warunkiem, że będzie miał on tyle płatków na ile wskazuje ilość kropek narysowanych na wazonie. CELE:  doskonalenie umiejętności liczenia oraz posługiwania się zbiorami zastępczymi, zabawa (!)

  1. „Detektyw”

OPIS: Zadaniem dziecka jest odnalezienie przedmiotów ukrytych w Sali tylko na podstawie ich odrysowanych kształtów. CELE: kształtowanie wyobraźni przestrzennej i spostrzegawczości, doskonalenie umiejętności odnajdywania przedmiotów według wskazówek, zabawa (!)

  1. „Robaczki”

OPIS: Zadaniem dziecka jest przełożenie wszystkich robaczków z jednego do drugiego pojemniczka przy użyciu pincetek. CELE: rozwijanie sprawności w zakresie motoryki małej, przygotowanie do nauki pisania, rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej, zabawa (!)

  1. „Świąteczna krzyżówka”

OPIS: Zadaniem dziecka jest odnalezienie właściwego miejsca na krzyżówce dla pisanki, biorąc pod uwagę jej wzór oraz kolorystykę. CELE: kształtowanie umiejętności określania kierunków na kartce papieru, doskonalenie pracy analizatora wzrokowego, kształtowanie spostrzegawczości, zabawa (!)

  1. „ Zabawny mecz”

OPIS: Zadaniem dzieci jest rozegranie meczu piłki nożnej, przy pomocy słomek do picia oraz piłeczki z włóczki. CELE: usprawnianie aparatu mowy, przeżywanie sukcesów i porażek, kształtowanie umiejętności zgodnego współzawodnictwa, zabawa (!)

  1. „ Kolorowe tunele”

OPIS: Zadaniem dziecka jest przewleczenie „wężyka” przez wszystkie kolorowe tunele zgodnie z ich kolejnością. CELE: rozpoznawanie zapisu graficznego cyfr i ich kolejności, usprawnianie motoryki małej, zabawa (!)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *