Rola zabawy w edukacji małego dziecka – rozmowa z Małgorzatą Miechowską i Mirosławą Sakłak.
Podcast / 6 lutego 2018 / Ilość odsłon: 1 331

Skoro w temacie jest zabawa, nie mogło zabraknąć pedagogiki zabawy w naszej rozmowie. A o niej najlepiej rozmawiać z animatorami KLANZY. Czy i jak zabawa wspomaga procesy edukacyjne? Jakie formy aktywności najlepiej wspierają edukację małego dziecka? Czy nauka przez zabawę to pomysł dobry tylko dla najmłodszych dzieci? To tylko niektóre z pytań jakie postawiliśmy gościom naszego podcastu, czyli Małgorzacie Miechowskiej i Mirosławie Sakłak. Listen to „ONDU#021:Rola zabawy w edukacji małego dziecka – rozmowa z Małgorzatą Miechowską i Mirosławą Sakłak.” on Spreaker. Abyśmy mogli być widoczni szerszemu gronu słuchaczy, wstaw proszę recenzję na iTunes. Tutaj jest instrukcja: https://www.youtube.com/watch?v=nBru1CRd-vY  Oto linki o których wspominamy w rozmowie: Projekt edukacyjne „4 sowy i coś” http://www.4sowy.edu.pl Na stronie KLANZA Oddział w Gdyni: http://www.klanza.pl/  znajdziecie informacje o szkoleniach dla nauczycieli jak i o koloniach tematycznych dla dzieci. Małgorzata Miechowska jest trenerem Centrum Edukacji i Rozwoju „4 Sowy i coś” w Gdyni, trenerem II stopnia Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów „Klanza”, liderem sekcji tanecznej PSPiA KLANZA i prezesem oddziału gdyńskiego. Jest też współautorką publikacji i warsztatów z zakresu zabaw muzyczno-ruchowych i tańców integracyjnych. Małgorzata to również pedagog, arteterapeuta, animator współpracy środowiskowej, mama i babcia,  ma za sobą 30 lat pracy pedagogicznej z grupami w różnym wieku. Jej „Cztery Sowy” robią to co kochają robić i…

„Trudny” uczeń w szkole – rozmowa z psychologiem dr Andrzejem Śliwerskim
Podcast / 23 stycznia 2018 / Ilość odsłon: 2 513

W dzisiejszym 20 jubileuszowym odcinku porozmawiamy z psychologiem, dr Andrzejem Śliwerskim o tym, w jaki sposób możemy pomóc sobie i naszemu dziecku, kiedy okazuje się, że nie jest standardowym uczniem. Nie wszyscy godzą się z opinią poradni, stwierdzająca, że dziecko wymaga specjalnej troski zarówno od rodziców jak i nauczycieli, aby mogło się prawidłowo dalej rozwijać. Coraz częściej w szkole pojawiają się dzieci z orzeczeniami o spektrum autyzmu czy zespole Aspergera. Jak radzić sobie z takimi dziećmi, jak im pomagać, jak nawiązać efektywną współpracę między domem rodzinnym a szkołą? Zapraszamy na rozmowę, która mamy nadzieję będzie dla wielu z Was wyjaśnieniem trudnych ale i delikatnych kwestii. A w niej m.in.: wyjaśni się różnica między tym co mamy a tym, co chcemy mieć. dowiemy się dlaczego  gra w „TAK, ALE”, nie prowadzi do rozwiązania problemu poznamy zalety wywiadu motywującego, który pomaga w budowaniu relacji Listen to „ONDU#20: "Trudny" uczeń w szkole – rozmowa z psychologiem, dr Andrzejem Śliwerskim.” on Spreaker. Abyśmy mogli być widoczni szerszemu gronu słuchaczy, wstaw proszę recenzję na iTunes. Tutaj jest instrukcja: https://www.youtube.com/watch?v=nBru1CRd-vY  Link do bloga naszego gościa : www.sliwerski.pl Zapraszamy do galerii zdjeć wspominkowych:  

Myślenie krytyczne w szkole – rozmowa z Maciejem Winiarkiem.
Podcast / 9 stycznia 2018 / Ilość odsłon: 1 634

W pierwszym odcinku w roku 2018 zapraszamy na spotkanie z Maciejem Winiarkiem, Prezesem Zarządu „TOC dla Edukacji Polska” Sp. z o.o. oraz Dyrektorem TOCFE Polska. Maciej Winiarek zajmuje się promowaniem narzędzi, które kształtują jedną z ważniejszych kompetencji jaką jest MYŚLENIE KRYTYCZNE, a jego celem jest rozwój tej kompetencji u dzieci, młodzieży i dorosłych. W rozmowie opowiada o tym jak funkcjonuje jego nietypowa szkoła, która nie mieści się w zwykłym budynku szkolnym, ale w przestrzeni coworkingowej, w miejscu gdzie rozwijają swoje biznesy, idee, firmy zwane sturtupami. Jeśli chcecie usłyszeć jak realizuje się wizję szkoły na miarę XXI wieku, to w tym odcinku usłyszycie nie tylko jak to można zrobić, ale jakie efekty uzyskujemy w ten sposób realizując tzw. obowiązek szkolny. Listen to „ONDU#19: Myślenie krytyczne w szkole – rozmowa z Maciejem Winiarkiem.” on Spreaker.   Linki o których mówimy w podcaście: www.toc.edu.pl https://www.facebook.com/tocdlaedukacji/

Między nami podcasterami – odcinek ekstra.
Podcast / 26 grudnia 2017 / Ilość odsłon: 683

W dzisiejszym świątecznym odcinku spotykamy się z naszymi kolegami po fachu czyli Jackiem Staniszewskim i Marcinem Zarodem, którzy są twórcami edukacyjnego podcastu Edugadki. W linku do podcastu Jacka i Marcina jest więcej informacji o autorach, mówią też o sobie i swoich działaniach w trakcie naszej rozmowy. Opowiemy Wam o tym jak i dlaczego zajęliśmy się podcastami, co nas do tego popycha, jak odnajdujemy gości do naszych audycji, co robimy aby nasze rozmowy dawały jak najwięcej wartości naszym słuchaczom. Jest to odcinek nietypowy, w którym wzajemnie siebie gościmy, świetnie się przy tym bawimy i zastanawiamy się wspólnie co możemy zrobić aby z takich spotkań w podcastach wynikało jak najwięcej dobrych rzeczy dla innych. Listen to „ONDU#018: Między nami podcasterami – odcinek ekstra.” on Spreaker.   Link do podcastu Edugadki: http://edugadki.pl/ Link do FB: https://www.facebook.com/EduGadkipl-450744165308403/

Wizja szkoły według Ewy Radanowicz
Podcast / 12 grudnia 2017 / Ilość odsłon: 1 432

W pierwszym podcaście, w którym rozmawiamy z gościem online, opowiemy, a właściwie to nasz gość, Pani Ewa Radanowicz, dyrektorka Publicznej Szkoły Podstawowej w Radowie Małym, opowie o tym co zrobiła, aby z nieznanej nikomu szkoły w niewielkiej miejscowości, zrobić miejsce, w którym uczniowie wraz ze swoimi nauczycielemi robia nieprawdopodobne rzeczy. Jak każda droga do zmiany, wymaga nie lada hartu ducha, pomysłów, czasem intuicji ale najbardziej wytrwałości w dążeniu do celu. W taką drogę nie mozna wybrać się samemu, choć na pewno w wielu sytuacjach dyrektor sam musi podjąć najtrudniejsze decyzje. Jak usłyszycie z historii opowiedzianej w naszym podcaście każda kolejna decyzja prowadziła w kierunku, który zmierzał do kolejnych sukcesów. Najważniejsze jednak w tej drodze nie były laury i osiągnięcia szkoły, lecz radość i zaangażowanie w edukację uczniów, którzy uwierzyli w siebie i w to, że od nich może naprawdę wiele zależeć. Zapraszamy do słuchania 🙂   Listen to „ONDU#017: Wizja szkoły według Ewy Radanowicz” on Spreaker.   Oto linki o których mówimy w podcaście: http://zsp-radowo-male.szkolnastrona.pl/ Film o szkole: https://youtu.be/rW1YB91C_kQ  

Co daje dziecku pedagogika Marii Montessori? – rozmowa z Barbarą Laubą
Podcast / 28 listopada 2017 / Ilość odsłon: 1 023

W dzisiejszym odcinku podcastu rozmowa o pedagogice Marii Montessori, która przez kilka lat była mentorką Helen Parkhurst. Z rozmowy z Barbarą Laubą dowiemy się o co tak naprawdę chodzi w metodzie Montessori, czym się charakteryzuje, jakie kompetencje daje dzieciom i dlaczego warto przyjrzeć się propozycji ofert takich przedszkoli.  Nasza rozmówczyni przesiąknęła tym sposobem pracy, ale jak sama mówi dopiero po 2 latach zrozumiała tę ideę. Mówi o tym, ze cierpliwość przy wdrażaniu nowych metod pracy jest najważniejszą kompetencją nauczyciela.   Listen to „ONDU#016:Co daje dziecku pedagogika Marii Montessori – wywiad z Barbarą Laubą” on Spreaker.   Oto linki o których mówimy w podcaście, albo do których warto zajrzeć aby poznać bliżej idee pedagogiczne pierwszej włoskiej kobiety-lekarki:   Link do fanpage na Fb: https://www.facebook.com/search/top/?q=o%C5%9Brodek%20edukacyjny%20fiore Przedszkole, w którym pracuje nasz gość: www.pm106.pl Blog dla rodziców: https://czasnamontessori.pl/przyszlosc-edukacji-zostala-wynaleziona-w-1906-roku Link do książki: http://www.bycrodzicami.pl/wp-content/uploads/radosnedzieckothejoyfulchild.pdf Literatura dla zainteresowanych: http://www.domowemontessori.pl/ksiazki-poswiecone-pedagogice-montessori/ Blog dla rodziców:http://www.domowemontessori.pl/ Poniżej galeria zdjęć z przedszkolakami i uczestnikami szkoleń:

Kompetencje XXI wieku – rozmowa z Robertem Kroolem
Podcast / 14 listopada 2017 / Ilość odsłon: 1 767

Celem działań edukacyjnych naszego dzisiejszego gościa jest przygotowanie młodych ludzi do życia, w którym codziennie muszą rozwiązać co najmniej 4 równania z czterema niewiadomymi. Czy to znaczy że tylko matematycy mają szanse? Pewnie mają większe, ale nie o to chodzi tym razem. Dlaczego ciągle naszym najważniejszym sprawdzianem ma być to jak wypadliśmy? Według Roberta Kroola, powodem dlaczego pomimo kiepskiej edukacji, odnajdują się jednostki, które osiągnęły sukces jest to, że system edukacyjny nie był w stanie przeszkodzić im w ich rozwoju. Szkoła, która przygotowuje nas do zaliczania i testów „produkuje” przyszłych „rozwiązywaczy” zadań. Ale co się z nami dzieje, kiedy w pracy napotykamy na problem do rozwiązania a nie na proste zadania? Robert Krool:  „Bardzo często brakuje nam też kluczowej we współczesnym świecie kompetencji, jakim jest wytrzymałość psychiczna”. Czy da się ją wyćwiczyć? Czego jeszcze uczy się młodzież w Lifeskills* Liceum w Warszawie? Listen to „ONDU#015:Kompetencje XXI wieku – rozmowa z Robertem Kroolem” on Spreaker. Wśród nas jest mnóstwo wyjątkowych ludzi, którzy robią wyjątkowe rzeczy. Zapominamy jednak, że o wyjątkach najczęściej decydują sytuacje, które są nie do powtórzenia. Jeśli więc nie chcemy, aby nasz kraj stał się zapleczem logistycznym, spożywczym czy księgowym, musimy naprawdę zmienić nie tylko podstawy programowe ale podejście do…

Jak sobie radzić w trudnych sytuacjach? – rozmowa z prof. Jackiem Pyżalskim
Podcast / 31 października 2017 / Ilość odsłon: 4 014

„Patrząc na horyzont, nie dostrzegamy tego, co mamy przed oczami ” – to jedno z licznych spostrzeżeń prof. Jacka Pyżalskiego, który już od 20 lat zajmuje się tematami związanymi z zachowaniami w szkole. W kolejnym odcinku podcastu rozmawiamy o trudnych sytuacjach, z jakimi muszą radzić sobie dzieci i rodzice. Nasz rozmówca dzieli się pomysłami na to jak integrować klasę w celu zapobieganiu przyszłym konfliktom. Listen to „ONDU#014: Rozmowa z prof. Jackiem Pyżalskim: Jak sobie radzić w trudnych sytuacjach?” on Spreaker. Poznacie też: – „zasadę pęku kluczy” – jak rozpoznawać gdzie kończy się zabawa, a zaczyna zachowanie agresywne? – sposoby na wpływania na zachowanie uczniów – formy zabawy, której celem jest nawyk dobrego zachowania Czy zawsze problemy wychowawcze muszą kończyć się terapią? Jak komunikować się z uczniami trudnymi bez angażowania publiczności? Jak rozmawiać z rodzicami agresorów? Kiedy zacząć pracować z dziećmi nad kompetencjami cyfrowymi? To tylko część pytań, na które słuchacz znajdzie odpowiedzi po wysłuchaniu tej rozmowy, w której z wieloma mitami o wychowaniu rozprawia się nasz gość – profesor Jacek Pyżalski. Zapraszamy. Linki o których mowa w tym odcinku: https://www.facebook.com/kompetencjenauczycieli/ http://jacekpyzalski.pl  

Czy potrzebny nam elementarz?- rozmowa z Marią Lorek
Podcast / 17 października 2017 / Ilość odsłon: 936

Dowiemy się z tej rozmowy o wielu sprawach, które nie przebijają się do opinii publicznej przez zwykłe media, dla których najważniejsza jest sensacja i rozgłos związany z kontrowersyjnością podawanych informacji. Podcasty mają tę przewagę nad zwykłymi mediami, że kierują się misją dzielenia się z ludźmi wartościami cennymi dla ich autorów, dzięki czemu otaczają się ludźmi podobnymi do nich. Daje to ogromne wsparcie dla działań, które zmierzają do szerzenia dobra oraz pokazywania pozytywów. Rozmowa z Marią Lorek, to kolejna okazja do tego, aby poznać jak zmienia się polska edukacja od wewnątrz, co się dzieje w świecie, który nie jest kreowany przez władze oświatowe czy nadzór pedagogiczny. Listen to „ONDU#013:Czy potrzebny nam elementarz?- rozmowa z Marią Lorek” on Spreaker. Po 2 latach od ostatnich wyborów parlamentarnych, pamięć po rządowych podręcznikach poprzedniej ekipy powoli zanika. Nie zależy nam aby tą rozmową wrócić do dyskusji o tym czy powinien być słuszny jeden tylko podręcznik, ale abyśmy zastanowili się głębiej nad celowością wykorzystywania w pracy z małym dzieckiem podręczników. Być może dla wielu z Was, zwłaszcza tych, którzy pogląd na edukację wyrabiają sobie na podstawie tego co pamiętają z własnych szkolnych lat lub z obserwacji jak szkoła oddziałuje na nasze dzieci, w ogóle nie ma…

Dlaczego warto być „Szkołą w Drodze”? – rozmowa z Ewą Morzyszek – Banaszczyk
Podcast / 3 października 2017 / Ilość odsłon: 1 183

To już 12 odcinek naszego podcastu OD NAUCZANIA DO UCZENIA SIĘ. Dzisiaj wracamy do rozmowy nt Ruchu Budzących się Szkół, które od niedawna nazywają siebie „Szkołą w Drodze”. Zapraszamy do spotkania z dyrektorką SP Nr 137 w Łodzi, która opowie o swojej drodze w edukacji, a przede wszystkim o wyzwaniach współczesnej edukacji oraz o tym jak można być nowoczesną szkołą podstawową, będąc publiczną placówką. Czy publiczna Szkoła może być przyjazna dzieciom? Czy edukacja realizowana w szkole publicznej może być oparta na zdrowych relacjach uczeń-nauczyciel-rodzic? Czy lekcje w państwowej szkole mogą być ciekawe? Gdzie w procesie edukacyjnym jest dziecko? W jaki sposób zachęcić do współpracy rodziców? Tego wszystkiego dowiemy się słuchając rozmowy z niezwykle charyzmatyczną dyrektorką SP 137 w Łodzi. Czyli jaki Pan taki Kram :-). Listen to „ONDU#012: Dlaczego warto być „Szkołą W Drodze”? – rozmowa z Ewą Morzyszek-Banaszczyk” on Spreaker.     Link do strony łodzkiej „Szkoły w Drodze”,  Szkoły Podstawowej nr 137 w Łodzi: https://sp137.wordpress.com