Wizja szkoły według Ewy Radanowicz
Podcast / 12 grudnia 2017 / Ilość odsłon: 285

W pierwszym podcaście, w którym rozmawiamy z gościem online, opowiemy, a właściwie to nasz gość, Pani Ewa Radanowicz, dyrektorka Publicznej Szkoły Podstawowej w Radowie Małym, opowie o tym co zrobiła, aby z nieznanej nikomu szkoły w niewielkiej miejscowości, zrobić miejsce, w którym uczniowie wraz ze swoimi nauczycielemi robia nieprawdopodobne rzeczy. Jak każda droga do zmiany, wymaga nie lada hartu ducha, pomysłów, czasem intuicji ale najbardziej wytrwałości w dążeniu do celu. W taką drogę nie mozna wybrać się samemu, choć na pewno w wielu sytuacjach dyrektor sam musi podjąć najtrudniejsze decyzje. Jak usłyszycie z historii opowiedzianej w naszym podcaście każda kolejna decyzja prowadziła w kierunku, który zmierzał do kolejnych sukcesów. Najważniejsze jednak w tej drodze nie były laury i osiągnięcia szkoły, lecz radość i zaangażowanie w edukację uczniów, którzy uwierzyli w siebie i w to, że od nich może naprawdę wiele zależeć. Zapraszamy do słuchania 🙂   Listen to „ONDU#017: Wizja szkoły według Ewy Radanowicz” on Spreaker.   Oto linki o których mówimy w podcaście: http://zsp-radowo-male.szkolnastrona.pl/ Film o szkole: https://youtu.be/rW1YB91C_kQ  

Co daje dziecku pedagogika Marii Montessori? – rozmowa z Barbarą Laubą
Podcast / 28 listopada 2017 / Ilość odsłon: 266

W dzisiejszym odcinku podcastu rozmowa o pedagogice Marii Montessori, która przez kilka lat była mentorką Helen Parkhurst. Z rozmowy z Barbarą Laubą dowiemy się o co tak naprawdę chodzi w metodzie Montessori, czym się charakteryzuje, jakie kompetencje daje dzieciom i dlaczego warto przyjrzeć się propozycji ofert takich przedszkoli.  Nasza rozmówczyni przesiąknęła tym sposobem pracy, ale jak sama mówi dopiero po 2 latach zrozumiała tę ideę. Mówi o tym, ze cierpliwość przy wdrażaniu nowych metod pracy jest najważniejszą kompetencją nauczyciela.   Listen to „ONDU#016:Co daje dziecku pedagogika Marii Montessori – wywiad z Barbarą Laubą” on Spreaker.   Oto linki o których mówimy w podcaście, albo do których warto zajrzeć aby poznać bliżej idee pedagogiczne pierwszej włoskiej kobiety-lekarki:   Link do fanpage na Fb: https://www.facebook.com/search/top/?q=o%C5%9Brodek%20edukacyjny%20fiore Przedszkole, w którym pracuje nasz gość: www.pm106.pl Blog dla rodziców: https://czasnamontessori.pl/przyszlosc-edukacji-zostala-wynaleziona-w-1906-roku Link do książki: http://www.bycrodzicami.pl/wp-content/uploads/radosnedzieckothejoyfulchild.pdf Literatura dla zainteresowanych: http://www.domowemontessori.pl/ksiazki-poswiecone-pedagogice-montessori/ Blog dla rodziców:http://www.domowemontessori.pl/ Poniżej galeria zdjęć z przedszkolakami i uczestnikami szkoleń:

Kompetencje XXI wieku – rozmowa z Robertem Kroolem
Podcast / 14 listopada 2017 / Ilość odsłon: 581

Celem działań edukacyjnych naszego dzisiejszego gościa jest przygotowanie młodych ludzi do życia, w którym codziennie muszą rozwiązać co najmniej 4 równania z czterema niewiadomymi. Czy to znaczy że tylko matematycy mają szanse? Pewnie mają większe, ale nie o to chodzi tym razem. Dlaczego ciągle naszym najważniejszym sprawdzianem ma być to jak wypadliśmy? Według Roberta Kroola, powodem dlaczego pomimo kiepskiej edukacji, odnajdują się jednostki, które osiągnęły sukces jest to, że system edukacyjny nie był w stanie przeszkodzić im w ich rozwoju. Szkoła, która przygotowuje nas do zaliczania i testów „produkuje” przyszłych „rozwiązywaczy” zadań. Ale co się z nami dzieje, kiedy w pracy napotykamy na problem do rozwiązania a nie na proste zadania? Robert Krool:  „Bardzo często brakuje nam też kluczowej we współczesnym świecie kompetencji, jakim jest wytrzymałość psychiczna”. Czy da się ją wyćwiczyć? Czego jeszcze uczy się młodzież w Lifeskills* Liceum w Warszawie? Listen to „ONDU#015:Kompetencje XXI wieku – rozmowa z Robertem Kroolem” on Spreaker. Wśród nas jest mnóstwo wyjątkowych ludzi, którzy robią wyjątkowe rzeczy. Zapominamy jednak, że o wyjątkach najczęściej decydują sytuacje, które są nie do powtórzenia. Jeśli więc nie chcemy, aby nasz kraj stał się zapleczem logistycznym, spożywczym czy księgowym, musimy naprawdę zmienić nie tylko podstawy programowe ale podejście do…

Jak sobie radzić w trudnych sytuacjach? – rozmowa z prof. Jackiem Pyżalskim
Podcast / 31 października 2017 / Ilość odsłon: 1 407

„Patrząc na horyzont, nie dostrzegamy tego, co mamy przed oczami ” – to jedno z licznych spostrzeżeń prof. Jacka Pyżalskiego, który już od 20 lat zajmuje się tematami związanymi z zachowaniami w szkole. W kolejnym odcinku podcastu rozmawiamy o trudnych sytuacjach, z jakimi muszą radzić sobie dzieci i rodzice. Nasz rozmówca dzieli się pomysłami na to jak integrować klasę w celu zapobieganiu przyszłym konfliktom. Listen to „ONDU#014: Rozmowa z prof. Jackiem Pyżalskim: Jak sobie radzić w trudnych sytuacjach?” on Spreaker. Poznacie też: – „zasadę pęku kluczy” – jak rozpoznawać gdzie kończy się zabawa, a zaczyna zachowanie agresywne? – sposoby na wpływania na zachowanie uczniów – formy zabawy, której celem jest nawyk dobrego zachowania Czy zawsze problemy wychowawcze muszą kończyć się terapią? Jak komunikować się z uczniami trudnymi bez angażowania publiczności? Jak rozmawiać z rodzicami agresorów? Kiedy zacząć pracować z dziećmi nad kompetencjami cyfrowymi? To tylko część pytań, na które słuchacz znajdzie odpowiedzi po wysłuchaniu tej rozmowy, w której z wieloma mitami o wychowaniu rozprawia się nasz gość – profesor Jacek Pyżalski. Zapraszamy. Linki o których mowa w tym odcinku: https://www.facebook.com/kompetencjenauczycieli/ http://jacekpyzalski.pl  

Czy potrzebny nam elementarz?- rozmowa z Marią Lorek
Podcast / 17 października 2017 / Ilość odsłon: 437

Dowiemy się z tej rozmowy o wielu sprawach, które nie przebijają się do opinii publicznej przez zwykłe media, dla których najważniejsza jest sensacja i rozgłos związany z kontrowersyjnością podawanych informacji. Podcasty mają tę przewagę nad zwykłymi mediami, że kierują się misją dzielenia się z ludźmi wartościami cennymi dla ich autorów, dzięki czemu otaczają się ludźmi podobnymi do nich. Daje to ogromne wsparcie dla działań, które zmierzają do szerzenia dobra oraz pokazywania pozytywów. Rozmowa z Marią Lorek, to kolejna okazja do tego, aby poznać jak zmienia się polska edukacja od wewnątrz, co się dzieje w świecie, który nie jest kreowany przez władze oświatowe czy nadzór pedagogiczny. Listen to „ONDU#013:Czy potrzebny nam elementarz?- rozmowa z Marią Lorek” on Spreaker. Po 2 latach od ostatnich wyborów parlamentarnych, pamięć po rządowych podręcznikach poprzedniej ekipy powoli zanika. Nie zależy nam aby tą rozmową wrócić do dyskusji o tym czy powinien być słuszny jeden tylko podręcznik, ale abyśmy zastanowili się głębiej nad celowością wykorzystywania w pracy z małym dzieckiem podręczników. Być może dla wielu z Was, zwłaszcza tych, którzy pogląd na edukację wyrabiają sobie na podstawie tego co pamiętają z własnych szkolnych lat lub z obserwacji jak szkoła oddziałuje na nasze dzieci, w ogóle nie ma…

Dlaczego warto być „Szkołą w Drodze”? – rozmowa z Ewą Morzyszek – Banaszczyk
Podcast / 3 października 2017 / Ilość odsłon: 725

To już 12 odcinek naszego podcastu OD NAUCZANIA DO UCZENIA SIĘ. Dzisiaj wracamy do rozmowy nt Ruchu Budzących się Szkół, które od niedawna nazywają siebie „Szkołą w Drodze”. Zapraszamy do spotkania z dyrektorką SP Nr 137 w Łodzi, która opowie o swojej drodze w edukacji, a przede wszystkim o wyzwaniach współczesnej edukacji oraz o tym jak można być nowoczesną szkołą podstawową, będąc publiczną placówką. Czy publiczna Szkoła może być przyjazna dzieciom? Czy edukacja realizowana w szkole publicznej może być oparta na zdrowych relacjach uczeń-nauczyciel-rodzic? Czy lekcje w państwowej szkole mogą być ciekawe? Gdzie w procesie edukacyjnym jest dziecko? W jaki sposób zachęcić do współpracy rodziców? Tego wszystkiego dowiemy się słuchając rozmowy z niezwykle charyzmatyczną dyrektorką SP 137 w Łodzi. Czyli jaki Pan taki Kram :-). Listen to „ONDU#012: Dlaczego warto być „Szkołą W Drodze”? – rozmowa z Ewą Morzyszek-Banaszczyk” on Spreaker.     Link do strony łodzkiej „Szkoły w Drodze”,  Szkoły Podstawowej nr 137 w Łodzi: https://sp137.wordpress.com

W poszukiwaniu klucza do efektywnego uczenia się – spotkanie z Magdaleną Niedźwiecką-Anuszczyk
Podcast / 19 września 2017 / Ilość odsłon: 834

Zapraszamy na rozmowę z Magdaleną Niedźwiecką-Anuszczyk, właścicielką Szkoły Pamięci SENSOS z Łodzi. Czy wiecie, że każdy z nas ma indywidualny styl uczenia się? A to znaczy, że jeśli w porę nie zorientujemy się jaki styl nam najlepiej pasuje, efektywność uczenia się będzie zupełnie przypadkowa. Czy pamiętacie ze swojego dzieciństwa, a może z obserwacji tego, jak uczuły się Wasze dzieci, że były momenty, w których trudno było opanować jakąś część materiału? Wyobraźcie wiec sobie, że to nie był problem z waszym potencjałem intelektualnym, ale problem z doborem właściwych narzędzi. To tak jakbyście do wbicia gwoździa, zaczęli używać wkrętaka, a wystarczyłoby, aby ktoś wskazał Wam po prostu młotek. Jeśli czujecie, że nauka dla waszego dziecka to jest duże wyzwanie, posłuchajcie tej rozmowy, bo może się okazać, ze rozwiązanie jest bardzo blisko. Listen to „ONDU#11:W poszukiwaniu klucza do efektywnego uczenia się – spotkanie z Magdaleną Anuszczyk” on Spreaker.     Kim jest Magda? Magdalena Niedźwiecka-Anuszczyk, mgr psychoedukacji w zakresie pedagogiki podmiotowości i kreatywności, trenerka pamięci, szkoleniowiec z uprawnieniami do pracy z grupą metodą warsztatu psychoedukacyjnego i edukacyjnego w zakresie rozwijania postaw twórczych, twórczego myślenia i podstawowych umiejętności interpersonalnych. Licencjonowany trener Szkoły Pamięci Wojakowskich z Bydgoszczy, partner merytoryczny SmartLearning i Świetlica Podwórkowa w Łodzi. Realizatorka treningów pamięci i koncentracji…

Jak dbać o swój wizerunek, czyli marka osobista nauczyciela – wywiad z dr Ewą Hartman
Podcast / 5 września 2017 / Ilość odsłon: 1 306

Z dr Ewą Hartman, wykładowcą, trenem, twórcą podyplomowych studiów z neuroprzywództwa, rozmawiamy nt. budowania marki osobistej nauczyciela. W jaki sposób pomóc sobie, aby otoczenie traktowało nas z szacunkiem? Na co zwrócić uwagę, aby rola eksperta, jaką chcemy wypełniać w relacji z rodzicami, nie była tylko maską, ale była trwale związana z naszą osobowością? Kiedy możemy oczekiwać, że nasz wpływ na otoczenie zacznie być realny a nie tylko wirtualny? Co z naszą marką osobistą online i offline? To tylko niektóre pytania, jakie znalazły odpowiedź w tym wywiadzie.  Zapraszamy do słuchania.   Listen to „ONDU#010: Jak dbać o swój wizerunek, czyli marka osobista nauczyciela – dr Ewa Hartman” on Spreaker. Linki do stron, o których mówimy w podcaście: http://ewahartman.com Studia podyplomowe z neuroprzywództwa: NEUROPRZYWÓDZTWO    

Jeśli chcesz coś dać dziecku, to daj siebie.
Podcast / 22 sierpnia 2017 / Ilość odsłon: 1 402

Tytuł dzisiejszego podcastu to cytat z rozmowy z Dobromiłą Lachendro-Frugą, która wraz ze swoim mężem Bernardem Frugą, napisali książkę „Od przedszkola do Doliny Krzemowej”. W rozmowie przewijają się wątki wychowawcze, edukacyjne i osobiste, ale zawsze mają one związek z konkretnymi doświadczeniami naszych rozmówców. Będąc rodzicami trójki dzieci, podróżując po świecie, mając kontakt z edukacją szwajcarską, nabiera się zupełnie innej perspektywy na to co jest ważne w edukacji małego dziecka. Ponieważ Bernard Fruga jest też trenerem biznesu, widzi na co dzień jakie kompetencje są potrzebne ludziom w rozwijaniu swoich pasji, pomysłów, zainteresowań, które przekształcają się w komercyjną aktywność. Ta rozmowa pozwala rodzicom nabrać dystansu do tego co narzuca tradycyjna edukacja, obnaża wady „wyścigu szczurów”, do którego najczęściej zachęcają dzieci ich rodzice. Wreszcie rozmawiamy o celach, jakie dzieci mogłyby stawiać sobie, gdyby nie nieliczenie się z tym co im w duszy gra. Jest to subiektywne zdanie rozmawiających ze sobą czwórki rodziców,  ale jesteśmy przekonani, że każdy znajdzie coś dla siebie. Zapraszamy do wysłuchania naszej rozmowy. Listen to „ONDU#009: Jeśli chcesz coś dać dziecku, to daj siebie.” on Spreaker. Linki do stron, o których mówimy w podcaście (pierwszy link kieruje do sklepu z książką „Od przedszkola do Doliny Krzemowej”): http://fruga.net http://talentownia.pl Link do…

Co to znaczy być „Wychowawcą”, opowiada Włodzisław Kuzitowicz.
Podcast / 8 sierpnia 2017 / Ilość odsłon: 680

Włodzisław Kuzitowicz nie lubi słowa „pedagog”, bo kojarzy mu się to z naukowcem. To z czego jest dumny, to że stał się Wychowawcą, a nie tylko nauczycielem. Jak do tego dochodził?, jakie niespodzianki?, a może jakie zasadzki zastawiał na niego los, z których wychodził nierzadko obronną ręką? o tym wszystkim opowiada chodząca historia łódzkiej edukacji. Czy wiecie jak ogromne znaczenie ma w wielu krajach szkolnictwo zawodowe? Dlaczego u nas jest nadprodukcja magistrów, którzy coraz częściej albo zasilają armię bezrobotnych, albo szybko muszą zmienić swoje oczekiwania? Co można zrobić z edukacją XXI wieku, aby młody człowiek wchodzący w dorosłe życie mógł sobie w nim świetnie radzić? Nie znaleźliśmy odpowiedzi na wszystkie pytania, ale cała rozmowa przepełniona jest inspiracjami, radami, wnioskami i optymizmem. Polecamy ten podcast zarówno nauczycielom jak i rodzicom, również tym, którzy mają nieco starsze dzieci. Listen to „ONDU#008: Co to znaczy być "Wychowawcą", opowiada Włodzisław Kuzitowicz.” on Spreaker. Linki o których mówimy w podcaście: http://obserwatoriumedukacji.pl