Czy potrzebny nam elementarz?- rozmowa z Marią Lorek
Podcast / 17 października 2017 / Ilość odsłon: 134

Dowiemy się z tej rozmowy o wielu sprawach, które nie przebijają się do opinii publicznej przez zwykłe media, dla których najważniejsza jest sensacja i rozgłos związany z kontrowersyjnością podawanych informacji. Podcasty mają tę przewagę nad zwykłymi mediami, że kierują się misją dzielenia się z ludźmi wartościami cennymi dla ich autorów, dzięki czemu otaczają się ludźmi podobnymi do nich. Daje to ogromne wsparcie dla działań, które zmierzają do szerzenia dobra oraz pokazywania pozytywów. Rozmowa z Marią Lorek, to kolejna okazja do tego, aby poznać jak zmienia się polska edukacja od wewnątrz, co się dzieje w świecie, który nie jest kreowany przez władze oświatowe czy nadzór pedagogiczny. Listen to „ONDU#013:Czy potrzebny nam elementarz?- rozmowa z Marią Lorek” on Spreaker. Po 2 latach od ostatnich wyborów parlamentarnych, pamięć po rządowych podręcznikach poprzedniej ekipy powoli zanika. Nie zależy nam aby tą rozmową wrócić do dyskusji o tym czy powinien być słuszny jeden tylko podręcznik, ale abyśmy zastanowili się głębiej nad celowością wykorzystywania w pracy z małym dzieckiem podręczników. Być może dla wielu z Was, zwłaszcza tych, którzy pogląd na edukację wyrabiają sobie na podstawie tego co pamiętają z własnych szkolnych lat lub z obserwacji jak szkoła oddziałuje na nasze dzieci, w ogóle nie ma…

Dlaczego warto być „Szkołą w Drodze”? – rozmowa z Ewą Morzyszek – Banaszczyk
Podcast / 3 października 2017 / Ilość odsłon: 528

To już 12 odcinek naszego podcastu OD NAUCZANIA DO UCZENIA SIĘ. Dzisiaj wracamy do rozmowy nt Ruchu Budzących się Szkół, które od niedawna nazywają siebie „Szkołą w Drodze”. Zapraszamy do spotkania z dyrektorką SP Nr 137 w Łodzi, która opowie o swojej drodze w edukacji, a przede wszystkim o wyzwaniach współczesnej edukacji oraz o tym jak można być nowoczesną szkołą podstawową, będąc publiczną placówką. Czy publiczna Szkoła może być przyjazna dzieciom? Czy edukacja realizowana w szkole publicznej może być oparta na zdrowych relacjach uczeń-nauczyciel-rodzic? Czy lekcje w państwowej szkole mogą być ciekawe? Gdzie w procesie edukacyjnym jest dziecko? W jaki sposób zachęcić do współpracy rodziców? Tego wszystkiego dowiemy się słuchając rozmowy z niezwykle charyzmatyczną dyrektorką SP 137 w Łodzi. Czyli jaki Pan taki Kram :-). Listen to „ONDU#012: Dlaczego warto być „Szkołą W Drodze”? – rozmowa z Ewą Morzyszek-Banaszczyk” on Spreaker.     Link do strony łodzkiej „Szkoły w Drodze”,  Szkoły Podstawowej nr 137 w Łodzi: https://sp137.wordpress.com

W poszukiwaniu klucza do efektywnego uczenia się – spotkanie z Magdaleną Niedźwiecką-Anuszczyk
Podcast / 19 września 2017 / Ilość odsłon: 647

Zapraszamy na rozmowę z Magdaleną Niedźwiecką-Anuszczyk, właścicielką Szkoły Pamięci SENSOS z Łodzi. Czy wiecie, że każdy z nas ma indywidualny styl uczenia się? A to znaczy, że jeśli w porę nie zorientujemy się jaki styl nam najlepiej pasuje, efektywność uczenia się będzie zupełnie przypadkowa. Czy pamiętacie ze swojego dzieciństwa, a może z obserwacji tego, jak uczuły się Wasze dzieci, że były momenty, w których trudno było opanować jakąś część materiału? Wyobraźcie wiec sobie, że to nie był problem z waszym potencjałem intelektualnym, ale problem z doborem właściwych narzędzi. To tak jakbyście do wbicia gwoździa, zaczęli używać wkrętaka, a wystarczyłoby, aby ktoś wskazał Wam po prostu młotek. Jeśli czujecie, że nauka dla waszego dziecka to jest duże wyzwanie, posłuchajcie tej rozmowy, bo może się okazać, ze rozwiązanie jest bardzo blisko. Listen to „ONDU#11:W poszukiwaniu klucza do efektywnego uczenia się – spotkanie z Magdaleną Anuszczyk” on Spreaker.     Kim jest Magda? Magdalena Niedźwiecka-Anuszczyk, mgr psychoedukacji w zakresie pedagogiki podmiotowości i kreatywności, trenerka pamięci, szkoleniowiec z uprawnieniami do pracy z grupą metodą warsztatu psychoedukacyjnego i edukacyjnego w zakresie rozwijania postaw twórczych, twórczego myślenia i podstawowych umiejętności interpersonalnych. Licencjonowany trener Szkoły Pamięci Wojakowskich z Bydgoszczy, partner merytoryczny SmartLearning i Świetlica Podwórkowa w Łodzi. Realizatorka treningów pamięci i koncentracji…

Jak dbać o swój wizerunek, czyli marka osobista nauczyciela – wywiad z dr Ewą Hartman
Podcast / 5 września 2017 / Ilość odsłon: 1 152

Z dr Ewą Hartman, wykładowcą, trenem, twórcą podyplomowych studiów z neuroprzywództwa, rozmawiamy nt. budowania marki osobistej nauczyciela. W jaki sposób pomóc sobie, aby otoczenie traktowało nas z szacunkiem? Na co zwrócić uwagę, aby rola eksperta, jaką chcemy wypełniać w relacji z rodzicami, nie była tylko maską, ale była trwale związana z naszą osobowością? Kiedy możemy oczekiwać, że nasz wpływ na otoczenie zacznie być realny a nie tylko wirtualny? Co z naszą marką osobistą online i offline? To tylko niektóre pytania, jakie znalazły odpowiedź w tym wywiadzie.  Zapraszamy do słuchania.   Listen to „ONDU#010: Jak dbać o swój wizerunek, czyli marka osobista nauczyciela – dr Ewa Hartman” on Spreaker. Linki do stron, o których mówimy w podcaście: http://ewahartman.com Studia podyplomowe z neuroprzywództwa: NEUROPRZYWÓDZTWO    

Jeśli chcesz coś dać dziecku, to daj siebie.
Podcast / 22 sierpnia 2017 / Ilość odsłon: 1 324

Tytuł dzisiejszego podcastu to cytat z rozmowy z Dobromiłą Lachendro-Frugą, która wraz ze swoim mężem Bernardem Frugą, napisali książkę „Od przedszkola do Doliny Krzemowej”. W rozmowie przewijają się wątki wychowawcze, edukacyjne i osobiste, ale zawsze mają one związek z konkretnymi doświadczeniami naszych rozmówców. Będąc rodzicami trójki dzieci, podróżując po świecie, mając kontakt z edukacją szwajcarską, nabiera się zupełnie innej perspektywy na to co jest ważne w edukacji małego dziecka. Ponieważ Bernard Fruga jest też trenerem biznesu, widzi na co dzień jakie kompetencje są potrzebne ludziom w rozwijaniu swoich pasji, pomysłów, zainteresowań, które przekształcają się w komercyjną aktywność. Ta rozmowa pozwala rodzicom nabrać dystansu do tego co narzuca tradycyjna edukacja, obnaża wady „wyścigu szczurów”, do którego najczęściej zachęcają dzieci ich rodzice. Wreszcie rozmawiamy o celach, jakie dzieci mogłyby stawiać sobie, gdyby nie nieliczenie się z tym co im w duszy gra. Jest to subiektywne zdanie rozmawiających ze sobą czwórki rodziców,  ale jesteśmy przekonani, że każdy znajdzie coś dla siebie. Zapraszamy do wysłuchania naszej rozmowy. Listen to „ONDU#009: Jeśli chcesz coś dać dziecku, to daj siebie.” on Spreaker. Linki do stron, o których mówimy w podcaście (pierwszy link kieruje do sklepu z książką „Od przedszkola do Doliny Krzemowej”): http://fruga.net http://talentownia.pl Link do…

Co to znaczy być „Wychowawcą”, opowiada Włodzisław Kuzitowicz.
Podcast / 8 sierpnia 2017 / Ilość odsłon: 619

Włodzisław Kuzitowicz nie lubi słowa „pedagog”, bo kojarzy mu się to z naukowcem. To z czego jest dumny, to że stał się Wychowawcą, a nie tylko nauczycielem. Jak do tego dochodził?, jakie niespodzianki?, a może jakie zasadzki zastawiał na niego los, z których wychodził nierzadko obronną ręką? o tym wszystkim opowiada chodząca historia łódzkiej edukacji. Czy wiecie jak ogromne znaczenie ma w wielu krajach szkolnictwo zawodowe? Dlaczego u nas jest nadprodukcja magistrów, którzy coraz częściej albo zasilają armię bezrobotnych, albo szybko muszą zmienić swoje oczekiwania? Co można zrobić z edukacją XXI wieku, aby młody człowiek wchodzący w dorosłe życie mógł sobie w nim świetnie radzić? Nie znaleźliśmy odpowiedzi na wszystkie pytania, ale cała rozmowa przepełniona jest inspiracjami, radami, wnioskami i optymizmem. Polecamy ten podcast zarówno nauczycielom jak i rodzicom, również tym, którzy mają nieco starsze dzieci. Listen to „ONDU#008: Co to znaczy być "Wychowawcą", opowiada Włodzisław Kuzitowicz.” on Spreaker. Linki o których mówimy w podcaście: http://obserwatoriumedukacji.pl

ODCINEK 007: Jak przygotować się do rozpoczęcia roku szkolnego? – tylko sprawdzone sposoby dla nauczyciela od Lucyny Bzowskiej z O/KLANZA w Bogatyni.
Podcast / 25 lipca 2017 / Ilość odsłon: 3 537

Drodzy słuchacze, Będąc na Dolnym Śląsku, nie mogliśmy nie odwiedzić naszych przyjaciół z KLANZY, czyli Lucyny i Mirosława Bzowskich. Udało nam się namówić Lucynę na wywiad, w którym trochę opowiedziała o tym co robi, jakie zajęcia warsztatowe prowadzi, jak działa PSPiA KLANZA ale udało się też porozmawiać o tym, jak przygotowuje się do zebrań z rodzicami, w tym do pierwszego zebrania z rodzicami pierwszaków. Zachęcamy do przesłuchania tego wywiadu najmłodszych stażem nauczycieli, bo jest to gotowa recepta na to, jak budować relacje z rodzicami, jakie tematy poruszać na zebraniach aby wzbudzić zainteresowanie i chęć współdziałania. UWAGA:  Od sierpnia rozpoczynamy publikację podcastów w odstępach 2-tygodniowych. Okres urlopowy się skończył i czeka nas wiecej obowiązków zawodowych 🙂 ale mamy w zanadrzu kolejnych ciekawych gości, jak i tematy które czekaja na publikację. tak więc następny odcinek, wywiad z Włodzisławem Kuzitowiczem nie za tydzień, lecz za 2 tygodnie, tj. 8 sierpnia, a kolejna rozmowa 22 sierpnia i tak już co 2 tygodnie. Listen to „ONDU#007: Jak przygotować się do rozpoczęcia roku szkolnego?” on Spreaker. Linki o których mówimy w podcaście: PSPiA KLANZA w Lublinie:  http://klanza.org.pl Kontakt mailowy do Lucyny Bzowskiej: l.bzowska@klanza.org.pl Link do notatek jakie nasz rozmówca przygotowuje sobie przed pierwszym zebraniem: I-zebranie Można…

ODCINEK 006: Edukacja w 5 kolorach, czyli plan daltoński u „maluchów”.
Podcast / 18 lipca 2017 / Ilość odsłon: 3 231

Drodzy słuchacze, 9 lipca odwiedziliśmy Ludwikę Michałowską, nauczycielkę publicznego przedszkola Nr 56  „Niezapominajka” we Wrocławiu. Spotkanie miało na celu przeprowadzenie wywiadu na temat wprowadzaniu planu daltońskiego z maluchami, czyli najmłodszą grupa przedszkolaków.  Ciąg przyczynowo skutkowy, który doprowadził nas do tego miejsca, rozpoczął się od wysłania nam artykułu, który miał być umieszczony na stronie plandaltonski.pl. Artykuł dotyczył właśnie pracy z dziećmi 2,5 letnimi i opowiadał krok po kroku jakie działania były prowadzone, a całość oparta była o idee edukacyjne Helen Parkhurst. Materiał tak nam się spodobał, a widać było, że powstał dzięki wspaniałym pomysłom doświadczonego już nauczyciela, że zaproponowaliśmy Ludwice wydanie książki na ten temat. Oczywiście wymagało to jeszcze sporo pracy, przygotowania materiałów zdjęciowych, doszczegółowienie części tekstu, aby każdy kto weźmie tę pozycję do reki, mógł zastosować metody Ludwiki Michałowskiej w swojej pracy. I tak powstał projekt pt „Odkrywanie świata dzieci – Edukacja w 5 kolorach – plan daltoński w przedszkolu” Zapraszamy do wysłuchania rozmowy. Listen to „ONDU#006: Edukacja w 5 kolorach – wywiad z Ludwiką Michałowską o pracy z najmłodszymi przedszkolakami” on Spreaker. Linki o których mówimy w podcaście: Fundacja Edukacja na NOWO : http://edukacjananowo.edu.pl Przedszkole nr 56 „Niezapominajka” we Wrocławiu http://www.przedszkole56wroclaw.prv.pl/ Można nas znaleźć również w aplikacji  Podcasty na iPhone, lub po…

Jak znaleźć szkołę, w której dziecko jest szczęśliwe?
Podcast / 11 lipca 2017 / Ilość odsłon: 2 513

Sukcesu w życiu nie odnoszą ci, którzy mieli w szkole piątki i szóstki. Sukces w życiu odnoszą ci, którzy mają swoje pasje, lubią się uczyć i wierzą w siebie – dr Marzena Żylińska   Drodzy słuchacze, Kolejny nasz wywiad miał miejsce tuż po szkoleniu jakie przeprowadziliśmy na prośbę Pani dr Marzeny Żylińskiej, która zorganizowała dla wyjątkowych nauczycieli z całej Polski kilkudniowy maraton wykładowo-warsztatowy pod wspólnym tytułem „Warsztatownia –  nurty edukacji alternatywnej w świetle badań nad mózgiem”. Listen to „ONDU#005: Jak znaleźć szkołę, w której dziecko jest szczęśliwe?” on Spreaker. Dzień był wyjątkowy również z powodu pogody, jaka szalała za oknem. Najpierw afrykańskie upały a po południu tropikalna burza z nawałnicą, po której jeszcze przez blisko godzinę osiedlowe uliczki wyglądały jak wezbrane strumienie. Nie mogliśmy jednak zrezygnować z tak wspaniałej okazji, dzięki której mogliśmy nagrać rozmowę nie tylko z organizatorką „Warsztatowni” ale i z Dyrektorką Szkoły, w której odbywały się zajęcia, czyli z Panią Bożeną Bedzińską-Wosik. Szkoła Podstawowa Nr 81 w Łodzi jest jedną z tzw „Budzących się szkół”. O tym jak nazwa może być myląca dla niektórych dowiecie się z podcastu, ale najważniejsze jest to że mogliśmy na własne oczy nie tylko zobaczyć taka szkołę – a zorganizowanie w odpowiedni sposób…

Czy warto być Bliżej Przedszkola?
Podcast / 4 lipca 2017 / Ilość odsłon: 1 760

Drodzy słuchacze, Tym razem nie rozmawiamy sami o kolejnych aspektach związanych z wychowaniem małego dziecka, chociaż i ten temat przewija się w czasie tej rozmowy. Do podcastu zaprosiliśmy Roberta Halika, redaktora czasopisma „Bliżej Przedszkola”, organizatora a raczej jak sam siebie nazywa – mózgu – corocznego eventu pod znaną w świecie przedszkolnym nazwą „Forum Wychowania Przedszkolnego”.   Listen to „ONDU#004: Czy warto być Bliżej Przedszkola?” on Spreaker.