Co to znaczy być „Wychowawcą”, opowiada Włodzisław Kuzitowicz.
Podcast / 8 sierpnia 2017 / Ilość odsłon: 447

Włodzisław Kuzitowicz nie lubi słowa „pedagog”, bo kojarzy mu się to z naukowcem. To z czego jest dumny, to że stał się Wychowawcą, a nie tylko nauczycielem. Jak do tego dochodził?, jakie niespodzianki?, a może jakie zasadzki zastawiał na niego los, z których wychodził nierzadko obronną ręką? o tym wszystkim opowiada chodząca historia łódzkiej edukacji. Czy wiecie jak ogromne znaczenie ma w wielu krajach szkolnictwo zawodowe? Dlaczego u nas jest nadprodukcja magistrów, którzy coraz częściej albo zasilają armię bezrobotnych, albo szybko muszą zmienić swoje oczekiwania? Co można zrobić z edukacją XXI wieku, aby młody człowiek wchodzący w dorosłe życie mógł sobie w nim świetnie radzić? Nie znaleźliśmy odpowiedzi na wszystkie pytania, ale cała rozmowa przepełniona jest inspiracjami, radami, wnioskami i optymizmem. Polecamy ten podcast zarówno nauczycielom jak i rodzicom, również tym, którzy mają nieco starsze dzieci. Listen to „ONDU#008: Co to znaczy być "Wychowawcą", opowiada Włodzisław Kuzitowicz.” on Spreaker. Linki o których mówimy w podcaście: http://obserwatoriumedukacji.pl

ODCINEK 007: Jak przygotować się do rozpoczęcia roku szkolnego? – tylko sprawdzone sposoby dla nauczyciela od Lucyny Bzowskiej z O/KLANZA w Bogatyni.
Podcast / 25 lipca 2017 / Ilość odsłon: 3 169

Drodzy słuchacze, Będąc na Dolnym Śląsku, nie mogliśmy nie odwiedzić naszych przyjaciół z KLANZY, czyli Lucyny i Mirosława Bzowskich. Udało nam się namówić Lucynę na wywiad, w którym trochę opowiedziała o tym co robi, jakie zajęcia warsztatowe prowadzi, jak działa PSPiA KLANZA ale udało się też porozmawiać o tym, jak przygotowuje się do zebrań z rodzicami, w tym do pierwszego zebrania z rodzicami pierwszaków. Zachęcamy do przesłuchania tego wywiadu najmłodszych stażem nauczycieli, bo jest to gotowa recepta na to, jak budować relacje z rodzicami, jakie tematy poruszać na zebraniach aby wzbudzić zainteresowanie i chęć współdziałania. UWAGA:  Od sierpnia rozpoczynamy publikację podcastów w odstępach 2-tygodniowych. Okres urlopowy się skończył i czeka nas wiecej obowiązków zawodowych 🙂 ale mamy w zanadrzu kolejnych ciekawych gości, jak i tematy które czekaja na publikację. tak więc następny odcinek, wywiad z Włodzisławem Kuzitowiczem nie za tydzień, lecz za 2 tygodnie, tj. 8 sierpnia, a kolejna rozmowa 22 sierpnia i tak już co 2 tygodnie. Listen to „ONDU#007: Jak przygotować się do rozpoczęcia roku szkolnego?” on Spreaker. Linki o których mówimy w podcaście: PSPiA KLANZA w Lublinie:  http://klanza.org.pl Kontakt mailowy do Lucyny Bzowskiej: l.bzowska@klanza.org.pl Link do notatek jakie nasz rozmówca przygotowuje sobie przed pierwszym zebraniem: I-zebranie Można…

ODCINEK 006: Edukacja w 5 kolorach, czyli plan daltoński u „maluchów”.
Podcast / 18 lipca 2017 / Ilość odsłon: 2 697

Drodzy słuchacze, 9 lipca odwiedziliśmy Ludwikę Michałowską, nauczycielkę publicznego przedszkola Nr 56  „Niezapominajka” we Wrocławiu. Spotkanie miało na celu przeprowadzenie wywiadu na temat wprowadzaniu planu daltońskiego z maluchami, czyli najmłodszą grupa przedszkolaków.  Ciąg przyczynowo skutkowy, który doprowadził nas do tego miejsca, rozpoczął się od wysłania nam artykułu, który miał być umieszczony na stronie plandaltonski.pl. Artykuł dotyczył właśnie pracy z dziećmi 2,5 letnimi i opowiadał krok po kroku jakie działania były prowadzone, a całość oparta była o idee edukacyjne Helen Parkhurst. Materiał tak nam się spodobał, a widać było, że powstał dzięki wspaniałym pomysłom doświadczonego już nauczyciela, że zaproponowaliśmy Ludwice wydanie książki na ten temat. Oczywiście wymagało to jeszcze sporo pracy, przygotowania materiałów zdjęciowych, doszczegółowienie części tekstu, aby każdy kto weźmie tę pozycję do reki, mógł zastosować metody Ludwiki Michałowskiej w swojej pracy. I tak powstał projekt pt „Odkrywanie świata dzieci – Edukacja w 5 kolorach – plan daltoński w przedszkolu” Zapraszamy do wysłuchania rozmowy. Listen to „ONDU#006: Edukacja w 5 kolorach – wywiad z Ludwiką Michałowską o pracy z najmłodszymi przedszkolakami” on Spreaker. Linki o których mówimy w podcaście: Fundacja Edukacja na NOWO : http://edukacjananowo.edu.pl Przedszkole nr 56 „Niezapominajka” we Wrocławiu http://www.przedszkole56wroclaw.prv.pl/ Można nas znaleźć również w aplikacji  Podcasty na iPhone, lub po…

Jak znaleźć szkołę, w której dziecko jest szczęśliwe?
Podcast / 11 lipca 2017 / Ilość odsłon: 2 098

Sukcesu w życiu nie odnoszą ci, którzy mieli w szkole piątki i szóstki. Sukces w życiu odnoszą ci, którzy mają swoje pasje, lubią się uczyć i wierzą w siebie – dr Marzena Żylińska   Drodzy słuchacze, Kolejny nasz wywiad miał miejsce tuż po szkoleniu jakie przeprowadziliśmy na prośbę Pani dr Marzeny Żylińskiej, która zorganizowała dla wyjątkowych nauczycieli z całej Polski kilkudniowy maraton wykładowo-warsztatowy pod wspólnym tytułem „Warsztatownia –  nurty edukacji alternatywnej w świetle badań nad mózgiem”. Listen to „ONDU#005: Jak znaleźć szkołę, w której dziecko jest szczęśliwe?” on Spreaker. Dzień był wyjątkowy również z powodu pogody, jaka szalała za oknem. Najpierw afrykańskie upały a po południu tropikalna burza z nawałnicą, po której jeszcze przez blisko godzinę osiedlowe uliczki wyglądały jak wezbrane strumienie. Nie mogliśmy jednak zrezygnować z tak wspaniałej okazji, dzięki której mogliśmy nagrać rozmowę nie tylko z organizatorką „Warsztatowni” ale i z Dyrektorką Szkoły, w której odbywały się zajęcia, czyli z Panią Bożeną Bedzińską-Wosik. Szkoła Podstawowa Nr 81 w Łodzi jest jedną z tzw „Budzących się szkół”. O tym jak nazwa może być myląca dla niektórych dowiecie się z podcastu, ale najważniejsze jest to że mogliśmy na własne oczy nie tylko zobaczyć taka szkołę – a zorganizowanie w odpowiedni sposób…

Czy warto być Bliżej Przedszkola?
Podcast / 4 lipca 2017 / Ilość odsłon: 1 604

Drodzy słuchacze, Tym razem nie rozmawiamy sami o kolejnych aspektach związanych z wychowaniem małego dziecka, chociaż i ten temat przewija się w czasie tej rozmowy. Do podcastu zaprosiliśmy Roberta Halika, redaktora czasopisma „Bliżej Przedszkola”, organizatora a raczej jak sam siebie nazywa – mózgu – corocznego eventu pod znaną w świecie przedszkolnym nazwą „Forum Wychowania Przedszkolnego”.   Listen to „ONDU#004: Czy warto być Bliżej Przedszkola?” on Spreaker. 

Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał.
Podcast / 27 czerwca 2017 / Ilość odsłon: 935

Kiedy i jak zacząć przydzielać dziecku jego obowiązki w domu i w przedszkolu? Dzisiaj rozprawiamy się z przesądami na temat obowiązków. Jeśli masz wątpliwości czy twoje dziecko powinno już się angażować w prace domowe, zarezerwuj sobie 40 minut i odsłuchaj naszą rozmowę na ten temat. W tym odcinku opowiadamy również o tym, jak obowiązki są wprowadzane w placówkach stosujących w swojej pracy z dziećmi koncepcję planu daltońskiego. Zapraszamy do słuchania i oczywiście do dzielenia się komentarzami. Jeśli spodobała ci się nasza audycja i uważasz, że ktoś z Twoich znajomych znalazłby coś wartościowego dla siebie, wyślij proszę do niego link z tym podcastem. https://player.fm/series/od-nauczania-do-uczenia-si Link do iTunes: https://itunes.apple.com/pl/podcast/odcinek-powitalny-001/id1248201200?i=1000386528470&l=pl&mt=2 Można nas znaleźć równiez w aplikacji  Podcasty na iPhone, lub po prostu wkleić ten link do jakiegokolwiek czytnika RSS: http://www.spreaker.com/show/2541328/episodes/feed Listen to „ONDU#003: Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał.” on Spreaker.  

„Czym skorupka za młodu nasiąknie…”
Podcast / 20 czerwca 2017 / Ilość odsłon: 953

Każdy mniej więcej wie co to znaczy być zdrowym. Każdy chce być zdrowy jak i mieć zdrowe dzieci. Ale co to znaczy mieć grzeczne dziecko? Czy wiemy jaki komunikat daje nam nauczyciel, kiedy widzimy w zeszycie wpisaną uwagę w stylu „Michał był dzisiaj niegrzeczny” . Najczęściej pojawiają się dwie skrajne reakcje, pierwsza to „Michaaaaał ! coś ty tam narozrabiał, że Pani wpisała ci uwagę do zeszytu?”, lub inna w stylu „Co ta Pani chce od mojego dziecka, przecież on taki grzeczny”.  Nie jest łatwo powiedzieć jaka reakcja jest lepsza, wszystko zależy od bardzo wielu czynników: czy znamy nasze dziecko na tyle, że wiemy czy jest różnica między zachowaniem w szkole i w domu, jak często otrzymujemy podobne komunikaty ze szkoły o naszym dziecku i jak często mają one odzwierciedlenie w rzeczywistości czy mamy dobry kontakt z dzieckiem, tzn czy mamy pewność, że zawsze jak jest sytuacja wymagająca wyjaśnienia, jako pierwsze wprowadza taki temat do rozmowy Co należy zrobić, aby naprawdę wiedzieć jak powinno się zareagować na uwagę nauczyciela o zachowaniu? Przede wszystkim musimy znać nasze dziecko, tzn wiedzieć jak może postąpić w różnych sytuacjach. Wtedy nasza reakcja będzie jak najbardziej adekwatna do zaistniałej sytuacji. Jak się do tego przygotować? Kiedy zaczać wychowywać…

Odcinek powitalny podcastu „Od nauczania do uczenia się”
Podcast / 13 czerwca 2017 / Ilość odsłon: 1 535

Skoro powiedziało się A trzeba powiedzieć B. Tym razem nie będzie to długi wpis. Po prostu zapraszamy naszych czytelników do wysłuchania odcinka powitalnego naszego nowego projektu edukacyjnego, czyli podcastu pt „Od nauczania do uczenia się”. Poza możliwością odsłuchania nowych odcinków wprost z naszej strony plandaltonski.pl, są one dostępne w aplikacji Podcasty do ściągnięcia z iTunes (na telefonach iPhone). Zapraszamy do słuchania i zostawiania komentarzy, bo bez nich będzie nam trudno pracować nad kolejnymi odcinkami. Jeśli chcesz sobie zasubskrybować nasz podcast na komputerze poniżej link do RSS: http://www.spreaker.com/show/2541328/episodes/feed Jeśli chcesz odsłuchać go na telefonie z Androidem wystarczy kliknąć poniżej ( mam nadzieję że działa 🙂 ): iTunes:  https://itunes.apple.com/pl/podcast/odcinek-powitalny-001/id1248201200?i=1000386528470&l=pl&mt=2 Listen to „Odcinek powitalny 001” on Spreaker.